Uticaj reklama na decu
Pixabay

Da bi postigle bolju prodaju, kompanije se sve više koncentrišu na reklame za decu. Jasno je kao dan su deca potencijalni kupci i da se zbog njih proizvodi prodaju kao vrući kolačići.

Reklama je moćni medijum kojim se stvara globalni uticaj. Danas obični i preporučeni način kojim se bilo koji proizvod može obratiti masi potrošača, reklame su više nego potrebne. Dokazano je da efektivna reklama ima veliki uticaj i na decu i na odrasle. Ogromne kompanije koje mogu da priušte sebi reklame za decu na TV-u i na Internetu znaju koje su koristi od globalnog reklamiranja.

Poznato je da deca imaju sopstveni um i da uglavnom preferiraju stvari koje su im prezentovane preko kreativnih vizuelnih medija kakvi se mogu videti u reklamama. Pa hajde da bolje razmotrimo različite reklamne tehnike koje se koriste da bi privukle decu.

Primeri reklama za decu

Osnovna svrha medijuma za reklamiranje je da da publicitet proizvodu ili usluzi ili da stvori svest o postojanju nekog brenda. Kompanije troše milione dolara na efikasne reklamne ideje kako bi povećale prodaju svojih proizvoda. Kada govorimo o prodaji proizvoda za decu, kompanijama je neophodno da razumeju koji mod reklamiranja treba da koriste. Zato hajde da vidimo koji su to mediji za reklamiranje.

Video reklame

Emitovanje bilo kakvog komercijalnog proizvoda sa oglasima preko televizije, radija i Interneta je „prava stvar“ (IT Thing). Skoro u svakom reklamnom bloku gledaoci mogu da vide reklamu za proizvode namenjene deci. Plasiranje proizvoda je takođe dobar način da se promoviše neki proizvod.

Na primer, u filmu Ekstra terestrijal (Extra Terrestrial, E.T.), jednom od najvećih hitova 80-ih, neki likovi su prikazani kako jedu Rizis pisiz kendi (Reese's Pieces Candy) i taj proizvod je odmah postao hit među decom širom sveta. Ovaj slučaj je proizveo mnoge stavove o efektima reklamiranja na decu.

Reklame u štampanom obliku

Štampani medijumi kao što su magazini, brošure i novine dovode do stvaranja svesti o mnogim novim proizvodima koji se pojavljuju. Kompanije u svoje reklame ubacuju privlačne slike i boje koje su deci čine veoma interesantnim. Da bi privukli određenu publiku, kompanije oformljuju čitav tim istraživača tržišta koji im pomažu da shvate koji su stvarna interesovanja potrošača. Čak su i magazini kao što su Tajm (Time), Vog (Vogue), Sports ilustrejted (Sports Illustrated) i Pipl (People) pokrenuli svoja izdanja za decu i tinejdžere čija je svaka strana ispunjena drugačijim reklamama.

Internet reklame

Današnja deca prosto ne idu nikuda bez Interneta, jedno od petoro dece ima nalog na sajtu neke društvene mreže. Danas je reklamiranje na internetu jedan od najpametnijih načina da se među decom promoviše neki proizvod. Ove reklame se javljaju u vidu dosadnih pop-apa (pop up) koje mi ne čitamo, normalno, ali sigurno ostavljaju neki utisak na nas.

hamburger-2453359_640.jpg
FOTO: Pixabay

Reklame u vezi sa hranom

Mnoge prehrambene kompanije kao što su Mek Donalds (McDonald's), Pepsiko (PepsiCo), Burger King, Dominos (Domino's) i Pica hat (Pizza Hut) koriste reklame kao novi medijum za privlačenje publike (uglavnom dece). Mnogi izveštaji o zdravlju pokazuju da deca više konzumiraju hranu nakon TV gledanja reklama o različitim tipovima prehrambenih proizvoda. Reklamiranje na TV-u veoma utiče na naviku jedenja kod dece, što u mnogo slučajeva vodi prejedanju.

Nedavne studije tvrde da 68% dece govore pozitivno o brzoj hrani samo zbog efikasnih reklamnih tehnika koje su gledali na televiziji. Porast broja slučajeva gojaznosti dece u SAD se može pripisati velikom broju oglasa za picu, pljeskavice i pomfrit. Nije čudno što je manje reklama o dečijem obrazovanju i različitim tipovima stipendija za decu za razliku od stotinu reklama o gaziranim napicima i brzoj hrani koji samo izazivaju zdravstvene probleme i ništa više.

Reklame u vezi sa igračkama

Reklame u vezi sa igračkama u osnovi promovišu različite igračke a u promociji medijum igra veoma važnu ulogu. Mnoge grupe podrške humanom su kritikovale različite promotivne tehnike brendova kojima se namamljuju deca nazivajući ih nehumanim pošto pretvaraju decu u potrošače. Bili biste iznenađeni kada biste znali da su preduzete striktne mere protiv ovakvih reklama. U Švedskoj sve reklame namenjene deci ispod 12 godina ne mogu da se prikazuju na TV-u i čak forsiraju Evropski lobi (European Lobby) da učini isto.

Mnogi specijalisti dečijeg ponašanja misle da reklame u vezi sa igračkama dovode do porasta agresivnosti kod dece. Reklame u vezi sa igračkama su namenjene kako deci tako i odraslima. Odraslima pokazuju koliko su igračke važne za budućnost njihove dece, a deci ove reklame govore da izgledaju cool i da imaju najnoviju stvar na tržištu.

Atraktivna ambalaža i marketing čine da deci proizvod izgleda privlačnije i neodoljivo. Za igračke koje su suviše skupe reklamne kompanije će uvek prikazati kako dete gnjavi svoje roditelje da mu kupe igračku. Kada deca gledaju reklamu, ona čine isto to, što vodi napetom okruženju i nepotrebnim svađama između roditelja i dece.

Dosađivanje je uvek pomagalo deci da dobiju ono što žele i oglašivači su naučili da iskoriste to ponašanje u najvećoj meri. Da bi bili sigurni da će proizvod postati hit među decom, oglašivači moraju da znaju šta je ono što proizvod čini neodoljivim. Radi toga im je potrebna pomoć dobro plaćenih istraživača tržišta i psihologa i dobro poznavanje emotivnih i društvenih potreba mladih generacija.

Slučaj dečijih psihologa koji su pomogli oglašivačima da osmisle profitabilne reklamne tehnike privukao je mnogo pažnje i negativne kritike 1999. godine, kada je grupa zdravstvenih radnika objavila otvoreno pismo APA (American Psychological Association, Američka psihološka asocijacija) pozivajući ih da proglase ovu praksu neetičkom. APA još uvek proučava slučaj.

Ovo je tužno stanje u svetskim medijima danas. U etru je više nezdravih nego zdravih reklama. Čak su reklamni baneri i radio reklame danas popularne kod dece i kod odraslih, a njihov glavni cilj je prodaja, bez obzira na to koliko je proizvod opasan.


IZVOR: Buzzle