Danica Tomić - žena sa krilima kojoj ni nebo nije granica
Istorijski arhiv Beograda/wikimedia commons

Danica Tomić  je bila prva žena pilot u Srbiji.  Ušla je u istoriju kao prva žena koja je dobila letačku dozvolu u Kraljevini Jugoslaviji, 23. avgusta, 1933. godine, kada je položila ispit za turističkog (sportskog) pilota. Smatra se da je druga avijatičarka u svetu. Izvodila je akrobacije na našem nebu i pre nego što je primljena u pilotsku školu, fascinirala ljude širom sveta kao hrabra i samouka avijatičarka.


Tridesetih godina prošlog veka, u doba kada je i u svetu vazduhoplovstvo važilo za mušku profesiju, letela je hrabro i odvažno. O njoj se pisalo da  su joj miris benzina i ulja bili draži od parfema, dok joj je brujanje motora zvučalo kao najlepša pesma. Kao supruga čuvenog pilota mogla uživati u čarima lagodnog života, ali je ona više čitala knjige o vazduhoplovstvu i letenju.


Bila je udata za komandanta šestog vazduhoplovnog puka, majora Miodraga Tomića, pilota sa najvećim brojem pobeda u Balkanskim ratovima i Prvom svetskom ratu. Svojim umećem doprineo je mnogo na srpskom frontu i to baš na početku Cerske bitke. Pripadao je prvoj klasi i bio je jedan od šest pilota školovanih u Francuskoj davne 1912. godine. Svoje veliko i dragoceno pilotsko iskustvo preneo je i na svoju suprugu koja  je od  njega učila sve tajne pilotskog poziva.


Miloš Sofrenović, Pavle Gregorić, Marija Obradinović/wikimedia commons
Miloš Sofrenović, Pavle Gregorić, Marija Obradinović/wikimedia commons

Ispostavilo se da je za Danicu Tomić ključno bilo to što je u jesen 1930. godine u „Politici“ objavljen oglas „Društva rezervnih letača“, za prijem kandidata  u civilnu pilotsku školu u Beogradu. Danica se javila na taj oglas, a za tu svoju odluku imala je veliku podršku upravo svog supruga.


Na konkurs su se prijavile još dve žene, Kristina Gorišek i Zagorka Plećević, ali se Danica pokazala kao najbolja, čak i od muških kandidata.


Danica  je bila druga žena u svetu koja je dobila letačku dozvolu, nakon Rajmond de Laroš koja je dozvolu dobila 18 godina pre nje.


Na proslavi 15. godišnjice aerodroma  privukla je pažnju novinara kada je letela nad provalijom dubokom 2500 metara, 1928. godine.


Bila je neustrašiva i temperamentna, a avionom je upravljala staloženo. Svoje letenje umela je da obogati sjajnim akrobacijama. Ostala je upamćena kao prva žena koja je u vazduhu izvodila lupinge - pune krugove aviona, svima poznate kao petlje.


youtube
youtube

Nažalost, njen suprug je pao u zarobljeništvo u Drugom svetskom ratu, pa su se sa posledicama i bolnim sećanjima, zajedno preselili u Ameriku gde su nastavili svoj život mirno.


Ona je oličenje originalnosti i jedinstvenosti, hrabrosti i velike želje za uzbuđenjima.


Osnažene njenim primerom žene treba da veruju da ništa nije nemoguće i stvaraju svet u kome svi imaju jednake izglede za uspeh.


Njeno ime će zauvek živeti kao inspiracija mladim ženama, a posebno onima koje žele da se oprobaju u ovoj profesiji. Kao što avion ostavlja trag za sobom koji se gubi na nebu, tako se i njoj gubi trag na zemlji, ali isti ostaje zapisan na nebu stare Jugoslavije zauvek!