4 važne činjenice o poslovanju malih preduzeća
Pixabay

Način poslovanja malih preduzeća je naizmenično romantizovan i kritikovan, ali razlozi zbog kojih počiva na klišeima i krupnim generalizacijama – saradnja na radnom mestu i nedeljni „srećni sati”, sa jedne strane, bezoblične upravljačke strukture i suludi sati, sa druge strane - često ne odražavaju dnevnu realnost.

Imamo tendenciju da nametnemo popularne ideje o Silikonskoj dolini na mala preduzeća uopšte, bez obzira na to da li su zaista ili nisu iz oblasti tehnologije ili sa sedištem u Kaliforniji. Istina je malo komplikovanija. I dok ove četiri karakteristike života malih preduzeća dovode do određenih stereotipa, o njima se retko govori kao o praktičnim mogućnostima - stvari koje zapravo utiču na donošenje odluka ljudi da potraže posao u malom preduzeću, i koliko dobro im ide kad počnu da rade u nekom.

1. Nesigurnost koja stvara timski rad

Zbog svoje veličine i činjenice da su kratko prisutni, timovi malih preduzeća žele da budu grupa tesno povezanih ljudi kojima je istinski stalo do onoga što rade. Oni koji ne dele taj osećaj drugarstva ili svrhu ne opstanu dugo.
Mala preduzeća imaju strukturu, čak iako je to ona koja podstiče da se stvari dešavaju na brzinu.

Ona i treba da budu takva, jer nema garancija da će kompanija koja je prisutna ove godine ili u ovom kvartalu biti tu i u sledećem. Te veze poverenja i poštovanja olakšavaju timovima malih preduzeća da prevaziđu prepreke sa kojima se mala i rastuća preduzeća suočavaju u svojim ranim fazama.

Ovo nas dovodi do stereotipa koji, čini se, mala preduzeća zaslužuju – saznanje da su oni uvek bez plana. Svakako, često jesu, ali ta borba za opstanak ne mora nužno stvarati način poslovanja blizak haosu. Umesto toga, činjenica da se stvari mogu promeniti u gotovo svakom trenutku motiviše jake timove koji često mogu da kanališu nesigurnost u mogućnost.-preduzetnistvo.gif

2. Eksperimentisanje je potreba

Nedostatak korporativne strukture kod malih preduzeća je čest razlog njihovih žalbi. Ali, dok god je činjenica da sve teče slobodnije privlačna mnogima, samo pojedini znaju da to nije nužno stvar izbora. Mala preduzeća imaju strukturu, čak iako je to ona koja podstiče da se stvari dešavaju na brzinu - zato što moraju.

Ogromna većina projekata nema prethodnika i zato nema unapred isplaniranih projekata. Oni zahtevaju da svi u timu brzo sarađuju i rešavaju probleme na licu mesta. Eksperimentisanje nije samo stav koji mala preduzeća usvajaju kako bi bila ili postala inovativnija od svojih konkurenata. To je neophodna realnost, a ona ima realne posledice na način poslovanja malih preduzeća. Jaka komunikacija je od ključnog značaja u tom okruženju kao rezultat. Bez toga, sve što je urađeno lako se može pretvoriti u noćnu moru koja može da ugrozi poslovanje.

3. Način poslovanja malih preduzeća nije ograničen samo na mala preduzeća

Saradnja na radnom mestu, otvoreniji menadžerski pristup, sloboda da se radi na daljinu - ovo su neke od prednosti koje privlače ljude da rade u malim preduzećima. U stvari, ovo ne moraju biti najvažnije osobine načina poslovanja malih preduzeća. Ovo su upravo karakteristike koje su uspostavljene kompanije počele da usvajaju kako bi privukle najtalentovanije i ostale aktivne.

I nije ni čudo zbog čega. „Ne postoji papirologija, ni birokratija, nema hijerarhijskih obruča koje treba preskočiti“, kaže Iklak Bat iz BQE Softvera, gde je direktor marketinga. „Menadžment tim, uključujući i našeg direktora, ima politiku „otvorenih vrata”. Svaki zaposleni, iz bilo kog tima, može ući i razgovarati sa njima direktno“. Zabluda je danas zamišljati da mala preduzeća imaju monopol nad transparentnošću na radnom mestu. Kompanije svuda shvataju da je to ključno za njihovo poslovanja i napredovanje.

4. Promenu osećaju svi – dobri, loši ili nezainteresovani

Mnogi od nas bi voleli da misle da smo dobri u nošenju sa nedaćama, pa oni koji traže od malih preduzeća da to rade žele da budu u dinamičnim oragnizacijama koje se menjaju. Ali, dok se dođe do uzbudljivog iskustva, to može biti i uznemirujuće bez obzira na vaš temperament. Zašto? Jer u malim, mladim kompanijama, čak i male promene utiče na sve. Upravo kada mislite da je nešto ustanovljeno, shvatite da bi trebalo da to preispitate na najosnovnijem nivou.

Zabluda je danas zamišljati da mala preduzeća imaju monopol nad transparentnošću na radnom mestu.

To može biti uzbudljivo, ali može biti i frustrirajuće. Dobro je, naravno, kada su te promene pozitivne. Kada se dobra stvar dogodi, dešava se svima, ali je obrnuto kada se dešavaju loše stvari. U svakom slučaju, domino efekat se retko može izbeći.

Uobičajeno je za neupućene da zamišljaju mala preduzeća kao usredsređene organizacije, visokog intenziteta koje jure napred, ali istina je da tom načinu poslovanja treba vremena, posebno onoj vrsti koja će trajati i u godinama koje dolaze. I ukratko, promene mogu biti izazov barem onoliko često koliko ima nove energije.


Izvor: Fast Company