Leteći taksi, a nije naučna fantastika
Pixabay

Uz svoje tradicionalne usluge, železnica Švajcarske želi da ponudi leteći taksi na električno napajanje. Ovakav vid transporta zamišljen je za brzo povezivanje velikih železničkih stanica, aerodroma, kongresnih centara, ali i udaljenih predgrađa. Ideja je da se u budućnosti korisnicima usluga švajcarske železnice obezbedi personalizovana usluga transporta.


Ovakvi taksiji neće biti leteći automobili, već specijalizovane letelice. Radi ostvarenja ove zamisli, SBB (Schweizerische Bundesbahnen - nacionalna železnička kompanija Švajcarske), potpisala je memorandum sa jednom nemačkom kompanijom. U pitanju je kompanija Lilium koja se bavi proizvodnjom mlaznjaka na struju. Lilium već ima prototip za mlaznjak koji vertikalno uzleće i sleće, koji se napaja na struju i izgleda kao mali svemirski brod.


Nisu svi oduševljeni idejom o letećim taksijima. Federalna kancelarija za transport se buni, navodeći da se na ovaj način pravi konkurencija avionskim kompanijama. Navode se i problemi sa kojima se švajcarska železnica suočava i koji, prema nekima, treba da imaju prioritet u odnosu na inovacije. Tako se ističu niska profitabilnost, kašnjenje vozova i problemi sa novim vozovima.

Problem koji se posebno ističe tiče se ljudi sa hendikepom i njihove (ne)mogućnosti da koriste usluge švajcarske nacionalne železnice.

Pre nešto više od mesec dana švajcarska železnica je nabavila takozvane FV-Dosto vozove na sprat. Krovna organizacija za grupe ljudi sa hendikepom (Inclusion Handicap) tužila je nacionalnu železnicu Vrhovnom sudu što je rezultiralo presudom po kojoj vozovi moraju da imaju najmanje jednu rampu kako bi se ljudima koji koriste kolica omogućio pristup toaletu. Inclusion Handicap nije zadovoljan odlukom i nalazi da je besmislena jer ovi vozovi generalno nisu dostupni ljudima sa invaliditetom.

Pixabay
Pixabay

Ova problematična situacija za švajcarsku železnicu može iznenaditi one kojima je poznata uspešnost kompanije u prethodnim godinama. Nacionalne železnica Švajcarske je 2017. godine ocenjena kao najkvalitetnija evropska železnička kompanija među svim nacionalnim železničkim sistemima. Ovu titulu je zaslužila zbog učestalosti korišćenja, kvaliteta usluge i sjajnih ocena za sigurnost. Umesto da ulaže u izgradnju super brzih sistema za transport, uložio je u pouzdanost i kvalitet konvencionalnih železničkih mreža. 


Imajući ovo u vidu, može se pretpostaviti da odluka o uvođenju letećih taksija nije brzopleto doneta i da se realizaciji pristupa odgovorno. Od Liliuma se mogu očekivati revolucionarna rešenja, a od švajcarske železnice sigurnost. Zajedno su dobitna kombinacija za budućnost.


izvor: thelocal.ch