Nikola Jurišić: Život u BigData eri!

25. april 2012 --> 18. april 2014


Često slušamo priče o uspehu mladih ljudi iz naše zemlje širom sveta, koji rade na prestižnim pozicijama u inostranim kompanijama, institutima i univerzitetima. Šta je potrebno uraditi da bi se postigao takav uspeh, i da li život i rad u inostranstvu uvek znače i neuporedivo bolji kvalitet života, pokušaćemo da otkrijemo na primeru Nikole Jurišića, mladog konsultanta koji se danas nalazi na poziciji menadžera u kompaniji McKinsey & Company.

Nikola je prve godine života proveo u Beogradu, odrastao u Singapuru, srednju školu završio u Kanadi, a u Engleskoj diplomirao menadžment na London School of Economics and Political Science. Sa ocenom 40/40 i referencom jednog od dvoje studenata koji je osvojio čak dve nagrade “best student” u Velikoj Britaniji, bilo bi očekivano da se odmah zaposli u velikoj kompaniji i počne da gradi karijeru, međutim, njegov razvojni put bio je drugačiji. Po diplomiranju odlazi na Karibe gde se zapošljava kao menadžer restorana, i svojim umećem uspeva da poveća prihod objekta za 25%, da bi se ubrzo nakon toga vratio u Srbiju i zaposlio u izdavačkoj kući Adria Media (nekada Burda), gde je strpljivo krčio svoj put i od pozicije research manager posle dve godine stigao do mesta publisher čak pet izdanja. Sve to vreme vredno je učio da bi položio ispit za Chartered Financial Analyst (CFA), i zatim bio jedan od prvih deset ljudi u Srbiji koji su položili državni ispit za Portfolio menadžera. Odmah potom, zaposlio se u svetski čuvenoj konsultantskoj firmi McKinsey & Company i tamo već 5 godina radi na projektima na svim svetskim meridijanima – trenutno je lociran na projektu u Južnoj Africi. Do sada je boravio u preko 70 zemalja, živeo na 4 kontinenta, trenirao više sportova, (u tekvondu osvojio čak prvo mesto na studentskom šampionatu Velike Britanije 2003. godine), trči maratone, bavi se ronjenjem, a pronalazi vremena i za porodicu, jogu i meditaciju.


Koja destinacija je ostavila najupečatljiviji utisak na tebe, a čija poslovna kultura ti je najviše odgovarala?

Ako se izuzme lična sigurnost, Johanesburg je ostavio veoma dobar utisak na mene. Nigde do sada nisam doživeo tako prijatnu i blagu klimu - sunčano je skoro svaki dan, hrana je odlična i jeftina, ljudi su veseli i pristupačni, a kulturološka raznolikost nalik duginim bojama– i ne čudi što se homo sapiens razvio upravo ovde. Da ne pominjemo Kejp Taun koji je nedavno izglasan za World’s faviourite city.

Što se poslovne kulture tiče, ona je širom sveta raznolika koliko i društvena kultura. Kada je u pitanju balans profesionalnog i ličnog života, svetli primeri su Holandija, skandinavske zemlje kao i delovi Amerike. Ako govorimo o profesionalizmu, moram priznati da Nemci u potpunosti ispunjavaju stereotip efikasnosti i apsolutnog profesionalizma.

Koja je najveća mana a koja prednost posla kojim se baviš?

Doživljaj konsultantskog posla u potpunosti zavisi od ličnosti osobe koja se tim poslom bavi. Ukoliko ste neko ko voli da putuje i da je stalno u pokretu, dinamična osoba koja uživa u stalnom susretanju sa velikim izazovima, a koja je istovremeno spremna da mnogo i brzo uči, onda je ovo posao za vas. Čak i ukoliko više volite statičniji zivot - rad od 9 do 5 i stabilnost, konsultatski posao može biti interesantan na kraće staze, kako biste na svojoj koži osetili šta vam odgovara, a šta ne.

Radeći u McKinsey-u, obreo si se u mnogim sektorima o kojima isprva nisi znao mnogo – kako si se nosio s takvim situacijama? Koje su veštine potrebne u konsultantskom poslu?

Naša korporativna politika je takva da samo vlasnici firme, odnosno partneri, daju intervjue, tako da nisam u prilici da dam bilo kakve komentare vezane za samu firmu. Ipak, uopšteno govoreći, u konsultantskom poslu prvenstveno je bitna želja za učenjem, spremnost da se prihvate saveti i “feedback” saradnika, fleksibilnost, i možda najvažnije - odgovornost ili takozvani ownership. Ključno je da ste spremni da preuzmete odgovornost i vodite konkretnu analizu od početka do kraja - tj. da vaš tim može da se osloni na vas da ćete uraditi sve što je potrebno da se posao završi iznad očekivanja i to u dogovorenom roku. Ovo možda na prvi pogled zvuči jednostavno, ali kada se radi o rešavanju kompleksnih problema pod vremenskim pritiskom, odgovornost dobija vrlo specifično značenje!

S druge strane, upravo ti stalni izazovi čine konsultantski posao posebnim, jer to su sve šanse da se profesionalno usavršavate u raznim sektorima i ulogama, ali i da se lično razvijate radeći i boraveći u najrazličitijim zemljama širom sveta. Lično sam imao priliku da radim na više pozicija i to u preko 10 privrednih sektora i zemalja.

Koje životno iskustvo ti je najdragocenije do sada i šta misliš da je presudno uticalo na tvoj životni put?

Odlazak u inostranstvo sa deset godina uticao je na mene da postanem svestranija i kompleksnija ličnost. Imao sam tu sreću da sam od osnovne škole pa kroz celo obrazovanje bio u međunarodnim školama gde su đaci bili iz preko 50 zemalja sveta. Ta raznovrsna iskustva su fundementalo uticala na mene i danas me čine onim što jesam.

Kako si se osećao u trenutku povratka u Srbiju i zapošljavanja u izdavačkoj kući? Da li si znao da je samo pitanje trenutka kada ćeš otići?

Naprotiv, mislio sam da ću dugo ostati tu, budući da sam želeo da učim i napredujem u toj korporaciji. U svakom trenutku, pa i tada, verovao sam da se sa razlogom nalazim tu gde jesam i, shodno tome, pružao sam svoj maksimum. Vremenom, kao i u drugim sferama života, trud se isplati - tako je bilo i u mom slučaju. Razlog napuštanja izdavačke kuće bio je upoznavanje konsultanata firme McKinsey & Company tokom odmora u Dubaiju. Njihov životni put i priče o poslu kojim se bave inspirisali su me na promenu. Odluka da odem iz firme Adria Media Srbija nije bila laka budući da sam tamo imao puno dobrih kolega i prijatelja kao i vrlo dinamičan posao.

Koja je osobina kojom se mladi iz Srbije mogu ponositi a koja zbog koje mogu «pocrveneti» ?

Teško je generalizovati. Srbija je zemlja bogata dugom i raznovrsnom tradicijom, bilo to u političkom, religijskom ili kulturološkom smislu. Zbog tog mešanja, tlo je plodno za kreativne ideje kojih ima mnogo, posebno kada su u pitanju mladi. Ono na čemu bi mogli dalje da poradimo, prvenstveno kao individue, ali naravno i kao politički i poslovni sistem, jeste sprovođenje tih ideja u praksu, pa ćemo samim tim postati inovativnije i bogatije društvo.

Lenon je govorio – «Život je ono što ti se dešava dok si zauzet planiranjem drugih stvari» - da li se slažeš?

Tendencija svih nas je da provodimo dosta vremena planirajući budućnost i razmišljajući o prošlosti- a jedino što stvarno imamo i čime možemo da upravljamo je sadašnjost. Mislim da uspešni poslovni ljudi « razpolažu » sa sadašnjošću mnogo efikasnije i efektivnije od drugih.

Da li postoji neka rečenica u kojoj je sadržana « filozofija uspeha » i kojoj se iznova vraćaš?

Jedna od rečenica kojoj se stalno vraćam je ‘Mislim, dakle postojim’. Ova Dekartova izreka sadrži suštinu moći našeg uma i u poslovnom kontekstu nam govori da ćemo postati uspešni ako verujemo u uspeh

Da li mislis da je za mladog stručnjaka u Srbiji perspektivnije da pokrene sopstveni biznis ili da karijeru gradi u velikim kompanijama/institucijama, i zašto?

Sve zavisi od Vas i od toga šta želite da postignete. Ako imate jasnu ideju o biznisu koji biste želeli da otpočnete- samo napred! I Bil Gejts i Mark Zukerberg počeli su da razvijaju svoje poslovne ideje još dok su bili na fakultetu. S druge strane, ne treba zanemariti ono čemu nas veliki sistemi mogu naučiti i svakako da i kod nas vodeće firme u različitim branšama imaju mnogo toga da ponude mladim profesionalcima.

Koje je po tvom mišljenju zanimanje 21. veka?

Generalni trendovi su fragmentacija i specijalizacija, iako će sve bitniji postati matematičari i analitičari koji su sposobni da obrađuju ogromne količine podataka - živimo u « big data » eri! Osim toga, istaćiće se i menadžeri koji će umeti da postave prava pitanja.

Tvoj savet mladim ljudima za kraj?

Verujte u sebe i budite istrajni u tome što želite- vaši kvaliteti će se spoznati pre ili kasnije. Definišite šta želite, te organizujte svoj život tako da radite što više stvari koje vam daju energiju, a što manje onih koji je oduzimaju. Ovo je vaš svet, kreirajte ga po svom nahođenju! I na kraju, iako je znanje važno, ne zaboravite da svetom upravljaju ljudi koji odlučuju o svemu što će uticati na vašu karijeru.


Aleksa je diplomirao i masterirao sociologiju, dugo se bavi novinarstvom i dokumentaristikom, izučava fenomen preduzetnistva u urbanim sredinama i piše putopise.