Da li su Mapetovci samo za odrasle?

FOTO: Slashfilm

Prevela: Milica Pantić

Ostali delovi emitovani na ABC televiziji promovisali su raskid Kermita i Mis Pigi i otkrili su kako je novi Tinder profil singl Mis Pigi okuražio udvarače da je zavedu. U jednom je čak prikazan glumac Nejtan Filion kako izvodi „hod srama” napuštajući Piginu prikolicu.

Ne odgledavši celu epizodu, milion mama proglasilo je bojkot serije, nazvavši je izopačenom reinterpretacijom sa seksualnim nabojem nekadašnjeg porodičnog programa. Njihov poziv na akciju zasnivao se na argumentu da novi Mapetovci nisu ono što je Džim Henson zamislio i stvorio. Novi šou cilja na zrelu, modernu publiku i njegove teme nisu prikladne za porodično gledanje. Savet za porodični televizijski program (The Parents Television Council) je takođe insistirao na tome.

Međutim, pre bi se moglo reći da Mapetovci rade upravo ono što su uvek i radili, nego da predstavljaju subverziju Hensonove originalne ideje – oni su praktično izmislili koncept dečjeg programa prilagođen uglavnom odraslima i bez njih bi šema televizije SAD-a izgledala potpuno drugačije.

latest_cb_20111102204237.jpg
FOTO: Muppet Wiki

Isto kao i u Mapet šou iz sedamdesetih, novi program je pratio „izascenske” ludorije Kermita, Pigi i njihovih drugara dok pokušavaju da izvedu nastup – u ovom slučaju kasnonoćni čet program Do kasno sa Mis Pigi. I kao i pre četrdeset godina, Mapetovci komentarišu savremenu kulturu – upravo ona stvar koja ih je učinila miljenicima X generacije koja ih sada gleda sa svojom decom.

Jedna od najsmešnijih replika iz prve epizode nove serije potiče od Fozija dok govori o svojim jadima zabavljanja: „Kad tvoj onlajn profil kaže: ‘strastveni medved traži ljubav’, dobiješ mnogo pogrešnih odgovora. Zatim dodaje, moderan medved, kakav jeste, „Ne pogrešnih. Samo pogrešnih za mene“. Ovo je samo poslednja u dugom nizu šala iz Mapetovaca čija su ciljna publika u sobi samo roditelji. Tako su se oni uvek uzdizali iznad čisto dečjih dnevnih programa.

To je, takođe, razlog zašto su se Mapetovci uvek prikazivali u udarnim terminima, a ne preko dana ili subotom ujutru. Srodni programi tvorca Mapet šoua, Džima Hensona, kao što su Ulica Sezam, gde Kermit ponekad visi, ili Mapet bebe, bili su zamišljeni za decu. Zato su uvek bili emitovani tokom dana. Međutim, verzija Mapetovaca debitovala je 1975. godine kao deo prve sezone jedne od najpoznatijih institucija za odrasle, Uživo subotom uveče (Saturday Night Live). Komičari iz postave su odoleli lutkama, a Henson nije mario za pisanje, pa je druženje trajalo samo jednu sezonu. I tako je rođen Mapet šou – privlačniji i spreman za udarni termin, pomalo prelazeći neke granice. Mapetovci kakve znamo su se tada vratili SNL-u za daleko pobedonosnije nastupe.

Lascivne lutke?

U Mapet šou stvari mogu biti priično seksi, kao kad Rakel Velč pleše sa Mapet paukom. Bilo je čak i mračnog, ironičnog izlaganja pesme Šela Silverstajna You’re Always Welcome at Our House, koja je isticala stihove o prodavcu koji ide od vrata do vrata i biva udaren čekićem u glavu a zatim zaključan u ormaru, dok je drugi posetilac „Naše kuće” otrovan limunadom i strpan u zamrzivač. U drugom, slavnom uznemiravajućem komadu koji je Henson izveo sedamdesetih u jednom od nekoliko noćnih tok šoua sa Kermitom, poenta je, zapravo, u Kermitovoj smrti. Ne treba pominjati da su članovi kućnog benda, Dr Zubac i Električni haos, uvek bili zvezde u hipi rok fazonu, uz sav seks i drogu koje on podrazumeva. Zarazna pesma iz Mapetovaca Mahna Mahna potiče iz italijanskog softkor filma Švedska: Raj i pakao.

output_6cz6ud.gif

Držeći se Mapet šoua, Mapetovci su se pojavljivali u dugometražnim filmovima i programima u udarnim terminima, gde su mogli da igraju za odrasle. Mapet film, snimljen 1979. godine, prati mračna radnja, gde zli gostioničar Dr Hoper pokušava da napravi gozbu sa žabljim batacima od Kermita. U filmu iz 1981. godine, Velika Mapet ludorija, Čarls Grodin pokušao je da zavede Mis Pigi kao deo pljačkaškog plana.

Činjenica je da su Mapetovci bili rođeni za vreme kontrakulturnog pokreta šezdesetih. Henson je bio hipik koji se svojim kolegama hipicima obraća koristeći svoj humor. Za to je koristio lutke. Posedovao je takođe i milu, obećavajuću sentimentalnu crtu. Međutim, kako je bio hipik, slobodna ljubav, droge i mir su nesumnjivo u krvi Mapetovaca.

6249572_jpg_289.jpg

FOTO: INDIANAonTAP

Možda su Mapetovci uspeli da privuku i decu i odrasle zato što su lutke. Mogu se uklopiti u bilo koje doba, ne stare, mogu raditi bio šta, i uvek su u jedinstvenoj poziciji koja im omogućava da razbiju četvrti zid i da vas podsete da ono što gledate nije stvarnost. To je savršena formula da se neprimetno provučete kroz satiru.

Opažen fenomen

Upravo je u njihovom kulturnom uticaju otkrivena istinski subverzivna priroda Mapetovaca. Četrnaest godina nakon njihove tvorevine pojavio se i njihov prvi pravi naslednik: Simpsonovi. Roditelji su osuđivali i ovu seriju, kada je premijerno prikazana 1989. Mnogim gledaocima je bilo potrebno neko vreme da shvate da ovaj „crtani” nije baš za decu, kao što ni „lutke” nisu za decu. Simpsonovi su nastavili da se pojavljuju, sad okruženi sa još više crtanih filmova namenjenih odraslima kao što su Family Guy i Bob’s Burgers.

Animirani Diznijevi filmovi koji su dominirali pop kulturom devedesetih – Lepotica i zver, Aladin, Kralj lavova – dosta toga su pozajmili od Mapetovaca - teme i šale za odrasle koje se provlače među moralnim lekcijama i zaraznim pesmama. Piksar je sledio isti princip. Čak su i mnogi igrani šou programi pozajmili elemente mapetovskog pristupa: Sajnfildov apsurdan pristup u crtanom maniru; satira iz Bez oduševljenja, molim koja se odnosi na šoubiznis iza scene; sve vezano za 30 Rok. Razmislite o tome: u 30 Roku, Liz je Kermit, Džena je Mis Pigi, Trejsi je Fozi, dok je Džek, verovatno, taj samobitni američki orao.

3544_thobby.jpg
FOTO: Villatalk

Pogledajte Netfliksovu genijalnu seriju Bojack Horseman, pa ćete videti kako je zaveštanje Mapetovaca dostiglo pun krug: serija prati propalu zvezdu sitkoma iz devedesetih – antropomorfnog konja – kroz egzistencijalne brige postholivudskog postojanja. Životinje i ljudi se slobodno prepliću i sarađuju. Komentar na šou biznis praši. Seks i tama sve zasenjuju. Ovo nije namenjeno deci. Međutim, to ne bi bilo to da nije u formi crtanog filma. Još više dobija na dubini banalnom animacijom i apsurdnošću, recimo, mačke kojoj Ejmi Sedaris pozajmljuje glas i koja je Bodžakov zastupnik i bivša.

Ako su nas Mapetovci nečemu naučili, to je da ni oni, ni njihova poruka iz pesme Rainbow Connection, niti programi na prvi pogled namenjeni deci, ne moraju biti dečji.

IZVOR: BBC

Milica je veliki ljubitelj životinja, prirode i muzike.