Sedam osobina pobednika su...

FOTO: Flickr

Svaki put ka uspehu je jedinstven, ali ono što uspešni ljudi imaju zajedničko je sedam osobina zahvaljujući kojima iz svake situacije izlaze kao pobednici. Bilo bi savršeno ući u um jednog pobednika i saznati šta se dešava unutar njegovog mozga, gde bismo sigurno pronašli sedam osobina koje čine formulu uspeha.

Ko ne bi želeo da otkrije tajnu uspeha? Međutim, pažljivo proučavanje životnih priča uspešnih ljudi nam neće uvek pokazati put ka uspehu. Čitajući biografije multimilionera, nekada imamo osećaj da su, pored dobrih ideja, imali sreću na svojoj strani. Kod drugih koji nisu imali sreće, uspeh je bio rezultat kombinacije tvrdoglavosti i istrajnosti, dok je kod nekih teško razumeti kako su došli do njega.

Zagonetku formule uspeha je teško dešifrovati. Ući u um pobednika i pokušati da spoznaš šta se dešava u njegovoj glavi bilo bi fantastično. Možda su baš zbog toga Rodžer Fišer, Vilijam Juri i Brus Paton, savetnici pregovaračkog odseka na Harvardu, proučavali grupu ljudi koji su imali uspeha u svom poslu. U svom izveštaju objašnjavaju da većina uspešnih ljudi koje su ispitali poseduje integrativnu viziju. To znači da njima, za razliku od onog u šta mnogi od nas verujemo, pobeda ne predstavlja takmičenje, već način poslovanja. U skladu sa tim, udaljavaju se od pojmova pobediti i izgubiti i pokušavaju da izbegnu konflikt koliko god je to moguće. Za njih pobeda nije savladati nekog drugog, već postaviti cilj i ostvariti ga.

Kako autori ovog izveštaja navode, osobine koje bismo pronašli u umu pobednika bile bi:

1. Usredsređenost

Rastrojeni ljudi obično mogu da imaju na dohvat ruke zlatnu šansu ili rešenje za neki problem, a da to ni ne primete. Nasuprot tome, osoba koja je usredsređena prepoznaje znakove koji će joj olakšati put ka uspehu. Postoji mnogo primera ljudi koji su imali u šaci savršenu priliku, a da to nisu ni znali. Petog maja 1886. godine, Džon Pemberton je otkrio formulu proizvoda koji prelazi potrošnju od 45 hiljada prodatih u sekundi. Koka-kola je predstavljena kao tonik za smirenje. Međutim, to nije bilo to. Frenk Robinson je shvatio da je taj „lek“ imao veću moć. Danas, Koka-kola je postala nešto više od pića - deo svakodnevice mnogih ljudi na svim krajevima sveta.

2. Pažljiv slušalac

Slušaju tuđa mišljenja i „hrane se“ različitim pogledima na svet. Strpljivi su i predostrožni. U trenutku susreta sa stavom koji se ne poklapa sa njihovim, umesto burnog reagovanja, oni spuštuju loptu. Spremni su da prošire vidike i da u kritici pronađu način da sebe poboljšaju, smisle ideju i unaprede svoje planove. Stiv Džobs je verovao da se istinska kreativnost nalazi u povezivanju sa ljudima koji, zahvaljujući sopstvenom iskustvu, mogu da vide nešto što drugi ne mogu. Slušanje predstavlja način otkrivanja tuđih snova i puteva za njihovo ostvarivanje.

3. Razlikuje probleme od ljudi

Postoje situacije u kojima, usled žustrog konflikta ili zamora od svakodnevice, zaboravljamo da ljudi imaju osećanja, manire, vizije i vrednosti koje utiču na rešavanje raznih situacija. Pobednici su oni koji su sposobni da izađu iz svoje kože i razumeju stvari iz tuđe perspektive, ne dozvoljavajući da im simpatičnost ili antipatičnost tog nekog utiče na rasuđivanje. Spremni su da objektivno analiziraju i napreduju za razliku od onih koji uzrokuju probleme i nelagodnosti.

p><p>FOTO: <a href= Flickr

Ne dozvoljavaju da im se suze vidici, već umesto fokusiranja na same poteškoće, traže način da prevaziđu prepreku. Mali je broj onih koji znaju da se glavna uloga koju je Vejz imao, pre nego što će potpisati sporazum sa Ministarstvom javnih radova i transporta Kostarike, ogledala u tome što je sa grupom svojih saradnika pomogao da se naprave mape cele države. Ne razmišljajući o uspehu, uzeli su stvari u svoje ruke i pokušali da naprave što bezbednije puteve za čitavu zajednicu. Usredsređeni na rešavanje problema, primenili su ovaj metod u raznim zemljama sveta.

4. Fokusira se na interes, a ne na poziciju

Kada pobednik postavi cilj u poslovanju, prvo zamisli određeni plan i predvidi šta bi moglo da ugrozi željeni tok procesa. Zatim utvrđuje povezanosti između određenih okolnosti i pronalazi puteve kojima može da dođe do rešenja. Ne takmiči se, ponekad čak želi da pokaže kako je na gubitku, a ustvari se sve više približava cilju. Oni koji se fokusiraju samo na poziciju i odbijaju da je se odreknu, gube iz vida ono što ih okružuje i time nepovratno ugrožavaju postignute rezultate. Na primer, Mark Cukerberg tvrdi da se ne plaši svojih grešaka. On veruje da treba proizvoditi stvari i isprobavati ih što više puta kako bi se videlo koliko možeš s njima postići, razgovarati danima o tome i koristiti alternativna rešenja u cilju spoznaje mogućih posledica. Njegov metod se ogleda u prihvatanju ideja drugih ljudi i vrednovanju tuđih doprinosa.

-poslovna_komunikacija.gif

5. Sa lakoćom pokazuje poštovanje i interes prema onome što neko ima da kaže

Fišer ukazuje na to da je tokom njegove profesionalne karijere uvideo da je upravo ovo jedan od saveta koji je najviše pomogao ljudima da ostvare uspeh. „ Niko ne voli da se oseća zanemarenim i potcenjenim. Ni članovi tima, ni druga strana u poslovanju. Nije poenta biti snishodljiv, jer to uvek donosi negativne posledice, već se radi o tome da se iskreno složiš sa onim što je neko rekao kako bi se počelo sa stvaranjem”. Meri Kej Eš je dala otkaz u kompaniji „Stenlijevi kućni proizvodi“ (Stanley Home Products) jer firma nije cenila ono što je radila, nije je unapređivala ili razmatrala njene ideje. Napisala je knjigu u kojoj je dala savete poslovnim ženama, pozivajući ih da cene i promovišu način rada koji uvažava ideje svih zaposlenih. Na taj način je otkrila da je osmislila sopstveni plan poslovanja. Danas, „Meri Kej kozmetika“ (Mary Kay Cosmetics) ostvaruje prodaje vredne oko 2500 miliona dolara godišnje.

6. Ima pozitivan stav

Okrivljivanje, kritikovanje i vređanje razdvaja ekipe i dovodi do sukoba. Sa druge strane, pozitivna komunikacija koja ujedinjuje članove ekipe, prepoznaje ukupan trud i svakom članu odaje priznanje za njegov doprinos, ključna je za stvaranje pozitivnih uslova saradnje. Pozitivan stav dovodi do efektnih rezultata. Frederik V. Smit, iz kompanije „Fedeks“ (Federal Express), navodi: „Pobednici se postavljaju kao lideri kako bi zaštitili ekipu kojoj pomažu da uspostavi standarde za napredovanje“. Kada je papa Franja imao 36 godina i bio na čelu jezuita u Argentini, kao autoritativna osoba nije tražio savete od drugih i samo je pravio probleme. Ubrzo je shvatio da nijedan pobednik ne stiže do cilja sam. Potrebno je imati ljude koji ti čuvaju leđa, osobe od poverenja na koje možeš da se osloniš.

7. Želi da uspe

U umu pobednika je smeštena želja za uspehom. On je koncentrisan na nju i u skladu sa tim gradi svoj put ka njenom ostvarenju. Stremi ka pobedi, ali to ne znači da neko drugi mora da izgubi.

IZVOR: Forbes