Takaši Murakami — jedinstven stil i savršen umetnički spoj
Wikimedia Commons

Osnovne, master i doktorske studije Murakami je završio na Univerzitetu umetnosti u Tokiju. Studirao je nihonga, tradicionalno japansko slikarstvo. Godine 1996. osnovao je Hiropon Factory, studio-radionicu koja je tokom vremena prerasla u kompaniju koja se bavi proizvodnjom umetnosti i menadžmentom umetnika, kasnije preimenovana u Kaikai Kiki Co. Ltd.


Od početka devedesetih godina Murakami je stvarao likove koji kombinuju odlike popularnih crtaća iz Japana, Evrope i SAD-a: od prvog lika g. DOB-a, koji ponekad služi kao zamena za samog umetnika, do raznih anime likova i nasmejanih cvetova, medveda i lavova. Ove figure služe kao ikone i simboli — oličenje složenijih ideja nasilja, tehnologije i fantazije.

 chinnian Art Stage Singapore : 26 Jan 2013 /  chinnian (Flickr)
chinnian Art Stage Singapore : 26 Jan 2013 / chinnian (Flickr)

Takaši je 2000. godine organizovao Superflat, izložbu dela nekoliko umetnika čija tehnika i medijumi spajaju razne aspekte japanske vizuelne kulture, od ukiyo-e (dela iz Edo perioda stvorena na drvenim pločama), do animea i kawaii-a (specifična ljupkost u crtaćima, rukopisu, proizvodima itd).

Pored izložbe, Murakami je dalje razvio njegovu Superflat teoriju umetnosti. Ona ističe određenu „ravnoću“ japanske vizuelne kulture od tradicionalnog slikarstva do savremenih supkultura u kontekstu Drugog svetskog rata i njegovih posledica.

Njegovo stvaralaštvo obuhvata i masovnu proizvodnju proizvoda poput igračaka, privezaka i majica. Dugogodišnju saradnju sa Markom Jakobsom u cilju redizajniranja Louis Vuitton monograma započeo je 2002. godine. Murakami je potom radikalno odlučio da uključi Vuitton-ove monograme i šare u svoje slike i skulpture.

murakami louis vuitton close up /  Raffi Asdourian (Flickr)
murakami louis vuitton close up / Raffi Asdourian (Flickr)

Iako njegova dela možda izgledaju kao da predstavljaju potpuno nove likove i forme, mnoga od njih sadrže jasne odlike i detalje iz istorije umetnosti, a neka su čak i direktna savremena nadogradnja i preoblikovanje tradicionalnih japanskih dela.

DP1M2092 /  Hiroyuki Naito (Flickr)
DP1M2092 / Hiroyuki Naito (Flickr)

Takaši i cenjeni istoričar umetnosti Nobuo Tsuđi su 2009. godine započeli kreativni dijalog fokusiran na grupu japanskih umetnika poznatih kao „Edo ekscentrici“. Ova saradnja dovela je do organizovanja izložbe u Muzeju likovne umetnosti u Bostonu 2017. godine.


Murakami i Tsuđi su izdvojili japanska dela iz kolekcije muzeja i izložili ih zajedno za Murakamijevim delima. Zanimljiv i jednostavan primer spomenutog preoblikovanja tradicionalnog slikarstva jeste delo Zmaj u oblacima — Crvena mutacija: verzija koju sam sâm naslikao iz dosade nakon što mi je profesor Nabuo Tsuđi rekao: „Zašto jednom ne naslikaš nešto sam?“ (2010), crvena monohromatska verzija poznate slike iz 18. veka Zmaj i oblaci, koju je naslikao Soga Šohaku.

Nakon zemljotresa u Tohokuu 2011. godine i kasnije nuklearne krize u Fukušimi, Murakami je započeo duboko istraživanje uticaja istorijskih prirodnih nepogoda na japansku umetnost i kulturu. Na njegovoj izložbi u Gagosian galeriji u Njujorku 2014. godine — U zemlji mrtvih, gazeći rep jedne duge — napravio je veoma imerzivnu instalaciju. Sačinjena od eklektičnih arhata, otapajućih klonova njegovog fiktivnog stvorenja g. DOB-a i od karajishi-a, mitskih lavova koji čuvaju japanske budističke hramove, posetioci su ulazili u galeriju kroz repliku sanmon-a, svete kapije.

DP1M2081 /  Hiroyuki Naito (Flickr)
DP1M2081 / Hiroyuki Naito (Flickr)

Murakami je sarađivao sa mnogim svetski poznatim ličnostima iz popularne kulture. Kultni Kanje Vestov album Graduation ilustrovan je od strane Takašija 2007. godine, a takođe je bio i reditelj spota za pesmu Good Morning. Kasnije je ove ilustracije iskoristio i za svoja dela. To je dalje zamutilo liniju između (visoke) umetnosti i komercijalnog brendinga, što je donekle već postao i trend u Japanu. Pored Kanjea, sarađivao je i sa Farelom Vilijamsom, Virdžilom Ablom, Bili Ajliš, Džejom Balvinom, kao i sa poznatim brendovima poput Supreme-a.

Takaši Murakami povezuje različite vremenske periode, stilove i teme u njegovim delima. Njegov pristup prema umetnosti takođe prelazi granice galerija, studija, umetničkih sajmova i medija. Pored stvaranja slika i skulptura, organizovao je događaje za umetnike u usponu izložbe i pravio je filmove koji uključuju mnoge njegove likove i motive. Spajajući fantaziju, nauku i istoriju, on pokazuje da nijedna od ovih kategorija ne može postojati nezavisno od drugih.


Izvori:
Gagosian;
The Art Story