Nervoza je sastavni deo svakog prvog dana na poslu, ali postoje praktični načini da se, ako ne iskoreni, onda barem umanji. Ključna stavka za izbegavanje treme jeste pripremljenost, bilo da su u pitanju sitne, praktične stvari ili otklanjanje mentalnih blokada. Napravite sebi to do listu, postepeno poništavajte stavke i proverite da li imate odgovre na sledeća pitanja.
1. Koje stvari treba da ponesem sa sobom?
Ovo varira u odnosu na posao koji počinjete, ali najverovatnije je da će vam rokovnik i dve-tri olovke biti od koristi u svakom slučaju. Računajući da živimo u digitalnom dobu, nije na odmet da sa sobom imate i USB stik, pošto se nikad ne zna u kom trenutku može da zatreba.
S neke malo praktičnije strane, bilo bi dobro da unapred spakujete ručak i termos sa vodom, čajem ili kafom. Na taj način nećete baš prvog dana morati da brinete i o tome gde se nalazi najbliži supermarket ili koja je šolja iz kancelarijske kuhinje pogodna za upotrebu.
2. Koliko mi vremena treba da se spremim?
Kako biste igrali na sigurnu kartu, dobro je da barem sat i po vremena budete budni pre nego što treba da izađete iz kuće, bez obzira na to kada počinje vaš radni dan. Ovo vam daje dovoljno vremena da se obučete, doterate i na tenane doručkujete. Bilo bi dobro da veče unapred bacite oko na sutrašnju vremensku prognozu i da shodno tome već tad odlučite šta ćete nositi od garderobe.
Iz kuće krenite tako da stižete makar deset minuta ranije, ali nemojte ni sa tim preterivati. Nećete moći da se opustite ako na lokaciju dođete sat vremena pre, već ćete se tako dodatno unervoziti, što će definitivno moći da primete i ljudi sa strane.
3. Kako da se ponašam prema novim kolegama?
Ako se na radnom mestu pojavite otvorenog uma, velike su šanse da će prve interakcije sa tamošnjim veteranima biti prijatne. Nemojte u startu da formirate mišljenje o „onom čudaku iz ćoška“ ili „onoj ženi koja je očajno uklopila boje i došla neopeglana“. Pružite ljudima priliku i iznenadićete se koliko će biti spremni da vam pomognu i usmere vas.
Iako deluje očigledno, trudite se da dišete dok govorite umesto brzanja i nervoznog gutanja slogova. A, ako vas kolege pozovu na piće nakon posla – obavezno prihvatite. Biće vam lakše da radite sa ljudima s kojima ste imali interakciju i van kancelarije.
4. Šta ako mi odmah daju da radim nešto?
Šanse da će se od vas prvog dana tražiti neka vrsta performansa su dosta velike, ali to nije nešto što treba da vas plaši. Posao ste dobili zato što ste za njega kvalifikovani, a nije strašno ni pitati za dodatna uputstva kako biste sebi ulili sigurnost.
Doduše, pre nego što zaista krenete sa poslom, najverovatnije ćete morati da prođete kroz određenu vrstu mini-obuke. Hvatajte beleške (u rokovniku koji ste se setili da ponesete), pažljivo slušajte i obavezno zapišite naslove bilo koje dodatne literature koja je pomenuta. Što više informacija skupite, to bolje, a ići će vam u korist ako i van radnog mesta možete da se pripremate.
5. Šta ako sve pođe naopako?
Definitivno postoje ljudi koji prvog dana uprskaju sve što se može uprskati, ali to ne znači da će se i vama desiti ista stvar. Možda vam je hemijska iscurela i umazala vas do laktova, možda ste po sebi prosuli kafu ili vam je pukla najlon čarapa, ali to nikako nije smak sveta niti utiče na vašu kompetenciju za taj posao.
Naravno, evo i nekoliko caka koje bi valjalo da, za svaki slučaj, zapamtite. Prilikom slanja mejla, obratite pažnju da je opcija „odgovori svima“ isključena i da prave stvari šaljete pravoj osobi. Pre nego što vas uhvati panika da ste pokvarili kompjuter, pokušajte da ga restartujete - u devet od deset slučajeva upali. Nikako nemojte da nosite tunjevinu za ručak.
Kada nekoliko puta prođete kroz sve ove stavke, osećaćete se znatno pripremljenije i sigurnije nego da ste na posao pošli bez ikakvog plana. Iako taj prvi dan može da deluje zastrašujuće, kada ga jednom preživite, količina stresa koju ste osećali biće vam u retrospektivi komična. Dakle, udahnite duboko, priđite zadatku kao pravi profesionalac i sve će proći glatko.
Izvor: The Muse