Kako učenici vide savršenog nastavnika
Pixabay

Savršeni nastavnik. Smatra se da savršenog predavača čine nastavni planovi za primer i 30 besprekorno ocenjenih radova sa ciljevima usmerenim ka napredovanju. Međutim, ja kao šesnaestogodišnjak se ne slažem u potpunosti. Ono što učenici vole kod najboljih nastavnika – onih o čijim se lekcijama priča tokom večere, čija se imena uvek pamte i čiji uticaj se nikad ne zaboravlja je nešto sasvim drugačije.

Pokažite da vam je stalo

Često se ističe da najbolji nastavnici pokazuju ,,temeljno znanje i razumevanje predmeta koji predaju’’. Iako strast ka predmetu deluje inspirativno, poznavanje i razumevanje učenika je podjednako bitno.

Imam nastavnicu koja je od samog početka mog dvogodišnjeg kursa nudila dodatne časove svake nedelje, u trajanju od koliko god da je nama bilo potrebno. Često sam jedina osoba koja dođe na čas, ali njoj to ne smeta. U potpunosti mi je promenila život svojom verom u mene, podstičući me na rad i brinuvši o meni.
Pravi sam srećnik što sam imao nastavnike koji su me naučili mnogo više od onoga što se nalazilo u nastavnom planu i programu, koji su me naučili da se suočim sa preprekama i postanem jači. Savršeno isplanirane lekcije su jedna stvar, ali nesigurnom tinejdžeru mnogo više znači kada nastavnik pokaže da mu je stalo. Svakako ne očekujem da svi nastavnici budu kao ona, ali je divno znati da vas neko ceni dovoljno da u vas uloži svoje vreme.

Ne vičite na nas

Ni danas ne mogu da stvorim nikakav odnos sa nastavnicima koji bi vikali na časovima koje sam pohađao kao jedanaestogodišnjak. Poštovanje ne podrazumeva tridesetoro dece ućutkane i podređene vikom. Ako se prema nama ophodite kao prema ljudskim bićima, znate ono o čemu pričate i interesujete se za ono što imamo da kažemo, steći ćete naše poštovanje. Smišljanjem časova ,,u hodu’’ i višesatnom vikom na nas zbog našeg ,,nepoštovanja’’ ne postižete ništa.

U mojoj školi radi jedna nastavnica koja je čuvena po tome što je niko ne voli, zbog toga što stalno viče i učenike šalje na kaznenu nastavu. Nismo motivisani na njenim časovima jer nemamo nikakvu komunikaciju sa njom. Vikanje ne podrazumeva autoritet.

becoming-teacher.jpg

Ispoljite svoju ličnost (ali, ne previše)

Da se razumemo, niko ne želi da bude van kreveta ponedeljkom u pola osam ujutru. Međutim, najbolji nastavnici su oni čija je ličnost toliko vedra da utiču na učenike i bez problema podstaknu njih tridesetoro na rad.

Najviše volimo nastavnike koji se smeju, koji menjaju glas dok čitaju razne uloge iz udžbenika a da ih nije sramota, koji nas ne prekorevaju zbog napada smeha. Mi znamo da niste tu da biste nam bili prijatelji, ali određena veza mora da postoji. Međutim, bitna je ravnoteža: nastavnici koji se suviše trude da budu interesantni podležu riziku da učenici počnu da ih iskorišćavaju, a posle toga nema povratka.

Pohvalite nas

Od nastavnika se verovatno očekuje da ispišu stranice i stranice o postignutim rezultatima, ali ako želite da poboljšate samopouzdanje svojih učenika i ohrabrite ih da razmišljaju i iskažu mišljenje, znajte da najveći uticaj ima usmena pohvala. Nije potrebno mnogo, dovoljno je da kažete ,,U pravu si’’, ,,Svaka čast’’ ili ,,Odlično!’’ – može biti i potvrdno klimanje glavom i tračak ponosa u vašem oku. Zvuči jednostavno, ali kada nekome kažete da je nešto uspešno odradio to njemu mnogo znači.

Međutim, usmena kritika pred drugovima iz razreda ne deluje baš ohrabrujuće. Zamislite da ste u mojoj koži: za čas prehrambene tehnologije zaboravite da ponesete kuhinjsku krpu. Greška je toliko velika da ćete zbog toga još uvek žaliti dok, četiri godine nakon toga, budete pisali članak. Ne zaboravite da nas boli kada nam pred drugovima kažete da smo glupi.


Zapamtite da vas mi cenimo

Verovali ili ne, znamo da ni vama nije lako. Svesni smo da ste pod velikim stresom, da često više podsećate na knjigovođu nego na nastavnika, da lekcija koju ispredajete za četrdeset pet minuta zahteva višesatno pripremanje, i da isto kao i mi ne volite nastavne ciljeve. Znamo da postavljanje ciljeva i ocenjivanje naših radova može izgledati kao gubljenje vremena, kada biste, umesto toga, mogli da nam, u punom sjaju, predstavite čari predmeta koji predajete.

_event_management.gif

Iako to možda ne pokazujemo dovoljno, mi zaista cenimo ono što radite. Jer, sve se, na kraju, svede na činjenicu da su najbolji nastavnici poput melodije koju ne možete da izbacite iz glave. Kroz detinjstvo i tinejdžersko doba mi se konstantno menjamo i razvijamo, a vi – koji nas sve vreme pratite i pomažete kroz teške trenutke, da prebrodimo nepoložene testove i počinjene greške – vi ste zaista najbolji.

Nisam siguran da savršeni nastavnik postoji, ali moji najbolji nastavnici nisu bili oni koji nisu grešili, već oni koji nikada nisu odustali od mene, naučivši me da ni ja nikad ne odustajem od sebe.

IZVOR: The Guardian