Kako da budete uspešni iako pojma nemate?

Foto: Grahamstoney

Prevela: Miljana Momčilović

Da li ste ikada propustili poslovnu priliku zato što vam je falila jača ekspertiza? Niste jedini. Biti autsajder podrazumeva da postoji mnogo toga što ne znate (poznate nepoznanice). I mnogo toga što ne znate da ne znate (nepoznate nepoznanice). Imajte strpljenja, zato što je sve ovo zapravo dobro. Ja to sigurno znam. Kada treba izgraditi posao, naučio sam iz sopstvenog iskustva da malo naivnosti daleko doseže.

Pre šest godina, osnovao sam Vivino sa svojim suosnivačem Taisom Sendergardom. Od tada, 18 miliona vinopija je skinulo našu Vivino aplikaciju koja može na osnovu etikete da vam ponudi informacije o rejtingu, recenziji i prosečnoj ceni. Usput, Vivino je postala najveća vinska zajednica na svetu i promenila je način na koji ljudi otkrivaju i kupuju vino.
Često me pitaju da li je jaka ekspertiza uticala na naš rast - na kraju krajeva, naša industrija je prilično uska. Ali, ljudi su iznenađeni kada im odgovorim da sam proveo desetine godina – ne rintajući u nekom vinogradu - već u svetu sigurnosti na internetu.

fortified_wine.jpg

Foto: Massandra

Zapravo, nisam imao nikakvo iskustvo sa vinom, osim što sam se osećao kao da nemam pojma pokušavajući da izaberem dobar Cabernet u radnji. Ali sinula mi je ideja: video sam kako su revizije dobijene putem kraudsorsinga uticale na kategorije muzike, knjiga i filmova; i nije mi imalo smisla da vino, koje je sada industrija vredna 300 milijardi dolara, ne prati ovaj uzor.

Stoga verujem da je to što sam bio „zelen“ - naivan - kada je bila reč o vinu, bio jedan od najvećih razloga što je naša kompanija zabeležila tako nagli rast. Kako je to moguće? Odgovor leži u tome da je veoma lako približiti se projektu, fokusirajući se u potpunosti na pogrešnu stvar ili pristupajući joj sa ukorenjenim predrasudama koje mogu biti zaslepljujuće blokade na putu kreativnosti.

Kada si spolja, kao što sam ja bio, onda si bez industrijskih ometajućih faktora i slobodan si da priđeš problemima na načine koji prosto nisu mogući sa tačke gde ti je sve poznato. Evo nekoliko stvari koje sam naučio o tome kako da sprovedeš perspektivu „autsajdera” u delo pri izgradnji novog posla.

1. Nemojte da zaglibite zbog starog načina.

Verujte svojim instinktima kada pravite proizvod koji volite, a ne proizvod koji zadovoljava potrebe onih koji su upućeni u posao. Samo zato što se nešto uvek radilo na jedan način ne znači da je taj način najbolji. Uzmimo vinsku industriju kao primer: kada sam ja stupio na scenu, prodaja i mehanizmi marketinga su bili stari desetine godina, mnogi od njih su bili pre mnogo godina uklesani u kamenu, kada su još vladali porodično vlasništvo i organizovani kriminal. Nema potrebe da se kaže da oni nisu odražavali način na koji mušterije danas nalaze i kupuju proizvode. Naravno, stvorila se potreba za lakšim otkrivanjem vina.

I tako smo mi razvili Vivino kao sredstvo za razrešavanje zastrašujućeg iskustva kupovine vina. I to se nije uvek pokazalo dobro: mnogi koji su su u ovom poslu nisu se libili da izazovu naš pristup. Sa njihove zavidne pozicije, bilo je očigledno da mi moramo da se fokusiramo na to kako da ih uključimo - eksperte, maloprodajnike i vinarije - i početi sitan posao. Rekli su da treba da se fokusiramo na samo jednu oblast, na jednu vrstu vina.

Mi nismo uradili tako. Umesto toga, neopterećeni težinom zaveštanja i u obavezi ni prema kome, išli smo napred sa ljudima koji su nam najvažniji: vinopije na svakom nivou ekspertize. Fokusirali smo se na to da izgradimo zajednicu koja pruža vredne informacije čitavom vinskom svetu.

Još jedna industrija sa sličnim i teškim zaveštanjem je automobilska. I nju je bilo potrebno poremetiti. Kada je Elon Musk lansirao Tesla Motors 2003. godine, poslednja američka auto kompanija koja je „uspela“ pre toga je bila Ford - više od 100 godina pre toga. Musk se drsko opkladio, sa skroz elektičnom postavkom vozila, dok su svi ostali još uvek bili do kolena u tradicionalnoj tehnologiji. Tesla je takođe gurnuo u stranu standardni model trgovine u korist direktne prodaje. Ignorišući to kako su se stvari uvek radile i verujući svojim instinktima, Musk ne samo da iznova stvara industriju, već on i menja svet.

2. Ne čekajte „savršenu“ priliku.

Kada smo počinjali, ljudi bi obično pitali: „Zašto ne čekate da vam vinarije daju svoje podatke?“, a moj odgovor je uvek glasio: „Zašto?“ Nismo imali vremena da čekamo, postojala je potreba i pravo vreme je bilo tada. Uprkos savetima stručnih savetnika, sami smo stvorili svoju aplikaciju za vino i bazu podataka. Znao sam da, ako stvorimo nešto što se povezuje sa vinopijama, industrija neće imati drugi izbor sem da obrati pažnju. Za sada, to funkcioniše.

Takođe sam se posvetio tome da se ne osvrćem u prošlost. Uvek donesem ispravnu odluku, čak i kada je ona pogrešna. To je zato što snažno verujem u prilagođavanje, optimističan sam i činim da stvari funkcionišu. Tako da, naravno, čak iako ne donesem uvek ispravnu odluku, kada je nešto jednom odlučeno, mi to prihvatimo, radimo sa tim i idemo dalje. Ovaj pristup nije baš prijatan. To je ono što funkcioniše. I, ako postupate po ovome, to je ono što će vas izdvojiti od drugih.

1394989_72419217_cartoon_wine.jpg

Foto: Enjoydiscoveringwine

3. Ražmišljajte kao vaši potrošači.

Ako razmišljate kao vaši potrošači, to će vam pomoći da „pecate tamo gde ima riba”. Spoznajte svog idealnog potrošača uzduž i popreko - ne samo ko su oni, već kojoj zajednici pripadaju, gde traže informacije, šta rade u slobodno vreme.
Iako sam ja radoznao po prirodi, nikada nisam pokušao da postanem ekspert za vino. Kakva bi bila korist od toga? Radije bih posmatrao stvari sa tačke gledišta potrošača, iskusio bih i koristio naše proizvode baš kao oni. Koja nova crta bi im olakšala otktrivanje vina? Koji su moji problemi kada kupujem vino u prodavnici? Perspektiva je ono što poboljšava Vivino svakog dana.

-preduzetnistvo.gif

4. Potiskivanje je dobro ( uz edukaciju i dijalog).

Kada se jednom probijete u industriji, potisnuće vas. Garantovano. Oni koji su se ukorenili u nekom svetu možda neće razumeti vašu ideju ili će mozda reći da je neizvodljiva. U istoriji inovacije je bilo mnogo kritičara koji nisu verovali, tako da nemojte da vas obeshrabri ako čujete „ne”. Mnogi investitori su nas odbili. Mislili su da nam treba neko ko se razume u ovaj posao. Mi smo razumeli njihov pogled na stvari, ponekad investitori vide stvari koje treba da se poprave, i to vodi ka velikoj inovaciji. Ali to nije bio pravi put za nas, tako da smo tražili, i vremenom i našli ljude koji su verovali u naš pristup. Usput smo takođe naučili neke stvari.

Šta smo naučili

Mostovi između starih i novih načina razmišljanja su vredni truda, i gradite ih ih kroz edukaciju, otvoreni dijalog i kroz pokušaj i grešku. Svakako, ljudi su skeptični kada se radi o promeni. Ali kada jednom poslušate i uzmete u obzir suprostavljeno mišljenje, bićete bolje informisani i u boljoj mogućnosti da pokažete kritičarima zašto vaša ideja funkcioniše i bolje školovani u oblasti onoga što će biti vaši poslovni imperativi.

A šta je sa „perspektivom autsajdera”? Ne radi se samo o vama, već i o svima oko vas. Stvorili smo Vivino da bi potrošači imali što više informacija o vinu na dohvat ruke. Grešili smo, bili potisnuti i stekli znanje o industriji u pravom vremenu. Ipak smo neblagovremeno napravili proizvod za ljude poput nas, ljude koji svakodnevno piju vino i koji su jednostavno u potrazi za svojom sledećom flašom sjajnog vina.

Ove lekcije daju rezultate bez obzira na to šta stvarate. Ne čekajte da to bude savršeno i ne dozvolite da vas koče prepreke u industriji. Napravite nešto bolje nego što svi ti poznavaoci mogu da zamisle. Opametiće se oni već, videćete.


Izvor: Entrepreneur


Miljana je sasvim obična devojka, zaljubljenik u ljude, životinje i cveće.