Zašto nas klovnovi izbezumljuju?

Foto: PhotoPin

Prevela: Katarina Lazić

Ovaj trend jezivih klovnova koji iskaču iz kutija u Engleskoj, Australiji, Kanadi i Škotskoj širi se kao i svaki pre njega. Bilo da su tinejdžerski šarlatani, filmski marketinški trikovi, plodovi mašte ili zaista tu da bi načinili štetu (sve je verovatno tačno u nekim slučajevima), klovnovi su univerzalno opisani jednom rečju: jezivo.

Ali, zašto su klovnovi tako jezivi? I zašto odjednom iskaču odasvud? Srećom, naučnici su promislili o ovome i ispostavilo se da je opsesija klovnovima idealna studija slučaja o prirodi jezivosti i šta čini ideju popularnom.

Klovnovi su, na različite načine, kombinacija savršenog kovitlaca nakaradnih pojava”, izjavljuje Frenk Makendru, socijalni psiholog, koji je upravo ove godine objavio prvo veliko istraživanje o jezivosti.

„Ne samo da su nevaljali i neobično izgledaju”, kaže Makendru, „već iza šminke ne možete zaključiti ko su klovnovi zapravo ili šta osećaju.”

To je navelo ljude da pomisle da su klovnovi jezivi zato što spadaju u takozvanu „tajanstvenu dolinu” - nisu sasvim ljudskog izgleda, a ovo se često pripisuje robotima. Stvar je u tome što volimo i osećamo empatiju prema robotima koji iole liče na ljude (poput C-3P0), ali nas odbijaju oni koji izgledaju previše čovekoliko.

pennywiseweb.jpg

Foto: The Lineup

Dakle, ovako stoje stvari - klovnovi nas zastrašuju, jer teškom šminkom, koja deformiše njihove osobine i, tek onim ogromnim stopalima i bizarnom frizurom, zamagljuju okvire čovekolikosti.

Ipak, „tajanstvena dolina” je u najboljem slučaju tek delimično objašnjenje za jezive klovnove. Kao prvo, ova ideja se uglavnom odnosi na predmete koji liče na ljude: robote, lutke, lutke trbuhozboraca i šta god je Tom Henks tumačio u „Polarnom ekspresu”. Klovnovi su očigledno ljudi, samo malo uvrnutiji.

I da ne zaboravimo, klovnovi nisu uvek bili omraženi. Ako je sama „tajanstvena dolina” bila problem, očekivali bismo da su klovnovi i drugi izmišljeni likovi oduvek izazivali gnušanje. Ipak, postojalo je mnogo voljenih klovnova (kao što su Klarabel i Bozo), a klovnovi su čak nekada bili potpuno prihvatljivi ukrasi u dečjoj sobi.

_veb_novinarstvo.gif

Po Makendruovom mišljenju, ono što zaista čini klovnove jezivim je to što su na mnogo načina nejasni. „Ukoliko je osoba voljna da se ruga društvenim konvencijama onakvom odećom i glumom”, kaže Makendru, „koja je još pravila spremna da prekrši?”

To se poklapa sa otkrićima do kojih je Makendru došao tokom svog istraživanja, za čije je potrebe anketirao više od 1300 ljudi da bi shvatio koja ponašanja i fizičke karakteristike ljudi smatraju jezivim. Zajednički faktor bio je nepredvidljivost.

Email_7_full.jpg

Foto: MerchantCircle.com

Naježimo se tek kada smo suočeni sa neizvesnošću u vezi sa pretnjom”, piše u jednom psihološkom članku. „Smatralo bi se neprimerenim i čudnim ako bismo otrčali usred razgovora sa nekim od koga dobijamo jezive vibracije, a zapravo je bezopasan; u isto vreme, moglo bi biti opasno ignorisati svoju intuiciju i sarađivati sa pojedincem, ako je on zapravo pretnja. Ambivalencija vas ostavlja odsečenih nogu i u nelagodnom položaju.”

Kod klovnova šarlatana uvek je bila tanka linija između zabave i nestašluka. Samim tim, kao što vidimo u knjigama i na filmu, lako je preokrenuti tradicionalnog, srećnog klovna. Krvožedni klovn prvi put je debitovao 1892. godine u operi „Pajaci”, a zli klovnovi postali su deo popularne kulture ’70-ih i ’80-ih godina dvadesetog veka, poput onog iz romana „To” Stivena Kinga i serijskog ubice Džona Vejna Gejsija. Danas su klovnovi češće prikazani kao strašni nego kao smešni.

john_wayne_gacy_killer_clown.jpg

Foto: Gaga Daily

To nas vraća na današnju opsesiju jezivim klovnovima. Zašto je „Jutjub” (YouTube) iznenada preplavljen njima? Kompjuterski stručnjak sa Harvarda, Mišel Košija, istražuje koje ideje izazivaju pomamu na internetu i kaže da ga iznenađuje da je mim jezivog klovna tako uspešno poboljšan.

Dokazao je da većina mimova ne uspe, bilo da su slika, fraza ili ideja poput jezivih klovnova, jer se ne razlikuju od konkurentnih, a jezivi klovnovi su već preplavili tržište ideja, godinama se pojavljujući u horor filmovima.

„Po mojoj teoriji, ako mim nije nov, ne bi trebalo da izazove pomamu”, kaže Košija. „Pa ipak, ovaj jeste. Dakle, može se reći da se moja teorija u ovom slučaju ispostavila kao netačna.”

Ipak, Košija je postavio hipotezu. Kada gleda mimove na društvenim mrežama kao što je Reddit, on za njih stvara meru kanonizacije, na osnovu toga koliko su neobični. Niža kanonizacija označava da je ideja neobičnija i izazvala bi pomamu. Kada je reč o jezivim klovnovima, „postoje šaljivi mimovi i jezivi klovnovi, ali ne kombinacija ta dva”, kaže Košija.

I - bum - rođena je nova ideja, sa niskom merom kanonizacije, spremna da postane popularna.

Skrtel_clowns.jpg

Foto: The Independent

Socijalna psihologija počela je da deluje. „Društveni mediji pogoršavaju stanje, tako što nam pružaju lažan uvid u to koliko je nešto rasprostranjeno i koliko ugroženo bi trebalo da se osećamo”, kaže Makendru. „Bolje je pogrešiti zarad opreza, tako što ćete štititi svoju decu od klovnova ubica, nego grešiti na drugi način. Sada imamo mogućnost da oglašavamo alarme i širimo glasine megafonima i nikada ne propuštamo priliku da to i učinimo.”

Ali, kada ćemo ih se otarasiti?

„Uverio sam se da što je veći skok popularnosti, mim kraće traje”, kaže Košija. „Ako jezivi klovnovi postanu izuzetno popularni, ljudima će brzo dosaditi.” Ipak, našalio se da, ako se budu šunjali neko vreme, možda će se malo i zadržati.

Makendruovo istraživanje ide u prilog tome. On je tražio od ljudi da ocene jezivost različitih profesija. Ubedljivi pobednik? Klovnovi.


Izvor: National Geographic


Katarina je kolaž umetnosti i nauke.