Od običnog radnika do preduzetnika

Foto: Appfluence

Prevela: Vesna Gregorinski

Preduzetništvo nije lako. Rizično je, stresno je, a stopa uspešnosti novih poslova baš i ne ohrabruje. Zašto onda ljudi žele da postanu preduzetnici? Obično je to zato što smatramo da to što obavljamo neki posao jednostavno nije dovoljno. Moramo da postavimo izazove sami sebi, da testiramo svoje ideje i da preuzmemo kontrolu. Radeći za nekog drugog ne možemo da zadovoljimo tu vrstu lične potrebe.

Kako, onda, možete biti sigurni da imate tu vrstu snage koja je potrebna da bi se napravio skok od osobe koja zavisi od plate do gospodara svog domena? Mnogi ljudi maštaju o posedovanju i vođenju sopstvenog biznisa, ali retko, ti isti ljudi više vole da sačekaju dok im se posao ne preda. Potrebno je da postoji određena beznadežnost kako bi čovek započeo samostalan posao.

Pitate se da li ste spremni da napravite veliku promenu? Pre nego što to uradite, saznajte da li prepoznajete neke znake koji pokazuju da je vreme da od radnika postanete preduzetnik:

1. Strastveni ste kada je u pitanju posao, ali ne i vaše radno mesto

Kada sam ušao u svet finansija, zaista sam uživao u svom poslu. Pomaganje ljudima da dobiju sredstva koja su im potrebna kako bi ostvarili svoje snove bilo je korisno, a da ne pominjem izazove. Ali nikada nisam osećao strast prema svom poslu. Imao sam sopstvene ideje o tome kako kreditiranje treba da izgleda, i nisam vodio računa o svom rasporedu i o obavezama koje su pred mene svakodnevno postavljane. Trebalo mi je više. To bi moralo da zvuči poznato svakom uspešnom preduzetniku.

Čak i naizgled zanimljiva radna mesta mogla bi da budu žrtvovana zbog vaše istinske strasti. Branden Spajks je radio za kompaniju SpaceX 10 godina pre nego što je osnovao sopstveni posao Spikes Security. Na pitanje zašto, rekao je: „Tokom godina vodio sam spisak velikih ideja, i jednog dana sam shvatio da imam nekoliko stvarno dobrih.“

Poruka: ne dozvolite da vaše dobre ideje ostanu neistražene!

2. Muka vam je i od same pomisli na posao

Svi sanjaju bar malo o tome šta bi bilo kada bi oni bili glavni na poslu, kada bi vodili tim i sledili sopstvena pravila. Maštanje o tome je dovoljno većini ljudi. Ali ako počnete da prezirete svoje preduzetničke snove, jer niste ništa sa njima uradili, onda vas tradicionalna zaposlenost nikada neće zadovoljiti. Vreme je da rizikujete. Osnivač Mekdonaldsa, Rej Krok, rekao je: „Ako se plašite rizika, treba da bežite od samostalnog posla.“

Poruka: ostvarivanje snova ne može da se postigne sa sigurnog mesta.

business_plan_1431378175.jpg
Foto: Gemconsortium

3. Želite da pomognete drugima

Ako postoji jedna stvar koja izdvaja preduzetnike koji žele da grade velika i uspešna preduzeća, to je zadovoljstvo što učestvuju u pravljenju tima i što pružaju mogućnosti drugima. Otvaranje novih radnih mesta je jedna od najvećih i najcenjenijih odgovornosti preduzetništva.

U stvari, Fondacija Ewing Marion Kauffman obezbedila je dokaz da su preduzetnici koji otvaraju nova preduzeća pokretačka snaga svakog društva, zbog činjenice da stvaranje novih radnih mesta obnavlja privredu i širi ljudsko blagostanje. Dati posao nekome ko ga želi i kome je potreban je neopisiv osećaj.

Poruka: ako ne želite da budete odgovorni za uspeh svog tima, držite se svoje radne sobe.

4.Morate imati podršku

Dama Anita Rodik, osnivač kozmetičkog giganta The Body Shop, jednom je rekla, „Mi preduzetnici smo usamljenici, lutalice, problematične osobe. Uspeh leži u tome da pronađete i da se okružite ljudima otvorenog uma i pametnih duša koji mogu da prihvate vaše ludilo i da ga upotrebe u dobre svrhe.”

To je odličan način da se objasni preduzetništvo. Ono što mnogi ljudi ne razumeju u vezi preduzetništva je da niko ne može da radi sam. Treba vam neko ko će vas podržati dok rizikujete sve kako biste ostvarili svoje ciljeve. To može biti bračni drug, roditelj, posvećeni investitor, vaspitač ili neko drugi - možda više osoba.

Poruka: neko mora da brine o tome da imate hranu i krov nad glavom i rame za plakanje dok pokušavate nešto novo.

5.Potrebno je da imate sjajnu ideju

Potrebno je više od same želje za vođstvom da biste postali veliki preduzetnik. Morate imati i nešto što možete prodati, i najbolje bi bilo da je to nešto mnogo bolje od onoga što je već dostupno na tržištu. Ako niste opsednuti novom idejom da napravite bolju zamku i učinite da se do nje dođe lakše nego pre, morate pronaći odličnu ideju kako biste se doveli u red pre nego što date otkaz.

Stiv Džobs mogao je godinama da stvara video igrice za kompaniju Atari, ali je imao viziju za izradu ličnog računara koji bi uvek bio dostupan i privlačan svima. To je ono što ga je učinilo uspešnim dok su mnogi drugi posustali: Ideja ga je održala,čak i nakon što ga je Apple otpustio.

Poruka: morate se zapitati ima li svrhe da pozajmljujete novac i da radite i dan i noć kako biste postali samo još jedan prodavac zamki?

6. Planirajte

Sjajne ideje su odlične, ali neće vas nigde odvesti ako nemate plan za njihovo ostvarivanje. Ljudi su prozvali gospodina Ričarda Bransona ludim kada je založio svoj lanac prodavnica ploča kako bi pokrenuo avio-kompaniju. A možda je i bio lud!

Ali, imao je plan kako da ostvari taj san, na osnovu pažljivog istraživanja tržišta, prognoze i finansiranja. Bez čvrstog, realističnog plana, njegova divlja vizija nikada ne bi postala stvarnost.

Poruka: planirajte.

-preduzetnistvo.gif

7. Napravite rezervni plan

Mnogo malih preduzeća propadne - većina njih, u stvari. Bez obzira koliko su velike vaše ideje, bez obzira koliko pažljivo planirate, izlažete se opasnosti da postanete još jedan statistički podatak kada samostalno započinjete posao. Čak i najuspešniji preduzetnici ne rade sve kako treba u početku- ja nisam!

Ali imao sam rezervni plan kako da nastavim kada je moj prvi poduhvat propao, i to me je održavalo na površini sve dok nisam pokušao ponovo. Nikad, baš nikad ne investirajte sav novac u jednu kompaniju. Čak je i Opra Vinfri dobila otkaz na svom prvom televizijskom poslu. Poruka: ako imate rezervni plan, nikada se nećete plašiti neuspeha.


Izvor: Entrepreneur


Vesna je profesorica koja svoje učenike uči kritičkom mišljenju

Pročitajte i:

Kako se ponašati u poslovnom svetu?
Ovo su mitovi o poslovnoj fleksibilnosti
Dođite na sajam poslova i praksi Beogradu