Dvadesetpet vodećih svetskih brendova među kojima su Procter & Gamble Co, Nestle i Coca-Cola donelo je odluku da počev od ovog leta prodaje neke proizvode iz svoje ponude u ambalaži od metala, stakla i drugih materijala pogodnih za pravljenje ambalaže koja se može više puta koristiti. Ideja je da nakon upotrebe kupac vraća ambalažu koja se nakon odgovarajućeg čišćenja ponovo koristi.
Britansko-holandska kompanija Unilever će nuditi ovako pakovane proizvode već u maju počevši sa kupcima u Njujorku i Parizu. Nakon toga proizvodi u ambalaži za višestruko korišćenje postaće dostupni i u Londonu, Torontu i Tokiju. Proizvodnja ovakve ambalaže poverena je američkoj kompaniji TerraCycle.
PepsiCo će ponuditi pojedine sokove u staklenoj ambalaži. Procter & Gamble će nuditi Pantene šampon u aluminijumskoj bočici, a Tide deterdžent za rublje u kutiji od nerđajćeg čelika. Unilever će ponuditi Dove i Axe dezodoranse u stiku takođe u pakovanjima od čelika.
Ambalaža za višestruko korišćenje nije nova ideja
Boce koje se mogu iznova puniti proizvodom dominirale su tržištem četrdesetih godina prošlog veka. Prema statističkim podacima Instituta za reciklažu ambalaže, 100% ambalaže sokova i 86% ambalaže piva bilo je za višestruku upotrebu.
Mada je upotreba ovakve ambalaže značajno smanjena (do 1998. godine prodaja sokova u navedenoj ambalaži pala je na svega 0.4%) i danas postoje kompanije koje praktikuju korišćenje pakovanja za višestruku upotrebu. Ove kompanije koriste specijalna pakovanja ili dozvoljavaju kupcima da sami donesu neku ambalažu koja se potom puni proizvodima poput šampona ili parfema.
Povratak na staro nije uvek korak unazad
Uznemirujući snimci svedoče o šteti nastaloj neodgovornim korišćenjem plastične ambalaže. Okeani, reke i jezera postali su mesto gde se taloži plastični otpad. Mediji navode da je samo 2016. godine stvoreno 335 miliona metričkih tona plastičnog otpada. Posledice su brojne. Vodeni svet je ugrožen, voda za piće je sve manje dostupna, a troškovi saniranja nastalih problema su ogromni.
Procenjuje se da će nova pakovanja Dove i Axe dezodoransa trajati oko 8 godina čime se zamenjuje gotovo 100 plastičnih pakovanja koja su danas u upotrebi.
Uvođenjem ambalaže koja bi mogla iznova godinama da se koristi, značajno bi se smanjila količina plastičnog otpada. Kompanije koje se bave reciklažom upozoravaju da recikliranje otpada nije problem, problem je njegovo nepotrebno stvaranje.
Šta je sa isplativošću?
Jedno od prvih pitanja koje se postavilo kompanijama koje pokušavaju da promene plasman svojih proizvoda na ovaj način, bilo je da li će se to isplatiti. Iz kompanija odgovaraju da cene proizvoda neće značajno varirati u odnosu na njihovu cenu u plastičnoj ambalaži. Ono što predstavlja dodatni trošak za kupce je plaćanje takozvane kaucije ili depozita za pakovanje, kao i troškovi dostave proizvoda jer oni za sad neće biti dostupni u prodavnicama.
Kako je ovo samo početak, praktično testiranje ideje, u ovom trenutku kompanije ne očekuju profit. To je nešto na šta su ove kompanije spremne jer bi ovakva promena u poslovanju smanjila emisiju gasova, stvaranje otpada i rasipanje energije. Sve to čini smanjenje profita manje važnim.
izvori: The Wall Street Journal, Linkedin.com