Blago je bilo kod dadilje...

Foto: Fries Museum

Lorens Alma Tadema, poznat i kao Ser Lorens Alma Tadema (1836-1912) bio je holandski slikar sa britanskim državljanstvom, jedan od najuspešnijih u neoklasičnom slikarstvu u viktorijanskom dobu. Bio je stručnjak za biblijske scene i za prisećanje na uspon i pad Rimskog carstva, a jedno od njegovih dela nedavno se ponovo pojavilo u neočekivanom scenariju.

U pitanju je portret Leopolda Louenstama, gravera koji se venčao sa dadiljom svoje dece, za koji se verovalo da je izgubljen. Prema rečima stručnjaka iz emisije Antiques Road Show sa televizije BBC, portret se nalazio kod Louenstamovog čukununuka, koji ga je pokazao zato što je želeo da sazna koja je njegova sadašnja vrednost. Zapanjen onim što je našao, Rupert Mas, stručnjak za prerafaelitsko englesko slikarstvo, uverio je televizijski kanal da je to „jedan od najboljih komada viđenih za naših 38 godina putovanja“.

Iako nije reč o epskom ili ogromnom platnu, Alma Tadema je sada najcenjeniji slikar svog stila. Cena koju bi moglo da dostigne ovo platno na aukciji jeste između 230 hiljada i 346 hiljada evra. Već je okačeno u Frizijskom muzeju, u slikarevoj rodnoj provinciji, i biće nepredviđena zvezda antologije koja je otvorena prvog oktobra u Holandiji.

antiques_roadshow_rupert_maas_and_alma_tadema_22.jpg
Foto: Antiques Trade Gazette

Slika je bila poklon za venčanje Louenstama i Alis Serh 1883. godine. Ona je čuvala dve ćerke iz prvog braka slikara, koji se odselio u Veliku Britaniju pošto je postao udovac. Nakon što je bila izložena u londonskoj Kraljevskoj Akademiji 1884. i u Liverpulu 1913, izgubio joj se svaki trag. Kako je s vremenom smatrano previše komercijalnim, delo Alma Tademe je mnogo potcenjivano.

Međutim, 2010. godine su usponi i padovi na umetničkom tržištu izazvali jednu zanimljivu scenu. „Mojsijevo otkriće“, jedno od njegovih raskošnih dela, prodato je za 32 miliona evra na aukciji u aukcijskoj kući „Sotheby’s“, u Njujorku. Godinu dana kasnije „Susret Antonija i Kleopatre“ dostigao je cenu od 25,4 miliona evra na aukciji u aukcijskoj kući „Christie’s“, takođe u Sjedinjenim Američkim Državama.

„Izgleda kao da je namerno urađeno. Kada smo postavljali izložbu, upozorili su nas iz Njujorka, a takođe i Rupert Mas (vlasnik jedne galerije u Londonu) da je u emisiju BBC-a stiglo izvrsno delo. Već smo imali značajnu grupu slika donetih iz 15 zemalja, i smatrali smo da i ova treba da bude među njima. Uspeli smo u tome“, izjavio je Frank van der Felden, rukovodilac izložbe Frizija, za holandski kanal RTLnieuws.

Za života, Alma Tadema se takođe pobrinuo da proširi krug svoje publike i podstakao je štampanje kopija svojih slika. Na ovoj koja se nedavno ponovo pojavila, Leopold Louenstam gleda posmatrača kao da su ga uhvatili u trenutku slikanja jedne od maestralnih scena, koja takođe može da se vidi u reprodukciji.

EU%20GIF.gif

Impozantne, ali sa određenom dozom umora, rimske figure Alma Tademe gaze blistavo beli mermer pod prozirnim nebom na obali Mediterana. Bio je ljubitelj platna velikih dimenzija koja su u njegovo doba ukrašavala rezidencije imućnih britanskih porodica. Vremenom je njegov stil inspirisao američkog filmskog reditelja Sesila B. Demila kada je snimao svoje filmove o Bibliji.

Gladijator“, film britanskog reditelja Ridlija Skota iz 2000. godine, takođe je inspirisan idejom Rima u očima posmatrača zahvaljujući slikama. Još jedan noviji film istog reditelja, „Egzodus: Bogovi i kraljevi“, zadržava harmoniju Biblije koju je osmislio Alma Tadema.


Izvor: El País