Određivanje tržišne niše
Stvaranje modnog brenda je često veoma lična stvar. Verovatno ste kreativna osoba, koja može da ponudi nešto drugačije u ovoj promenljivoj industriji. Možda ste primetili nedostatak i priliku na tržištu, ili imate u planu jedinstven dizajn za određenu ciljnu grupu. Koja god da je vaša početna inspiracija, na početku je bitno da odredite tržišnu nišu na koju ćete se fokusirati.
Da li želite da osnujete fitnes brend, ili privučete ljude oko samo jednog artikla kao što su prepoznatljive Fred Perry majice? Možda imate ideju da plasirate poseban stil proizvoda, poput kompanije Scandiborn i njihovih artikala dizajniranih za decu. Možda želite da vaši proizvodi prate neku temu kao što je slučaj sa modnim brendom Heresy? Nekada vas etički razlozi podstaknu da posegnete za određenim proizvodima. Primer bi bili cruelty-free artikli koji nisu testirani na životinjama. Poslednjih godina mnogi vode računa da artikli koje kupuju imaju ovu oznaku.
Dakle, usmerite biznis i imajte u vidu vaš izbor. Čak i ako kasnije proširite svoj posao i tokom vremena uvedete novi dizajn, prvobitna ideja daje vašem brendu nasleđe. Glavno načelo ostaje isto, a kupci vas po tome pamte.
Organizacija
Neka od bitnih pitanja koja morate sebi da postavite odnose se na:
Mesto
Da li radite od kuće ili želite da iznajmite neki manji prostor? Gde proizvodite i/ili skladištite vaše artikle?
Uloge i odgovornosti
Ko čini vaš tim? Da li imate računovođu, radite li sa drugim dizajnerima? Ko vam pomaže pri skladištenju robe ili otvaranju radnje?Prodaja
Da li ćete vašu robu prodavati uživo ili onlajn? Možda želite da napravite štand, otvorite radnju ili privremeni pop-up shop, napravite sajt ili iskoristiti već postojeća onlajn sredstva poput Facebook Marketplace-a ili Amazona? Zavisno od izbora, imajte u vidu troškove, postojeće zakone, potrebne dozvole i način oporezivanja, osiguranje, kao i odgovornost prema podacima vaših korisnika/kupaca (posebno u slučaju onlajn prodaje).
Katalog proizvoda
Šta sve imate u ponudi? Koja je količina, koliko planirate da proizvedete, kako pakujete i šaljete vaše proizvode?
Marketing
Kako ćete zainteresovati ljude? Koji je marketing i brending plan?
Finansiranje
Da li imate dovoljno novca da samostalno pokrenete posao ili vam je potrebna pomoć od investitora, pozajmica ili crowdfunding-a?
Planiranje budžeta i/ili pravljenje poslovnog plana
Ako samo želite da isprobate ideju na malom delu tržišta, verovatno vam sveobuhvatni biznis plan neće biti potreban. Međutim, ako vaša ideja veoma brzo postane uspešna, korisno je da imate makar neki grubi nacrt koji će vam služiti kao putokaz.
Planiranje budžeta
Dobro je da u početku imate okvirnu brojku u vidu i da odlučite kako ćete iskoristiti vaš početni novac. Morate da imate jasan cilj šta želite da postignete. Budite fleksibilni — možda ne znate cenu potrebnih materijala, ili troškova proizvodnje. Postavljeni početni budžet će vam pomoći u odlukama koje će vas dovesti do prvih kupaca.
Vaš budžet će zavisiti i od toga da li ćete sami dizajnirati i proizvoditi artikle, sarađivati sa drugim proizvođačem ili ih kupovati od dizajnera. Uložite novac u manje dizajnere i/ili osnovnu opremu, a sa povećanjem potražnje kontrolišite vaše troškove.
Isprva je možda najpametnije početi jednostavno, sa nekoliko kreacija sa kojim ste zadovoljni, koje znate kako da proizvedete (ili kupite) i koje su naišle na pozitivne reakcije.
Pravljenje poslovnog plana
Ako vam je potreban biznis plan kako biste obezbedili finansiranje ili podršku od strane drugih, u njemu morate da razradite nekoliko osnovnih stvari.
Morate da prikažete kratak pregled vašeg poslovnog plana sa jasnim okvirom kako ćete brend pokrenuti, izgraditi i skalirati. Uključite i analizu ciljnog tržišta i konkurencije, zasnovanu na konkretnim podacima prikupljenim iz proverenih izvora. Nije pametno fokusirati se samo na lično viđenje tržišta iako je korisno i to spomenuti.
Prikažite ko sve ima udela u poslovanju i navedite odgovornosti tih osoba, bilo da radite sami ili sa drugim ljudima. Opišite vaše planove za brendiranje, marketing i prodaju vaših proizvoda, kao i dodatne logističke detalje.
Na kraju, kome god da predstavljate plan, najbitnija stavka jeste novac. Važno je imati poseban deo koji jasno opisuje trenutnu finansijsku situaciju, prioritete i to kako će investicije pomoći u pokretanju ovog biznisa.
Dizajniranje, marketing i brending
Jedan od najuzbudljivijih koraka i verovatno glavni razlog za pokretanje modnog brenda jeste razvoj proizvoda i realizovanje vaših ideja. Pored pravljenja koncepata i digitalnih skica, važno je napraviti i takozvani tech pack. Namenjen je proizvođačima i sadrži bitne informacije i detalje poput mera, materijala, boja, dodatnih svojstva, etiketa...
Sigurno najbitniji delovi za uspeh u ovom poslu jesu marketing i brending, koji čak i od lošeg dizajna mogu da naprave popularan proizvod. Za pravljenje dobre marketing, a pogotovo dobre brending strategije, potrebno je vreme, istraživanje i upoznavanje sa nekim od brojnih popularnih i uspešnih primera. Ono što se može izdvojiti kao sastavni deo ovih strategija jeste kvalitetna priča iza brenda, osećaj pripadanja određenoj zajednici, kao i takozvano hajpovanje proizvoda. U nekim slučajevima zajednica sama neplanirano prisvoji neki proizvod ili brend.
Proizvodnja, testiranje i prodaja
Ako ne planirate da sami proizvodite robu ili ne želite da kupite već napravljene proizvode, onda ćete morati da pronađete adekvatnog proizvođača. Da li vam je bitnija brzina i količina proizvodnje ili želite da sarađujete sa nekim zanatlijom?
Nakon vaše odluke, sledi pravljenje uzorka. Pre pokretanja pune proizvodnje, možete i da testirate manju količinu uzoraka i uporedite njihova svojstva sa proizvodima drugih proizvođača. Ostavite vremena za promene i unapređivanje vašeg dizajna.
Bitno je razmisliti o potencijalnom kupcu. Kome prodajete proizvod? Da li je važan izgled i utisak koji ostavlja pakovanje? Kako god odlučite, bazirajte brend na vašem osećaju i istraživanju. Uzmite u obzir troškove pakovanja i odnose sa kupcima. Budite odgovorni i dosledni pri pakovanju i slanju svojih proizvoda.
Spomenute uzorke testirajte pre plasiranja kupcima. Uvažite reakcije i primedbe. U skladu sa njima menjajte svoj proizvod.
Kada odlučite da ste spremni za prodaju vaše prve linije proizvoda, razmotrite sledeće stvari: cena, akcije i promocije, reklamacije i problemi sa kupcima, planiranje proizvodnje za određene specifične periode kao što su promena godišnjih doba i praznici. Obratite pažnju i na detalje organizacije koji su ranije opisani.
Skaliranje
Uložili ste rad, iskustvo i uz malo sreće uspešno ste pokrenuli vaš modni brend. Prodali ste prve proizvode i u hodu rešavate nedostatke, a širenje biznisa je sledeći logičan korak. Ne morate žuriti sa takvom odlukom. Iskoristite vaš mali brend da sledećih nekoliko sezona još bolje upoznate ovaj posao. Međutim, budite fleksibilni. U slučaju velike potražnje pametno je da iskoristite talas i proširite vaš tim.
Ono što će sigurno najviše uticati na vaš uspeh na početku, a verovatno i kasnije, jeste ta prvobitna zajednica okupljena oko vašeg brenda. Bilo da ste povezani sa gejming zajednicom, skejterima, internet trolovima, Jutjub publikom ili nekom određenom supkulturom — vaš proizvod i logo će biti vrsta zajedničkog simbola. Ljudi vole da budu deo nečega i da budu uključeni. Ako to žele da iskažu materijalizmom, onda ih navedite na to da kao simbol izaberu vaš proizvod.
Izvori:
Simply Business;
Column Five