20 Madoninih spotova koji su obeležili istoriju!
Pixabay

1. „Express yourself“ (1989)

Preuzevši svu kontrolu nad umetničkim izrazom, Madona je u saradnji sa rediteljem Dejvidom Finčerom kreirala ovaj naučnofantastični klasik.

Prva saradnja sa Finčerom, poznatim rediteljem filmova Borilački klub i Društvena mreža, jeste njena najambicioznija upotreba video forme (uz ukupnu sumu od pet miliona dolara ujedno i najskuplji video snimljen u to vreme). Pod snažnim uticajem Metropolisa iz 1927. nemačkog reditelja Frica Langa, ali i zbog naučnofantastičnog pejzaža i scena nadrealnog, ovo delo predstavlja savršen spoj Finčerovih ekspresionističkih impulsa i njene sklonosti ka promenljivim oblicima. „Seli smo i izneli svaku moguću ideju“, kaže Madona.

Igrala je različite zavodljive likove: u odelu, potom u stilu Marlen Ditrih, blistavu koketu u korsetu, pokornu ženu vezanu za krevet. „U ovo sam najviše uložila. Nadgledala sam sve – postavljanje seta, kostime...održavala sastanke sa šminkerima, frizerima i snimateljima, ma svima. Bavila sam se i kastingom, pronalaženjem odgovarajuće mačke..zaista svakim aspektom. Bila je to neka vrsta kratkog filma“, kaže Madona.

2. „Ray of light“ (1998)

Smelo eksperimentisanje sa elektronikom donosi nagradu

„To je verovatno bilo najduže snimanje ikada“, priseća se reditelj Jonas Okerlund, koji je putovao na relaciji Njujork – Los Anđeles – Las Vegas kako bi „Ray of Light“ dobio čuveni efekat brzog smenjivanja slika. Spot je imao sličnosti sa dokumentarcem Kojaniskaci iz 1982. (koji Okerlund nikada nije gledao) i mahnitost koja se uklapala uz elektroniku.

„Imao sam dijagram u džepu tokom produkcije. Recimo da snimate jedan kadar otprilike svakih 10 sekundi. Zatim to morate da radite 30 minuta kako biste dobili pet sekundi spota. Svaki pokušaj je bio od velike važnosti. Nisam ni razmišljao o nagradi. Ovo je bila prekretnica u mom životu“, kaže Okerlund. Naporan rad se isplatio. Iako je snimila skoro 70 spotova u karijeri, „Ray of Light“ je jedini odneo nagradu MTV-a za Najbolji muzički spot godine.

_event_management.gif

3.„Open your heart“ (1986)

Riskantan video sa Arthausom

„U to vreme smo eksperimentisali sa nekom vrstom slobode tela, seksualnosti i ostalih stvari. Dobio sam ideju za pip šou (peep show, oblik zabave pri kom se kroz stakla posmatra izložba ili nastup)“, kaže reditelj Žan-Batist Mondino. Ovaj spot gde igra striptizetu u crnom mideru, ostao je kontroverzan i do danas. Ali njegov cilj nije bio da šokira: Kao miks Federika Felinija i Boba Fosija, „Open Your Heart“ je sadržao radove art-deko umetnice Tamare de Lempicke na spoljnom zidu kluba i šarenolike hladne likove. U trenutku neverovatne sinergije, Madona se naslonila i briljantno reprodukovala sada već kultnu naslovnu fotku za album True Blue iz 1986. na kojoj se ova numera našla. „Ona čini sliku, znate?“, kaže Mondino. „Ona vam pruža potrebno. Morate biti spremni da to i ugrabite“.

4. „Take a bow“ (1994)

Madona + borbe bikova = jedan od najbizarnijih skandala

„Bilo je nekoliko situacija kada je moglo doći do otkazivanja zbog mešanja PETE“, seća se Majkl Hausman, reditelj ove ljubavne priče, snimane u Španiji sa pravim toreadorom Emiliom Munjozom. „Bik nijednom nije povređen. Na snimcima vidite da je prilično izuzetno to što radi. On se bori na prelep način. Veličanstveno je za gledanje“. Ipak, organizacije za zaštitu životinja su se razbesnele. „Policija je morala da ulazi u moju kancelariju i otvara poštu u slučaju podmetanja bombe. „Producent je našao ružu na vratima sa porukom: ’Zbogom dragi!’ i druge zastrašujuće stvari“.

5. „Like a prayer“ (1989)

Kako uvrediti svakog verskog fanatika u Americi za samo pet vatrenih minuta

Spaljivanje krstova, stigmata, oživljavanje ikone i prepuštanje telesnim zadovoljstvima – ova slika je izazvala takvu pometnju da je Pepsi povukao reklamnu kampanju u vrednosti od 5 miliona dolara. „Znala sam da verovatno prelazimo granicu ali sam previdela koliki uticaj netpreljivost, religijski fundamentalizam i rasizam imaju ovde i u svetu. Uvek se vodim mišlju da ako moj rad bude uspešan, prevazići će i moje namere, što se u ovom slučaju definitivno obistinilo“, izjavila je rediteljka Meri Lambert.

Madona je prvobitno želela da se fokusira na temu rasnog nasilja. Međutim, zajedno sa Lambertovom revidirala je i proširila koncept kako bi spojila seks i religiju i Leonu Robinsonu dodelila ulogu tamnoputog sveca (verovatno Martina de Poresa, zaštitnika mešovitih rasa). „Zašto Isus ne bi bio crnac? Zašto ne možete da zamislite da ga poljubite? Htela sam da pokažem vezu između seksualne i religijske ekstaze“, kaže Lambertova. Madona je ukratko objasnila svrhu spota u izjavi za Njujork Tajms 1989: „Umetnost treba da bude kontroverzna. To je sve“.

6. Rain (1993)

Putovanje u budućnost koje se umalo nije ostvarilo

Spotovi reditelja Marka Romaneka rađeni za Lenija Kravica i En Vog bili su sadržajni i energični, te su logično, privukli Madoninu pažnju. Zamolila ga je da se nađe iza kamere za ovu pesmu. „Odbio sam jer sam mislio da je pesma previše romantična i nisam znao šta da radim sa nečim takvim u tom trenutku!“, kaže Romanek. Na kraju je ipak prihvatio ponudu i dosetio se futurističkog koncepta i ideje da pravi video unutar videa. Madoni se ovo isprva nije dopalo. „Ova pesma je poput Orkanskih visova, treba da bude u crno-belom stilu, romantična“, saopštila je Romaneku.

Međutim, rediteljeva vizija je prevagnula. Madona je potom potražila Žan-Luka Godara da se pojavi kao reditelj u samom spotu. Nakon odbijanja, pokušala je da dođe do Federika Felinija, koji je takođe odbio saradnju. Naposletku, odabrali su eksperimentalnog kompozitora Rijučija Sakamotoa jer je, prema rečima Romaneka bio „japanska atrakcija“.

7. „Papa Don’t Preach“ (1986)

Žrtvovanje glamura radi socijalnog realizma na Staten Ajlandu

Ovim videom Madona je počela da shvata spotove kao kratke filmove umesto promotivnih klipova. Saživljava se sa svojim likom – tinejdžerkom koja krije neplaniranu trudnoću od strogog oca (igra ga Deni Ajelo) zrelim i saosećajnim tonom, daleko drugačije od ranijeg imidža seks bombe. „Želeli smo da se približimo radničkoj klasi, jer je do tad odradila „Material Girl“ i „Like a Virgin“ kao i druge stvari koje su bile veoma glamurozne i stilizovane“, kaže reditelj Džejms Foli. Video je sniman tri dana na Staten Ajlandu i Menhetnu. Foli se priseća da je uprkos ozbiljnom tonu pesme, atmosfera bila zabavna: „Niko se nije opterećivao društvenom važnošću. Samo smo želeli da odjekne što je glasnije moguće“, kaže Foli.

8. „Vogue“ (1990)

Rađanje glamura iz klupskog andergraunda

Madonina treća saradnja sa Dejvidom Finčerom je pravi kaleidoskop ikonografije filmskih zvezda i energični prikaz „voga“, plesa koji je nastao na andergraund gej sceni. Neobično je da je spot pripremljen na brzinu za singl koji je na isti način objavljen. „Isekli smo i spojili kadrove u najkraćem mogućem roku. Sve smo snimili za 16 sati, ona je ušla u avion i otišla na svetsku turneju“, priseća se Finčer.

9. „Like a Virgin“ (1984)

Odlazak u Veneciju i susret sa lavom

„Krenuli smo u Veneciju sa gomilom čudnih zaduženja. Ne znam više ni koliko smo potrošili 150 hiljada ili 175 hiljada dolara? U svakom slučaju, bilo je mnogo više nego što smo ikada potrošili na bilo koje snimanje“, kaže Džef Ejrof, kreativni direktor Vorner Brosa (Warner Bros). Za drugu po redu saradnju, reditelj Meri Labert je snimala pop zvezu na gondoli u venecijanskim kanalima i udružila je sa lavom: „U jednom trenutku, lav je počeo da joj njuši prepone. Mislila sam da je gotova“.

10. „Cherish“ (1989)

Medž sarađuje sa novajlijom u jednom od „najslađih“ videa

Fotograf Herb Rits i Madona su se sprijateljili na početku karijere. Rits je zaslužan za naslovnicu albuma True Blue iz 1986, kao i za njenu četvrtu po redu naslovnu stranu za Roling Stoun (Rolling Stone) iz 1987. Međutim, Madona je pored toga želela da Rits režira i spotove. „Neprestano me je zapitkivala, a ja sam odgovarao da nemam pojma o kadriranju. Na kraju, vežbao sam sa malom „Super 8“ kamerom dok sam radio na Havajima, vratio se i prihvatio ponudu. Dve nedelje kasnije snimao sam „Cherish“. Ja sam ga režirao a i kamera je odradila svoj posao. Bilo je to okrepljujuće iskustvo. Madona se razigrano smeška u crno-beloj varijanti na plaži pa čak i uranja u ledenu vodu. Bila je strašan glumac“, rekao je Rits u intervjuu iz 1999.

11. „Material Girl“ (1985)

Omaž Merilin Monro koji je i sam postao klasik

„Uvek me je interesovala Merilin Monro, njen život i ličnost. Madona i ja smo delile tu fasciniranost. Gledala sam deo plesa iz Muškarci više vole plavuše jedno milion puta sa koreografom Kenijem Ortegom, koji ga je briljantno reprodukovao u spotu“, kaže Meri Lambert. Do danas, ovaj omaž Merilinom filmu iz 1953. je vrlo verovatno inspirisao nastupe u jednakom broju kao što je original. Uzmimo na primer, nastup Tejlor Svift za „Shake it off“ na dodeli MTV nagrada 2014. Ceo nastup je bio sličniji Medž nego Normi Džin. „Mislim da je neverovatna i bila sam polaskana“, kaže Lambertova.

12. „Justify My Love“ (1990)

Žurka u hotelu donosi najšokantniji video u karijeri

MTV je odbio da emituje spot koji je režirao Žan-Batist Mondino zbog scena S&M-a, grupnog seksa i golih grudi. Međutim, snalažljiva Madona je celu kontroverzu pretvorila u najprodavaniji „video singl“ svih vremena. „Ideja je bila da se zaključamo u hotel na tri dana, bez ikakvih pravila. Niko nije smeo da izađe. Bilo je veoma čudno jer nismo znali kada snimamo a kada se nešto zaista događa. Stvari su se odvijale same od sebe. Poslednjeg jutra kada sam krenuo kući osećao sam se bizarno“, kaže Mondino.

13. „Oh Father“ (1989)

Uspomene iz detinjstva koje progone

U ovom spotu koji potpisuje Dejvid Finčer, Madona je zavirila u sebe i otvorila teme poput majčine smrti, problematičnog odnosa sa ocem i turbulentnog braka sa Šonom Penom. „To je moj najveći autobigrafski rad“. U jednoj od scena, devojčica istupa pred majčin kovčeg da bi videla da su joj usne zašivene – slika koja je navodno inspirisana Madoninim sećanjem na sahranu majke.

14. „Bedtime Story“ (1995)

Fanovi dobijaju ubrzani kurs o „nadrealizmu“

Ideja za ovaj spot je nastala kada je Madona potražila Romaneka za snimanje „Bad Girl“ sa albuma Erotika iz 1992. Po upoznavanju, Madona je donela jedno jedino umetničko delo za inspiraciju. „Bilo je vrlo nadrealno, mračno, boje ćilibara, prilično uznemirujuća slika, a tada je nisam ni poznavao, tako da sam bio strašno iznenađen njenim ukusom“, seća se Romanek.

Kada je nekoliko godina kasnije čuo „Bedtime Story“ koju je napisala Bjork, znao je da je našao način da prikaže taj tzv. „slikarski nadrealizam“. Počeo je da istražuje umetnice kroz istoriju, odajući posebnu počast onima poput Leonore Karington i Remedios Varo sa raskošnim vizuelnim efektima. Krajnji račun je iznosio pet miliona dolara, što ga čini najskupljim spotom pored „Express Yourself“.

15. „Human Nature“ (1995)

Kroz razigranu S&M fantaziju sa kolegom – psom

Nakone čitave decenije rada inspirisanog seksualnošću, Madona i Žan-Batist Mondino dotakli su se erotske tematike na humorističan način. Obučena u pvc, Madona se smeje, pravi grimase i dresira čivavu korbačom. ”S&M je igra. Mračna je, deluje strašno, ali mislim da se ljudi zapravo zabavljaju”, izjavio je Mondino.

16. „Burning Up“ (1983)

Spot sa početka 80-ih koji ju je umalo koštao života

Svedočenje da je sve prolazno u eri ranog MTV-a bilo je delo Stiva Barona, veoma traženog u to vreme zahvaljujući uspehu koji je ostvario spotovima „Billie Jean“ Majkla Džeksona i „Electric Avenue“ Edija Granta. Baronu se nije svidela „Burning Up“ ali je prihvatio posao. Za prvi sastanak u Madoninom stanu, Baron kaže: „Na sebi nije imala ništa osim gaćica, sedela je na podu i radila vežbe ispred ogromnog zvučnika i pojačala. Delovala je veoma sigurno u sebe“. Baron je imao pregršt ideja i snimao duže od dve noći u Los Anđelesu. U jednom trenutku, ogroman kran na setu se zaljuljao i umalo pao na nju. „Bila bi zasigurno mrtva. Nisam joj ništa rekao tad da se ne bi uplašila“, kaže Baron.

17. „Frozen“ (1998)

Eksperimentalni odmor u pustinji

Ovo umetničko delo potpisuje Kris Kaningam, koji je privukao Madoninu pažnju radom na Apeks Tvinovom „Come to Daddy“. „Frozen“ je vizuelno zapanjujući uz Madonu u crnom protiv moćne pustinje. Ali nije bilo lako snimiti ga: „Razmišljali smo da snimamo na Islandu. Ali onda sam shvatila da ću se smrznuti. Tako da sam odlučila da snimamo u pustinji, tu je toplo. Onda smo došli tamo i bilo je -20, a ja sam bila bosa“, rekla je Madona.

18. „Music“ (2000)

Trudna Madona i nepoznati Saša Baron Koen u divljoj vožnji

Tematski inspirisan noćnim izlaskom, „Music“ je sniman u aprilu 2000, kada je bila trudna sa sinom Rokom. „Nisam to smatrao problemom“, kaže Okerlund. Madona se nije složila sa tim i provela je veći deo spota u bundi. Ovaj spot je proslavio Koena koji igra vozača limuzine. „Sećam se jedne stvari. Vodili smo veliku diskusiju: Fedora ili kaubojski šešir? Svaki put kada odem na Madonin nastup i vidim ljude sa kaubojskim šeširima pomislim: pa to je mogla biti fedora čoveče!“, kaže Okerlund.

19. „Fever“ (1993)

Medž postaje mučenica prelivena srebrnom bojom

„Zamisao je bila da bude poput Jovanke Orleanke. Želeo sam da izgleda kao provokativna svetica, kao neko ko govori istinu glasno i spremna je da izgori u njoj. Sećam se da je gazda „Maverika“ bio zabrinut da li ću je spaliti. Umesto toga, biva polivena srebrnom bojom. Mislili su: hajde da uradimo nešto što nije Madona koju znamo – više popa, više diska, više kluba. Mislim da je zato pristala na sve to“, priseća se reditelj Stefan Sedni.

20. „Hung Up“ (2005)

Borba sa bolom zarad kvalitetnog plesa

Nekoliko nedelja pre snimanja spota za ovaj singl (instrumental pozajmljen od grupe ABBA) sa albuma Confessions on a Dance Floor, Madona je pala sa konja i doživela nekoliko preloma. Ipak, uspela je da navuče roze bodi i igra po studiju sa zadovoljstvom. „Bila je takav glumac. Upravo je pala sa konja!“ izjavio je Johan Renk, koji je spojio segmente sa trosatnog snimanja i pravio pauze kako bi mogla da odmori od intenzivnog bola. Renk, koji je upao kao zamena za Dejvida Čapela, nije imao vremena da revidira koncept plesa na ulici: „Volim da reskiram i ne znam šta radim i zašto. Jednostavno se nosim sa haosom, znate?“


Izvor: Rollingstone