Kako da vaša kompanija zaradi lajkove?

Foto: Freepik

Prevela: Ivana Rangelov

Više društvene interakcije donosi više prometa. Više prometa donosi još više društvene interakcije, što dovodi do toga da se još više ljudi poveže sa vašim sadržajem. To stvara oluju Gugl dobrote i dovodi vaše ime u vrh pretrage. Bujica prometa, društvene interakcije i povratnih linkova se nastavlja.

Hajde da se ipak vratimo na početak. Sve počinje tako što navedete ljude da prošire vaš sadržaj po internetu, zar ne? Kako navesti ljude da lajkuju i šeruju vaš sadržaj? Šta navodi čitaoca da prokine i odluči da stavi svoj znak odobravanja na vaš članak, video ili grafikon?

Predstavljamo vam četiri psihološka okidača koji navode ljude da lajkuju i šeruju određeni sadržaj.

1. Žele da ostave pozitivan utisak

Džona Berger, autor dela „Zarazno: Kako stvari postaju popularne”, kaže: „Pre nego što ljudi podele neki sadržaj, prvo procene njegovu društvenu valutu. Što više taj sadržaj doprinosi njihovom imidžu, veća je verovatnoća da će ga proslediti dalje”.

Sećate li se kada ste, kao dete, išli na plažu sa roditeljima, sedeli u pesku i iskopavali školjke? Kada biste našli ogromnu školjku interesantnog izgleda, skočili biste i počeli da pokazujete svima vaše fenomenalno otkriće. Zašto? Zato što ste time ostavljali pozitivan utisak.

Da li je to zaista doprinelo vašem imidžu je sasvim druga priča, ali tako je bilo u tom trenutku, zar ne? Našli ste fenomenalnu školjku i to znači da ste veliki pronalazač školjki, ili ste pobednik uopšte.

Naravno da znamo da to nije u potpunosti tačno. Ako pronađete nešto fenomenalno, to vas ne čini automatski fenomenalnim, ali tako naš mozak funkcioniše. Takmičarski smo nastrojeni i volimo da izgledamo dobro pred drugima. Kada podelimo zaista interesantan sadržaj, ostavljamo pozitivan utisak. Kada nađete članak koji vas zaista uči nečemu, kada ga podelite kao da se hvalite time što ste pronašli i naučili nešto korisno.

Iz kompanije Bafer navode i jedno istraživanje gde je 61 odsto ispitanika izjavilo da se trude da podele interesantan sadržaj nasuprot sadržaju koji je važan ili duhovit. Kada nađemo nešto što je veoma interesantno, mi to šerujemo kako bi drugi mogli da vide kako smo interesantni. Kada šerujemo nešto smešno, osećamo se kao da to pokazuje drugima naš smisao za humor.

Onda, kako ovo možete da upotrebite za svoju kompaniju? Jednostavno - dajte vašim čitaocima nešto što mogu da izjave digitalnim putem, odnosno nešto zbog čega će izledati kul. Na primer, podelićete ovaj članak u zavisnosti od toga koliko zanimljivih sitnica nađete.

Ako ga samo letimično pregledate i nađete čak i samo nekoliko tačaka zbog kojih ste odjednom shvatili nešto, podelićete ga. Zašto? Zato što želite da pokažete drugim ljudima kako ste pronašli veoma koristan članak. Dobijate društvene poene i zbog toga izgledate kao ono dete sa ekstravagantnom školjkom.

Ne bi bilo loše da ubacite statistiku ili činjenice koje nisu mnogo poznate. Ljudi vole brojeve i kada objave impresivnu statistiku na društvenim mrežama, izgledaju sjajno ili se barem osećaju sjajno, što je samo po sebi dovoljno dobro.

thumbs-up-vector-id465306728?k=6&m=465306728&s=170667a&w=0&h=0do1zM8_5zocj8kAQ4y8u0R_XnvADiCB78oczNbSJ2Y=

Foto: iStock

2. Žele da podrže ljude i pokrete do kojih im je stalo

Utvrdili smo da je lajkovanje i šerovanje brz način da se ljudi povežu sa prijateljima, ali postoje i drugi razlozi. Iz kompanije Bafer kažu da je 84 odsto ispitanika izjavilo da dele neki sadržaj jer je to dobar način da podrže pokrete ili pitanja do kojih im je stalo.

Na primer, ako podržavate „Olovke obećanja” i oni objave na Tviteru da u Africi grade školu, verovatno ćete to da lajkujete ili retvitujete. Zašto? Zbog toga što je to za vas predstavlja brz način pružanja podrške pokretu do kojeg vam je stalo,time stavljate do znanja drugim ljudima kakva ste osoba, a i ostavljate pozitivan utisak.

To nije sebično, barem ne bi trebalo da bude, ali duboko u sebi mi želimo da drugi ljudi znaju za šta se zalažemo. Stoga ćemo deljenjem sadržaja koji se zalaže za nešto, čak i nešto malo kao što je jedan tvit, ostaviti dobar utisak, odnosno pokazati svetu kakva smo osoba. Pritom, osećaćemo se bolje zato što podržavamo nešto do čega nam je stalo.

Još jedan primer: listate vašu Fejsbuk stranicu i vidite članak koji je postavio vaš omiljeni bloger. Osećate potrebu da lajkujete ili podelite to, samo kako biste uzvratili uslugu tom blogeru. On vam je pomogao sa vašim objavama, snimcima, kursevima i tako dalje, stoga je lajkovanje njegove objave vaš način da ga podržite bez previše truda.

Međutim, šta ako vidite objavu osobe koju ne poznajete? Veoma je verovatno da ćete i to podeliti, posebno ako se objavom izražava stav ili podržava pokret u koji verujete. Želite da ljudi znaju da se osećate isto kao i taj bloger.
Ako je vaš biznis praktično nepoznat – kao u primeru sa blogerom – sa kojom vašom izjavom bi ljudi mogli da se poistovete? Za neprofitne organizacije, ovo je lako. Za kompanije će možda zahtevati malo više rada.

facebook_like_thumbs_up_word_cloud.png

Foto: fbAdvance

Na primer, Set Godin je, između ostalog, protiv marketinga s efektom iznenađenja. Ako on objavi nešto o tome kako je reklamiranje zastareli vid marketinga, njegovu objavu će podeliti ljudi koji dele njegovo mišljenje, bez obzira na to da li je sam članak dobar ili loš.

Dejv Remzi je protiv dugovanja. Svaku njegovu objavu o ukidanju kreditnih kartica i rešavanju dugovanja će podeliti ljudi koji takođe podržavaju ovaj pokret.
Firma Honest se zalaže za sve što je prirodno ili bez hemikalija tako da će njihove objave u kojima propagiraju korišćenje isključivo prirodnih proizvoda podeliti ljudi koji se zalažu za taj pokret.

Zapitajte se kakav je vaš stav. Šta vas motiviše da ustanete iz kreveta ujutru? Kakvu promenu želite da napravite u vašoj industriji? Nemojte zazirati od diskusije. Šta je ono što je sasvim suprotno tome u šta većina ljudi u vašoj industriji veruje?

Mala pomoć – obično se vaša uverenja povezuju sa vašim sistemom vrednosti. Takođe, ne mora to da bude nešto sasvim jedinstveno, samo treba da bude nešto u šta verujete, nešto za šta se zalažete.

Možda će pre beskućnici pronaći sklonište nego što će vodoinstalater pronaći svoju svrhu, ali je i to sasvim moguće. Vodoinstalater možda smatra da je svrha čoveka u iskrenom radu. Možda ste protiv neiskrenih izvođača radova, te želite da vaš brend bude oličenje iskrenosti i integriteta. Naravno, morate to i da dokažete, ali ako se zaista zalažete za tako nešto, vaš sadržaj će skrenuti pažnju.

Šta se dešava kada isti taj vodoinstalater objavi teskt o tome: „Kako spoznati neiskrenog izvođača radova”, „Tri znaka koja ukazuju na to da ljudi izbegavaju vaše pozive” ili „Tri načina da naučite vašeg trogodišnjaka o integritetu”?
To privlači pažnju ljudi. Svi podržavaju iskrenost i integritet, pa će onda podeliti ovakve objave samo kako bi pokazali podršku i zauzeli stav kojim pokazuju kakve su osobe. Pored toga, zauzimate se za nešto i govorite o stvarima o kojima ostali izvođači radova ne govore. Ovo izdvaja vas i vaš sadržaj.

Da li je to direktno povezano sa vodoinstalacijama? Ne uvek, ali vaše mušterije žele nekog na koga mogu da se oslone. To je ono što im je potrebno kada je njihova kuhinja poplavljena ili kada ne mogu da koriste kupatilo jer vodokotlić ne radi. Veoma je verovatno da će pre unajmiti iskreni, pouzdani brend koji se zalaže za integritet nego vodoinstalatera sa najviše sertifikata.
Zauzmite se za nešto do čega je ljudima stalo. To je dobar način da ih navedete da govore o vašem sadržaju i da podele isti.

3. Žele da ostanu povezani

Ljudi su društvena bića i vole da se okupljaju. To se nekada dešavalo na mestima kao što su crkva, škola, posao, zabave, restorani – mesta na koja ste išli. Sada, uz društvene medije, imamo tu istu vrstu grupne povezanosti u svako doba.
Kada je onlajn povezanost u pitanju, nikako ne možemo da se družimo sa svima u našoj mreži kao što to možemo na nekoj zabavi, stoga biramo da se konektujemo sa svima u našoj grupi tako što ćemo da lajkujemo, komentarišemo i podelimo njihov sadržaj.

Izgleda kao da je ovo od suštinske važnosti, ali je zapravo polazna tačka u razumevanju toga zašto ljudi lajkuju i dele sadržaj.

Društveni mediji su moderne grupe za okupljanje koje su uvek dostupne. Umesto da vodite razgovor sa svakom osobom (sećate li se AOL Instant Messenger-a?) sada lajkujemo, delimo i komentarišemo sadržaj. Ipak, ljudi često kominiciraju uz pomoć sadržaja koji postavljaju kako bi postali društveniji. To mora da prestane.

Prestanite da razmišljate o tome šta biste mogli da uradite kako biste dobili jedan lajk ili kako bi neko podelio vašu objavu. Umesto toga počnite da razmišljate o tome kako možete da pomognete ljudima da se povežu sa svojim prijateljima, porodicom i pokretima do kojih im je stalo.

Vaš sadržaj mora ili da poboljša njihov imidž ili da učini da se osećaju bolje tako što pomažu drugim ljudima u svojoj mreži. Uostalom, u dubini duše, jedina stvar koju volimo više nego da pomažemo sebi samima je da pomažemo drugim ljudima – posebno našim prijateljima.

Evo jednog primera: listate vašu Fejsbuk stranicu i vidite da je jedan od vaših prijatelja postavio sliku svog novog automobila i lajkujete je. Zašto? Zato što na taj način toj osobi pokazujete da vam se auto izuzetno dopada. Što se vas tiče, vi ste podržali tog prijatelja i ostali ste povezani, sve uz pomoć jednog klika.

Da li će taj vaš prijatelj ikada saznati da ste lajkovali njegovu objavu? Možda da, možda ne. Ako ta slika ima mnogo lajkova, malo je verovatno da će ga videti, ali vi ste se osećali bolje jer ste ga podržali.

rsz_photoxpress_22398831.jpg

Foto: App Data Room

Kako vaša kompanija može pomoći ljudima da ostanu povezani?

Razmislite šta je potrebno da uradite kako bi neko podelio vašu objavu, zatim označite njegovog prijatelja u vašoj objavi. Neće svaki sadržaj biti vredan oznake, ali onaj koji jeste će dogurati daleko. Razmislite o člancima kao što su „Tri urnebesne istine koje mogu da razumeju samo majke male dece” ili „Tri znaka da vaš suprug potajno misli da loše kuvate”.

Takve teme vas navode ne samo da ih podelite, nego da ih podelite sa određenom osobom. Zašto? Zato što ste omogućili toj osobi da se poveže sa nekim do koga joj je stalo i učinili ste da izgleda dobro zato što je podelila nešto što je ili duhovito ili pronicljivo.

Do sada bi to trebalo da se podrazumeva, ali apsolutno morate da izgradite stvarnu vezu sa publikom kako biste ih naveli da lajkuju i dele vaš sadržaj.

Možete izgraditi dublju povezanost sa publikom tako što ćete pričati lične priče, tako što ćete biti iskreni, davati gomilu stvari besplatno i ostati u stalnom kontaktu sa njima. Onda će oni lajkovati i podeliti vaš sadržaj samo da bi ostali povezani sa vama, čak i ako taj sadržaj nije tako sjajan.

4. Instinktivno žele da pomognu drugima

Možda ste ovo već znali, ali nauka je pokazala da ljudi dobijaju više kada daju nego kada primaju. Psiholog Liz Dan je izvela eksperiment nad studentima univerziteta koji je pomogao u dokazivanju ove teorije.Danova i njene kolege su dali studentima koverte sa novcem i rekli im da moraju da potroše novac na sebe ili na nekog drugog do pet popodne tog dana. Otkrili su da su studenti koji su potrošili novac na druge bili srećniji nego studenti koji su potrošili novac na sebe.

Zanimljivo je da su koverte sadržale različite sume novca, ali to nije uticalo na nivo sreće. Kada dajemo, bez obzira na to koliko dajemo, srećniji smo. Isti princip se primenjuje kada je u pitanju društveno deljenje. Volimo da delimo stvari koje će inspirisati, osposobiti ili zabaviti druge. Više volimo da usrećimo ili ispunimo druge ljude nego što volimo da tračarimo.

Kompanije Fractl i BuzzSumo su izvršile istraživanje o milion artikala koje su ljudi najviše delili na društvenim medijima i otkrili su da je više od dve trećine imalo pozitivan ton.

Kako možete ovo da iskoristite za svoju kompaniju? Ako želite da se vaš sadržaj deli, morate da obezbedite najmanje jednu stvar koja je izuzetno korisna ili inspirativna. To može da bude citat, statistika, vest, vodič ili bilo šta drugo, samo da je korisno. Ne zaboravite da pišete pozitivnim tonom. Neki pisci o pozitivnoj temi pišu negativnim tonom.

U suštini, trebalo bi da pišete o nečemu što biste rado podelili s nekim samo zato što je u pitanju nešto što je korisno. Ako ste svesni da vaš sadržaj nije takav, možda bi trebalo da se vratite unazad i dodate nešto.


Izvor: Entrepreneur

Ivana je večiti sanjar koji veruje da postoji svet iza ogledala.