Modni vremeplov: Sedamdesete i osamdesete godine

Foto: Pixabay

Prevela: Nevena Živković

Sedamdesete mogu da ponesu ime Decenija dekadencije, „Ja“ decenija i decenija neumerenosti i androginosti. Ženska radna snaga se udesetostručila. Pantalone na ivicu, dnevna garderoba i odeća sa dodirom muškog stila, kakva je prikazana u filmu „Eni Hol“, napravila je senzaciju sa Dajanom Kiton koja je ponela strukirani prsluk preko bele košulje sa kragnom i muškom kravatom.

Suknje se mogu naći u raznim dužinama, mini, midi ili maksi! Maksi haljine su nošene u toku cele decenije u raznim stilovima i oblicima. Bogati zemljani tonovi dominiraju u popularnim bojama kao što su tople braon, boja vina, rđe, senfa i avokado zelena. Televizijski programi kao što su „Čarlijevi anđeli“, u kojima glume pametne i oslobođene, ali seksi žene. Plavuše okupane kalifornijskim suncem, Šeril Tigs i Fara Foset, predstavljale su novi sportski i fizički fit ideal.

Vudstok festival mira i muzike predstavljao je kraj hipi pokreta iz šezdesetih, a SAD su još uvek bile u ratu. Izgled deteta cveća s kraja šezdesetih preneo se u prvu polovinu decenije kroz nesputanu boemsku siluetu sa jakim uticajem tradicije. Tea Porter slavila je etničke stilove kroz indijanske dezene, lepršave, providne, vrećaste haljine koje lepo padaju i pantalone širokih nogavica.

Elementi radinosti kao što su „taj daj“ (tie dye), batik, trikotaža, heklanje i „makrame“ (macramé) su takođe bili veoma popularni. Odevanje iz ranih sedamdesetih karakterisao je veliki osećaj lakoće i udobnosti. Dizajneri, kao što su Laura Ešli i Džesika Meklintok za „Džin Saks“ (Gunne Sax), popularizovale su fenomen prerijske haljine.

jeans_936684_640.jpg
Foto: Pixabay

Farmerke su se pojavile sedamdesetih kao odeća za svaki dan. Teksas su masovno nosile osobe svih godina i smatran je potpuno američkim odevnim predmetom. Farmerke su bile široke, zvonaste na krajevima, uske u kukovima, visokog struka, vezene, ukrašene, sa metalnim detaljima, kakve god da zamislite! Teksas nije služio samo za pantalone, nego i za suknje, odela, prsluke, jakne, kape i modne detalje, kojih je bilo svuda. Dizajnerske farmerke su bile smatrane statusnim simbolom i što su bile skuplje to su bile poželjnije! Farmerke uskog kroja nosili su i muškarci i žene, sa dizajnerskim oznakama Glorije Vanderbilt, Kelvina Klajna, Jordaša i Sasona, i reklamirali svojim pozadinama. Tregerice su ostale daleko u prošlosti!

Glam (Glam) ili gliter (glitter) rok (rock) je na scenu doneo drečavu, smelo obojenu odeću u luksuznim materijalima kao što su saten, somot i lame, ukrašen šljokicama, kristalima i nošen sa kićankama! Ništa nije bilo preterano. Veoma visoke naslagane cipele ili čizme sa platformama bile su omiljena obuća. Pop zvezda Dejvid Bouvi, kroz svoj alter ego Zigi Stardast, nosio je neviđene androgine kombinacije i na sceni i van nje.

Avangardni dizajner, Kensai Jamamoto, bio je odgovoran za kostime sa druge planete za turneju „Aladin Sejn” iz 1973. godine. Zvezde gliter roka iz tog vremena, kao što su „Kis“ (Kiss), Mark Bolan, „D svit end d Njujork dols“(The Sweet and the New York Dolls), bili su kicoški obučeni u šifon, spandeks i saten. Trend šljokica u šminkanju pratili su i muškarci i žene. Radnje, kao što su „Greni tejks a trip” (Granny Takes a Trip) i „Biba” (Biba) imale su objekte na više lokacija u SAD-a i UK-u koje su bile namenjene tinejdž populaciji i onima koji su voleli da izgledaju kao rok zvezde.

_veb_novinarstvo.gif

Disko je doneo preterivanje i dekadenciju. Dizajneri i poznate ličnosti išli su na žurke sa prelepim ljudima u zloglasni noćni klub „Studio 54” u Njujorku, poznat po korišćenju droge i bahanalijama. Bob Meki je često nazivan „Sultanom šljokica” i oblačio je Šer i druge zvezde u glamurozne kostime koji su otkrivali telo. Divne haljine od žerseja, dizajnera Roja Halstona, zatim kaftani i mikrofiber bili su kao stvorena odeća za zabavu za glamuroznu noć greha. Kvijana poliester je bio široko popularan i korišćen je za svakodnevne haljine, košulje, bluze i večernu nošnju.

Jeftino sašivena odeća koja se pripija za telo mogla se videti u svakoj diskoteci. Suknje na preklop, hulahopke, topići, haljine i odeća inspirisana plesom, koja omogućuje lak pokret, pravljeni su od lamea, jelenske kože i spandeksa. Filmska zvezda Džon Travolta nosio je odelo od tri dela sa crnom košuljom u blokbaster filmu „Groznica subotnje večeri”. Dajan fon Firstenberg popularizovala je veoma laskavu haljinu na preklop od žerseja, koja je postala obavezan komad u ormaru svake žene.

punk_892286_640.png
Foto: Pixabay

Pank (punk) moda razvijala se zajedno sa muzičkim žanrom, iz otvorenog gađenja prema statusu kvo, modernoj političkoj agendi i vešto masovno proizvedenom komercijalnom mejnstrimu u koji se pretvorila rok muzika. Pаnk rok odbacio je rok i vratio se osnovama. Pаnk je bio sirov, opasan i uvredljiv. Odevanje je predstavljalo mračniji i grublji pogled na realnost i nezadovoljstvo idealima konformizma.

Engleski pаnk vizionari, Vivijan Vestvud i Malkolm Meklaren, otvorili su zloglasnu radnju SEX/Seditionaries na Kings roudu i na kraju dekonstruisali britansku modu, mešajući eksplicitne motive, opremu za vezivanje, vinil, gumu i sveprisutne zihernadle sa kultnom engleskom modom kariranih kiltova i tesnih cilindar pantalona.

Preko bare, američki pаnk izgled ogoljen je do osnova, čiji primer su bendovi kao što su „Ramons“ (Ramones), „Blondi“ (Blondie) i „Ričard Hel i Voidoids” (Richard Hell and the Voidoids), koji su preferirali opušteniji izgled sa uskim farmerkama, kožnim jaknama, patikama i iscepanim majicama.


Izvor: VintageFashionGuild


Nevena je obožavalac stranih jezika i veliki navijač omiljenih klubova.