Kada se igranje igrica pretvori u karijeru

FOTO: Gaming eSports

Prevela: Bjanka Banjac

Kao većina tinejdžera u 1990-im, Aleksej Krupnik provodio je većinu svog slobodnog vremena igrajući kompjuterske igrice. Međutim, za razliku od ostalih tinejdžera, ovaj ukrajinski gejmer je na kraju počeo da zarađuje za život ubijanjem virtuelnih zlikovaca. Do 2003. godine, kada je imao 23 godine, osvojio je svoj prvi veliki turnir elektronskih sportova. A nagrada? Laptop koji je brzo prodao za 1430 dolara – što je bilo mnogo ukrajinskih grivni u to vreme. „To je neverovatna količina novca“, rekao je. „Ovde bih mogao da kupim auto“.

Kada je Krupnik po prvi put počeo da se takmiči za novac, industrija elektronskog sporta – igrači koji se takmiče protiv drugih igrača – još je bila u začetku. Pristojno je zarađivao, osvajajući 33.500 dolara u pobedama i sakupljanjem po dve hiljade dolara mesečno od sponzora u vreme svog vrhunca 2011. godine.

Kako je popularnost „eSporta“ rasla, rasle su i nagrade i novac od sponzorisanja plus prilike za zaposlenje. Prema E-Sports Earnings, četiri igrača zaradila su više od 1.73 miliona dolara u 2015. godini, dok su mnogi drugi zaradili više od 100 hiljada dolara u prihodima.

Iako eSport ima dug put pred sobom pre nego što postane popularan kao košarka ili fudbal, istraživanja SuperData Research, njujorške kompanije koja prati ovaj sektor, pokazuju da će globalno eSport tržište rasti od 748 miliona dolara danas do 1.9 milijardi dolara do kraja 2018. Oko 188 miliona ljudi gledalo je igranje igrica onlajn ili na televiziji u 2015, povećanje u odnosu na 71.5 milion u 2013.

Tržište cveta iz mnogih razloga: ljudi više nego ikada igraju video igrice (prodaja igrica širom sveta dostigla je 114 milijardi dolara u 2015); gejmeri mogu da se takmiče jedni protiv drugih preko interneta, a reklameri, spremni na ciljanje poželjne demografije od 18 do 35 godina starosti, počeli su da finansiraju takmičenja, navodi Jost van Drojnen, direktor SuperData Researcha.

8912a1d9e678bb3ea1d8811dc9a29267.jpg
FOTO: Develop Online

Prelazak u profesionalce

Postoje stotine gejmera koji se smatraju profesionalnim igračima i ta brojka će samo nastavljati da raste, navodi Ralf Rajhert iz Kelna, direktor Turtle Entertainment, kompanije koja vodi i promoviše velika eSport takmičenja i lige.

Kao i u drugim sportovima, mnogi igrači zarađuju tek male iznose – 300 od 500 igrača navedenih na E-Sports Earnings veb stranici zarađivali su manje od 50 hiljada dolara od pobeda na turnirima u 2015. godini – ali kako industrija sazreva, biće više prilika za zarađivanje većih iznosa.

Put od igranja iz svoje sobe do uspeha na turniru zahteva mnogo sati vežbanja, ogromnu veštinu i brze prste, navodi van Drojnen. Prosečna osoba obavi oko 100 radnji u minuti tokom igrice, a profesionalci prosečno između 350 i 500. Samo pobeđivanje u igricama kao što su League of Legends, StarCraft II i Dota 2, uglavnom igrice akcionih avantura za više igrača, zahtevaju brzo razmišljanje i dobro promišljene strategije.

Ne razlikuje se mnogo od šaha, iako zahteva mnogo više brzine. „To je kao kada bi hokej na ledu i šah imali dete“, navodi van Drojnen. „Brzo je i zahtevno, ali takođe je važna i šira perspektiva – gledate protivnika kako nešto radi i vi morate da pružite odgovor na to“.

EU%20OM.gif

Uspon do vrha

Postoji samo jedan put za zaradu u ovom sportu – pobede, pobede i još pobeda. Krupnik nije imao kompjuter kod kuće u Ukrajini, tako da se pridružio internet klubu u svom gradu. Kako je postajao sve bolji u svojoj igrici, StarCraft Broodwar, preteči Starcraft II, počeo je da pobeđuje druge članove kluba. Zatim bi bio pozvan da igra protiv članova drugih klubova i pobeđivao bi i njih. Tada je počeo da se takmiči onlajn protiv igrača iz Južne Koreje, koja se smatra rodnim mestom eSporta, i pobedio je i u tim igrama.

Međutim, da biste zaista stigli do vrha, morate da se pridružite ekipi. Slično drugim sportovima, menadžeri i skauti traže vrhunske igrače sa kojima bi potpisali ugovore i plaćaju im putovanja na sve najveće turnire. Krupnik je potpisao svoj prvi ugovor 2004. godine. U to vreme zarađivao je samo oko 100 dolara mesečno, ali vremenom se pridružio drugoj ekipi gde je zarađivao 24 hiljada dolara godišnje, ne uključujući nagrade sa turnira.

Privlačnost eSporta je u tome što je to globalna industrija, tako da bilo ko odakle god može da uspe. Međutim, iako je žarište video igrica i dalje Južna Koreja, Amerika, Evropa i Azija se najviše razvijaju. Ulaganja u eSport dosegla su 321 milion dolara 2015. godine u Aziji, oko 100 miliona dolara više nego u Severnoj Americi.

Helena_Kristiansson_Lo_L_All_Star_Paris_2.jpg
FOTO: ESL Gaming

Više od pukog igranja

Profesionalno igranje igrica nije dugotrajna karijera. Popularnost igrica često se menja i kada dođe do toga, prihodi mogu drastično da vam se smanje. Dugi sati igranja ne pogoduju osnivanju porodice, navodi Krupnik, koji se mnogo manje takmiči otkada je dobio dete. Srećom, postoje i drugi poslovi vezani za igranje igrica. Krupnik sada radi za Twitch.TV, onlajn zajednicu igrača, i to kao menadžer za partnerstva.

Rajhartova kompanija ima 400 zaposlenih širom sveta i trenutno ima oko 40 slobodnih radnih mesta. Treba sve što bi tipičnoj medijskoj kući bilo potrebno – reklamere, televizijske voditelje i profesionalce za produkciju, operatore liga, računovođe i ljude u finansijama.

Iako samo takmičenje ima rok trajanja, oni koji jednom počnu sa igranjem nikada, zapravo, ne prestaju. „Jednom kada postanete profesionalni igrač“, navodi Krupnik, „ostajete profesionalni igrač ceo život“.

IZVOR: BBC

Bjanka je samo još jedan besciljno tumarajući spoj atoma, ukratko - rođeni filozof.