Kako (i da li) je propao rokenrol? (II deo)
Pexels

Rokenrol sedamdesetih i osamdesetih godina u Srbiji

Kako šezdesetih godina, tako i naredne dve decenije, Srbija je bila žarište rokenrola. Odatle potiču brojni izvođači velikog značaja za scenu, a to su: Disciplina kičme, Riblja čorba, Partibrejkers, Bajaga... Pravi primer one hit wonder izvođača jugoslovenske diskografije je grupa Divlji anđeli (Pesma „Voli te tvoja zver”). 


Poznate su i sledeće grupe: Porodična manufaktura crnog hleba, Korni grupa, Pop mašina, Generacija 5, Poslednja igra leptira, Laki pingvini, Jakarta, Oktobar 1864, Jugosloveni i Heroji. Prvi koji su ponudili formu rep pevanja bili su članovi grupe Du Du A. Beogradski vunderkind bio je Oliver Mandić, koji je provocirao javnost svojim imidžom. Iz Novog Sada su značajne grupe Pekinška patka i Luna. Galija, grupa koja je stvarala pod jakim uticajem hipi pokreta, kao i energična grupa Kerber dolaze iz Niša, a veoma značajna je i Smak iz Kragujevca.

Kada je reč o provokativnosti, kakvu je imao Oliver Mandić, naš sagovornik, rok kritičar Petar Janjatović osvrnuo se na današnju drugačiju percepciju takvog imidža, rekavši da je sve već viđeno. Možda bi, prema njegovim rečima, bilo zanimljivo da muškarac ugradi grudi, ali i to bi bilo čudo za pola dana, koga se za deset godina niko ne bi sećao. 

Rokenrol 70-ih i 80-ih godina u ostalim zemljama bivše Jugoslavije

Iz Ljubljane upamćene su sledeće grupe: Begnagrad, Borghesia, potom grupe September, Laibach i Jutro, zbog koje je istoimena sarajevska grupa kasnije promenila naziv u Bijelo dugme.


Osim njih, popularni izvođači iz Slovenije bili su još Bumerang iz Kopra, grupa Martin Krpan, džez sastav Na lepem prijazni koji je imao problem sa komisijom za šund (zbog naziva pesme „Suck It And See”) i Aleksandar Mežek, koji je ostvario karijeru u Engleskoj i sarađivao sa pevačem iz šezdesetih – Klifom Ričardom.


U glavnom gradu Bosne i Hercegovine tih godina pojavio se kulturni pokret Novi primitivizam, koji su pokrenuli grupa Zabranjeno pušenje i Elvis J. Kurtović.


Prema rečima jednog od začetnika ovog pokreta - Neleta Karajlića, Novi primitivizam je bio odgovor na pank kulturu i kanal za izražavanje mladih Sarajlija. Pripadnici pokreta su se, pre svega izražavali muzički, a potom i kroz radio i televiziju (Top lista nadrealista).

Popularne grupe iz Bosne i Hercegovine su: Ambasadori, zabavljački bend i predstavnici tzv. humpa-cumpa pravca – grupa Cod, Divlje jagode, Valentino, Kongres, Teška industrija i Bijelo dugme – verovatno najpopularnija grupa sa prostora Balkana, a potom i „novi primitivci”: Zabranjeno pušenje, Elvis J. Kurtovich & His Meteors, Plavi orkestar (tinejdžerski bend sa autentičnim imidžom) i Crvena jabuka (grupa koja je držala koncerte deci naših radnika u Švajcarskoj, čime su napravili presedan, s obzirom na to da su takve koncerte obično pravili izvođači narodne muzike).


Makedonija i Crna Gora su imale malo razvijenu rokenrol scenu, ali imena koja su ostala upamćena zbog svog doprinosa ovom pravcu su grupa Leb i sol i kantautor Miladin Šobić.


Leb i sol je muzički sastav iz Skoplja. Pretežno su svirali džez-rok teme sa etno uticajima i to većinski instrumentale, dok su vokalne pesme stavljali u drugi plan. Poznati su po svom folklornom izražavanju, za šta su i nagrađivani. 


Miladin Šobić je muzičar poreklom iz Nikšića. Odlika njegovog stvaralaštva su akustična muzika i tekstovi po autobiografskim ili socijalnim motivima. Povukao se sa scene nakon smrti svoje sestre i, prestavši javno da se bavi muzikom, postao jedna od najvećih zagonetki istorije domaćeg rokenrola.


Pexels
Pexels

Po prirodi mladosti, klinci uvek imaju potrebu da se izdvajaju u odnosu na autoritete. Baš zbog toga se često stvaraju kulturni pravci sačinjeni od ljudi specifičnog načina oblačenja, muzičkog ukusa itd. Prema rečima našeg sagovornika Petra Janjatovića, autora knjige Ex-Yu rok enciklopedija, hipi pokret je od početka bio veoma spontan i jeftin. Hipici su se oblačili u seknd hend radnjama, a za puštanje kose i brade im nije bio potreban stilista i sve su činili po uradi sam principu. Tek kasnije su velike producentske kuće uvidele da pop kultura može biti veoma profitabilna i, između ostalog, preuzele i rokenrol.

U Hrvatskoj je predstavnik (tada već demodirane) hipi generacije bila grupa Atomsko sklonište. Privlačili su pažnju pocepanom garderobom i zanimljivim scenografijama (bina okružena bodljikavom žicom, 300 otvorenih kišobrana iznad bine...). Često su bili kritikovani zbog svojih tekstova, a na kritike su odgovarali otvorenim pismima. 

Tone Stojko je slovenački fotograf sa kojim je Atomsko sklonište ostvarilo dobru saradnju. On je realizovao brojne efektne fotografije i uradio knjigu istih, kojom su opremili drugi album.

Trag u jugoslovenskoj muzici su ostavile i druge hrvatske grupe: Time i Boa iz Zagreba ; grupa Paraf iz Rijeke ; zagrebačka grupa Srebrna krila i splitska grupa Metak. Poznati su još i: sastavi Denis & Denis i ITD band ; grupa Grč (mračni tekstovi pesama); Prvi ženski bend koji je stigao do albuma - Cacadou Look iz Opatije ; Psihomodo pop ; Neki to vole vruće ; riječke grupe Grad i Fit.


Najvažniji individualni izvođač bio je Dino Dvornik. Favorizovao je fank melodiju, imao veoma modernu produkciju i mačo tekstove. Njegova muzika je, zbog efektnog ritma, najbolje prolazila u diskotekama. 

Iz Hrvatske potiče i potpuno drugačiji sastav - KUD Idijoti, koji u početku nije bio medijski zapažen. Publicitet su ostvarili nakon nekoliko incidenata. Naime, u Italiji im je policija prekinula koncert zbog pesme „Bandiera Rossa” (pesma italijanskih partizana), a nastup im je prekinut i u Švajcarskoj, gde su feministkinje sprejevima prekrile nalepnicu gole žene na gitari člana grupe.

Novi talas na Balkanu

Novi talas je muzički pravac koji je počeo nesmetano da se razvija nakon smrti Josipa Broza - Tita, kao način pobune mladih protiv novih politčkih okolnosti i uopšte socijalnih zbivanja. Za njegov nastanak važan je projekat Paket aranžman. U pitanju je album tri beogradske rok grupe: Šarlo Akrobata, Električni orgazam (koja je kasnije prva od njih izdala samostalni album) i Idoli

Još jedan značajan pripadnik ovog pokreta je bend Laboratorija zvuka.
Grupe Piloti i U škripcu su počele kao novotalasne, ali su kasnije prešle u mejnstrim.

Koja iz Šarla je kasnije osnovao Disciplinu kičme, a Milan Mladenović, jedno od najznačajnijih imena jugoslovenske muzike, postao je pevač i gitarista još jedne novotalasne grupe - Ekatarina velika.

Najpopularniji hrvatski predstavnik Novog talasa je zagrebačka grupa Azra, na čelu sa frontmenom Branimirom Džonijem Štulićem, koja je ostavila ogroman trag u jugoslovenskoj muzici. Grupa je muzički varirala od ljubavne akustike do kuljanja političkih pesama. 

Štulić je poznat kao najveći mističar i veliki individualista. Na višečasovnim nastupima se nije obraćao publici i odbijao je da izađe na bis. Međutim, veliku pažnju posvećivao je kvalitetu stvaralštva i izvođenja, što niko nije mogao da ospori.

Na čelu sa Jurom Stublićem, u Zagrebu je nastala i veoma važna novotalasna grupa Film (poznati hit „Zamisli život u ritmu muzike za ples”). Poznate su takođe i sledeće grupe: Aerodrom, Haustor, Prljavo kazalište i dr.

Iz Slovenije su za Novi talas važne politički angažovana grupa Pankrti i dakako posebna grupa Buldožeri, sklona sarkazmu i crnom humoru, na čelu sa Markom Breceljem, koji je izgradio imidž ciničnog izvođača od koga se mnogo toga može očekivati. 

Na binu je izlazio u invalidskim kolicima, palio je sebi kosu i bradu i imao poseban sistem naplaćivanja ulaznica (npr. jeftinije karte su mogli da kupe nezaposleni, studenti i učenici iz Slovenije). Debi album njegove grupe imao je efektan omot u obliku novine sa njihovim žurnalističkim radovima.

Iz Bosne i Hercegovine novom talasu je pripadao samo jedan album Bijelog dugmeta, a iz Makedonije važne su sledeće grupe: Mizar, Arhangel i Anastasia (devedesetih radili muziku za film  ‚‚Pre kiše", a zahvaljujući tome ostvarili su karijeru u Evropi).

Poznati festivali 70-ih i 80-ih godina su bili: BOOM festival (koji se održavao 1972-1974. u Ljubljani, 1975. godine u Zagrebu i 1976. godine u Beogradu i u Novom Sadu 1977. i 1978. godine), Omladinski festival u Subotici, FAMUS (na kom su se takmičili isključivo akustičari) i dobro poznata Gitarijada u Zaječaru.


Širenju rokenrol kulture doprinele su i rok novine: Ritam (Novi Sad), Pop express (Zagreb), Džuboks (Beograd), Rock (Beograd), Ritam (Beograd).