10 najvećih plesača dvadesetog veka!
Pexels

Ples je jedinstvena forma izražavanja, umetnost koja se služi univerzalnim govorom tela koji svako razume. Od baleta do modernog plesa, od hip-hopa do salse, od orijentalnog plesa do flamenka - u današnje vreme ples nesumnjivo doživljava preporod.


Kada je reč o plesačima i plesačicama ponaosob, ko, pak, ima najbolje pokrete? Čiji nastup je najelegantniji, najupečatljiviji, najdirljiviji? Ova lista vam predstavlja desetoro najvećih plesača i plesačica dvadesetog veka, odabranih na osnovu slave, popularnosti i uticaja u svetu.

10. Vaclav Nižinski

Vaclav Nižinski je bio jedan od najtalentovanijih baletana u istoriji - možda i najveći od svih. Nažalost, nikakav video-zapis nije ostao kao jasan trag njegovog neverovatnog talenta na delu, što je i glavni razlog što se nalazi ovako nisko na listi.


Nižinski je slavan po veličanstvenim skokovima kojima je prkosio gravitaciji, kao i po umeću intenzivne karakterizacije. Takođe se pamti po plesu na vrhovima prstiju, što je veština koja se retko viđa kod baletana. Partnerka u glavnim ulogama bila mu je legendarna balerina Ana Pavlova. Kasnije mu je partnerka bila Tamara Karsavina, koja je osnovala Kraljevsku plesnu akademiju u Londonu. Govorilo se da su on i Karsavina „najsvetliji primer umetnika svog vremena“.


Nižinski se povukao sa scene godine 1919, relativno mlad, u svojoj dvadeset devetoj godini. Veruje se da je otišao u penziju usled nervnog sloma, a takođe mu je postavljena dijagnoza šizofrenije. Nižinski je proveo poslednjih nekoliko godina života u psihijatrijskim bolnicama. Poslednji put je nastupao u javnosti pred kraj Drugog svetskog rata, zadivivši grupu ruskih vojnika složenim plesnim veštinama. Nižinski je umro u Londonu, 8. aprila 1950.

9. Marta Grejem

Marta Grejem se smatra majkom modernog plesa. Stvorila je jedinu tehniku savremenog plesa koja ima detaljno ustanovljena pravila, bila je autorka koreografije za stotinu pedeset predstava u životu, a ostvarila je značajan uticaj na oblast modernog plesa uopšte.


Odstupanjem od klasičnog baleta i upotrebom specifičnih telesnih pokreta kao što su kontrakcije, opuštanje i spirala, njena tehnika je ostavila dubok trag u svetu plesa. Marta Grejem je čak osmislila čitav „jezik” pokreta zasnovan na sposobnosti izražavanja koju poseduje ljudsko telo.


Bavila se plesom i koreografijom preko sedamdeset godina, a tokom tog vremena postala je prva balerina koja je nastupala u Beloj kući, putovala u inostranstvo kao ambasador kulture i primila Medalju slobode, najviše civilno odlikovanje u SAD-u. Kao majka modernog plesa, ostaće zapamćena po nastupima punim intenzivnih emocija, jedinstvenoj koreografiji, a naročito po tehnici koju je sama stvorila.

Pixabay
Pixabay

8. Džozefina Bejker

Iako se Džozefina Bejker pre svega vezuje za doba džeza, njen uticaj je živ i zdrav čak i danas, skoro stotinu i deset godina nakon njenog rođenja.


Mnogo decenija pre Madone, Bijonse, Dženet Džekson, Britni Spirs i Dženifer Lopez, postojala je Džozefina Bejker: jedna od prvih slavnih ličnosti u današnjem smislu koja je bila afričkog porekla. Godine 1925, Džozefina je otputovala u Pariz da bi nastupala u predstavi La Revue Nègre. Ostavila je snažan utisak na francusku publiku zahvaljujući savršenom spoju egzotičnog šarma i talenta.


Naredne godine, nastupala je u kabareu Folies Bergère, što je bila presudna tačka u njenoj karijeri. Izašla je na scenu u suknji od banana i zadivila publiku jedinstvenim stilom plesa. Kasnije je u nastup dodala i pevanje. U Francuskoj je zadobila popularnost koja se održala mnogo godina. Džozefina Bejker je bila naklonjena Francuzima koliko i oni njoj, te je i sama postala građanka Francuske godine 1937.


U Francuskoj nije iskusila rasne predrasude na nivou koji je u to vreme bio rasprostranjen u Sjedinjenim Američkim Državama. Pred kraj života, Džozefina Bejker je želela da osnuje „svetsko selo” na svom imanju u Francuskoj, ali ti planovi su propali usled finansijskih teškoća. Da bi prikupila neophodna sredstva, još jednom se vratila na pozornicu. Povratak je obuhvatao kratak, ali trijumfalan, niz nastupa na Brodveju u sedmoj deceniji dvadesetog veka. Godine 1975. u Parizu je nastupala u retrospektivi svoje cele karijere u šou-biznisu. Preminula je iste godine od moždanog udara, nedelju dana nakon premijere.

7. Džin Keli

Džin Keli je bio jedan od najvećih inovatora i najslavnijih zvezda u holivodskom zlatnom dobu mjuzikla. Keli je smatrao svoj stil u plesu mešavinom različitih pristupa, kao što su moderan ples, balet i step.


Keli je uveo ples u bioskopske sale, koristeći svaki pedalj scene, svaku moguću površinu, svaki široki ugao kamere da bi se otrgnuo ograničenjima dvodimenzionalnog filma. Time je izmenio odnos režisera prema kameri: ona je postala fluidna, i sama je počela da pleše.


Kelijevo nasleđe sveprisutno je u muzičkoj industriji. Fotograf Majk Salzberi slikao je Majkla Džeksona za album Off the Wall obuvenog u bele čarape i mokasine u stilu Džina Kelija – kombinacija tipična za ovu filmsku zvezdu, koja je ubrzo takođe postala prepoznatljiv deo imidža Majkla Džeksona.


Pola Abdul, koja se prvo proslavila plesom i koreografijom, unela je aluziju na Kelijev čuveni ples sa mišem Džerijem u svoj kičasti spot za pesmu Opposites Attract, koji se završava plesnom numerom sa stepovanjem. Pevač Ašer je još jedan uspešan muzičar koji je dao omaž Džinu Keliju, snimivši svoju verziju pesme Singing in the Rain.


Džin Keli je neponovljiv. Njegova dela su uticala na mnoge generacije plesača, naročito u Americi.

6. Silvi Gijem

Iako ima 48 godina, Silvi Gijem i dalje prkosi zakonima baleta, a i gravitaciji. Silvi Gijem je iz korena promenila balet neverovatnim talentom, koji je uvek koristila inteligentno, uz integritet i senzibilnost. Radoznalost i odvažnost povele su je neobičnim putevima, izvan ustaljenih granica klasičnog baleta.


Nije provela celu karijeru u „bezbednim” predstavama, već se smelo otisnula u nepoznato, nastupajući kao Rajmonda u Pariskoj operi i učestvujući u revolucionarnom modernom baletu Vilijama Forsajta „U sredini, nešto uzvišeno“. Gotovo nijedna druga balerina nije imala tako širok opseg različitih nastupa, te nije čudo da je postala uzor većini balerina širom sveta. Kao Marija Kalas u svetu opere, Silvi Gijem je promenila sliku balerine u očima publike.

5. Majkl Džekson

Majkl Džekson je pokrenuo trend muzičkih spotova, a takođe je upravo on uveo plesne numere kao neophodan sastojak današnje pop muzike. Njegovi plesni pokreti su postali standardni element u pop i hip-hop plesu. Većina savremenih pop zvezda, kao što su Džastin Biber, Ašer i Džastin Timberlejk, priznaju da stil Majkla Džeksona ima veoma veliki uticaj na njih.


Dao je originalan i izuzetan doprinos plesu. Džekson je bio uglavnom samouk, a stvarao je inovacije i smišljao nove plesne pokrete na osnovu sopstvenog talenta, bez ograničenja koja često nameće formalno obrazovanje. Prirodna elegancija, fleksibilnost i osećaj za ritam oformili su stil Majkla Džeksona. Saradnici su mu dali nadimak „sunđer“ zbog umeća da upija ideje i tehnike koje je nalazio svuda oko sebe.


Majkl Džekson se najviše ugledao na Džejmsa Brauna, Marsela Marsoa, Džina Kelija, kao i na razne predstavnike klasničkog baleta. Iako to većina obožavalaca ne zna, isprva je pokušavao da pravi piruete kao Barišnjikov i stepuje kao Fred Aster, u čemu je doživeo potpun neuspeh. Nasuprot tome, kad se posvetio sopstveom jedinstvenom stilu, dostigao je slavu za kojom je žudeo, te se danas ubraja u najveće zvezde popularne muzike svih vremena, rame uz rame sa Elvisom i Bitlsima.

4. Hoakin Kortes

Hoakin Kortes je najmlađi na ovoj listi, ali iako još izgrađuje svoj uticaj u svetu plesa, već je postao seks simbol kao malo koji plesač u istoriji, a za njim podjednako luduju muškarci i žene. Madona i Dženifer Lopez su javno izjavile da ga obožavaju, dok su Mira Sorvino i Naomi Kembel neke od žena kojima je navodno slomio srce.


Može se reći ne samo da je Kortes jedan od najvećih živih plesača flamenka, već i jedan od onih zahvaljujući kojima je flamenko postao deo pop kulture. Među njegovim obožavaocima nalaze se Kventin Tarantino, Đorđo Armani, Bernardo Bertoluči, Al Paćino, Antonio Banderas i Sting. Mnogi obožavaoci ga nazivaju bogom flamenka – ili naprosto bogom seksa – a kad budete imali priliku da vidite neki njegov nastup, shvatićete i zašto. Ipak, u četrdeset četvrtoj godini života, Kortes je i dalje neženja i tvrdi: „Ples je moja supruga, jedina žena u mom životu“.

Pixabay
Pixabay

3. Fred Aster & Džindžer Rodžers

Fred Aster i Džindžer Rodžers su bili neverovatan plesni par. Kaže se da je on njoj dao eleganciju, a ona njemu seksepil. Približili su ples širokoj publici u vrlo konzervativnom istorijskom periodu. Tome je možda doprineo i njihov glumački nastup u okviru plesa, jer je Džindžer učinila da ples sa Fredom izgleda kao nešto najuzbudljiivije na svetu.


Vreme je bilo idealno za tako nešto: u vreme Velike ekonomske krize, kada su u Americi mnogi jedva sastavljali kraj s krajem, ovaj plesni par im je ponudio način da nakratko pobegnu od stvarnosti i zabave se.

2. Mihail Barišnjikov

Mihail Barišnjikov je jedan od najvećih baletana svih vremena - mnogi kritičari ga smatraju upravo najboljim. Rođen u Letoniji, Barišnjikov je učio balet u školi Vaganova u Sankt Peterburgu (tada Lenjingrad), a zatim pristupio baletskoj trupi Kirov godine 1967.


Od tada je igrao glavnu ulogu u mnoštvu baleta. Takođe je odigrao ključnu ulogu u tome da balet postane deo popularne kulture u sedmoj deceniji 20. veka i početkom osme, a više od dve decenije je bio zaštitno lice koje se povezuje sa ovom formom umetnosti. Barišnjikov je verovatno najuticajniji baletan današnjice.

1. Rudolf Nurejev

Barišnjikov je osvojio srca kritike i kolega, ali Rudolf Nurejev je osvojio divljenje miliona običnih ljudi širom sveta. Rođen u Rusiji, postao je solista baletske trupe Kirov kada mu je bilo dvadeset godfina. Godine 1961, kada se zbog privatnog života zamerio ruskim vlastima, zatražio je politički azil u Parizu i zatim učestvovao u turneji trupe Grand Ballet du Marquis de Cuevas.


Godine 1970, probio se i na filmsko platno. Mnogi kritičari tvrde da po pitanju tehnike nije ravan Barišnjikovu, ali Nurejev je ipak očarao publiku harizmom i emotivnim izvedbama. „Romeo i Julija“ sa Rudolfom Nurejevim i Margo Fontejn u glavnim ulogama, predstavlja duet toliko upečatljiv i ispunjen emocijama da se do danas smatra jednim od najboljih u istoriji baleta.


Nažalost, Nurejev je postao jedna od prvih žrtava HIV virusa i preminuo je godine 1993. Dvadeset godina kasnije, i dalje možemo da posvedočimo da je ostavio neizbrisiv trag u baletu.

+

Doni Berns je Škot koji se profesionalno bavi plesom, a specijalost su mu latino plesovi. Sa nekadašnjom plesnom partnerkom Gejnor Ferveder pobedio je na Svetskom prvenstvu u profesionalnom latino plesu čak šesnaest puta, što predstavlja rekord. Sada predsedava Svetskim plesnim udruženjem (World Dance Council), a pojavio se i u dvanaestoj sezoni TV programa Ples sa zvezdama.

Smatra se najvećim plesačem standardnih i latino plesova svih vremena, a nastupi sa partnerkom na takmičenjima postali su uzor kasnijim plesačima. Ipak, nije sve išlo glatko u Bernsovom životu. U intervjuu za časopis Daily Sun, priznao je: „Nisam ni zamišljao da bi momak iz Hamiltona mogao da dočeka makar i deo onoga što sam ja doživeo. U školi su me nemilosrdno zadirkivali i upuštao sam se u tuče jer su mi zbog plesa davali pogrdne nadimke“.

Sigurni smo da mu ne bi smetao epitet koji ga danas krasi: Doni Berns je sada poznat kao „Kralj plesa“.

Izvor: Listverse