Prošle nedelje je objavljeno da će Danijel Krejg po peti put glumiti u serijalu o agentu 007 - Džejmsu Bondu. Vest se pojavila nakon što je Krejg naglo promenio mišljenje i rešio da još jednom uskoči u automobil „Aston Martin“ (Aston Martin Lagonda Limited) , čuvenog britanskog špijuna Džejmsa Bonda.
Krejg se na početku držao mišljenja da bi radije presekao vene nego glumio u još jednom filmu o Bondu, ali je onda rekao da bi mu serijal veoma nedostajao kada bi napustio snimanje.
Ipak, dok je on razmatrao svoj mogući povratak, na internetu je počelo da se šuška o tome ko bi ga mogao zameniti.
Da li će to biti Idris Elba, prethodno zvezda serije „Doušnici“ (The Wire) koji se veoma dobro snalazi u trodelnom odelu? Ili možda Tom Hidlson, poznat po filmu „Tor“ (Thor) i slavnoj romansi sa Tejlor Svift?
Dok su se nastavila nagađanja u vezi sa kastingom za novi film, počela su da se pojavljuju pitanja u vezi sa tim ko će se pojaviti na audiciji za nove Bond devojke.
Mediji su ukazali na glumice kao što je Prijanka Čopra i Kara Delevinj kao mogući izbori. Naravno, obe bi se sa sigurnošću uklopile, sudeći po impresivnim glumicama koje su već glumile u serijalu.
Ali kada im je postavljeno pitanje da li će se prijaviti za ulogu nove Bond devojke – tipične dame u nevolji koja ne može da odoli Bondovom šarmu i nabacivanju, ili ipak neće – imale su različite ideje.
Čopra je ranije ove godine rekla Džejmsu Kordenu da je uvek više želela da glumi Bonda i da se iskreno nada da će doživeti da vidi žene u ovakvim originalnim ulogama, čak iako to nije ona.
Prošle godine je za Complex Cover Story dala otvoreniji odgovor kada su je pitali da li bi igrala Bond devojku: „Ma pusti to – hoću da budem Bond.“
Delevinjova je ispoljila slično osećanje, izjavivši u jutarnjoj emisiji Bi-Bi-Sijevog Radija 1 („BBC Radio 1“) prošle nedelje: „Svi govore kako mi je suđeno da budem Bond devojka, ali ne, prvo želim da radim na ulozi Džejmsa Bonda“.
Nastavila je rečenicom: „Vreme je za ženskog Doktora Hua i vreme je za ženskog Džejmsa Bonda“.
To i jeste suština: ukoliko Doktor Hu konačno može da pomeri granice dovoljno da dodeli glavnu ulogu ženi, da li serijal o Bondu može da uradi isto?
Kada je Džodi Vitaker predstavljena kao prva doktorka u istoriji televizijskih serija, reakcije su uglavnom bile pozitivne. Mnogi, uključujući i samu Vitakerovu, bili su željni da vide kretanje serijala u pravcu koji uključuje oba pola.
Vitakerova je izjavila za BBC da je glumiti doktora nešto mnogo više od časti.
To podrazumeva, da pamti sve što je nekada bila, dok ide korak napred da prihvati sve za šta se doktor zalaže: a to je nada.
Sa druge strane, neki ljudi (koji su ubrzo okarakterisani kao nezreli) jednostavno nisu mogli da se pomire sa činjenicom da će žena preuzeti istorijsku ulogu.
Bilo je sličnog negodovanja kada su Kristen Vig, Melisa Mekarti, Lesli Džouns i Kejt Mekinon proglašene kao novi „Isterivači duhova“ (Ghostbusters). Vitakerova je čak morala da ubeđuje fanove da ih ne plaši to što je žena.
Nemojte nas pogrešno shvatiti – mi smo bili među onima koji su bili uzbuđeni zbog kastinga Vitakerove; to remeti norme serije i odnosi nas korak bliže polnoj jednakosti u svetu zabave.
Dodajte tome činjenicu da je Vitakerova odlična glumica sa neverovatnim ulogama u svojoj karijeri (zahvaljujući seriji Broadchurch) i ne sumnjamo da će učiniti doktora svojstvenim sebi.
To je samo po sebi lepota celog scenarija – s obzirom na to da je ona prva žena u toj ulozi, ona je može učiniti zaista jedinstvenom.
Iako je genijalno videti ženu, pa čak i nekoliko njih, kako dobijaju uloge koje su prethodno glumili muškarci, ne možemo da pomognemo, ali tvrdimo da bi bilo jednako, ako ne i više nego zadovoljavajuće videti ove žene kako sijaju u ulogama koje su interesantne i originalne - uloge koje ne zahtevaju nužno da kopiraju druge glumce.
To ne znači da su žene glavne u filmovima, posebno u akcionim filmovima,
to je potpuno nova i radikalna ideja.
Međutim, imali smo prilike da vidimo nekolicinu snažnih, pretežno belih žena, koje dominiraju u filmovima:
Serijal „Osmi putnik” (The Alien) nam je dao Sigurni Viver kao Elen Ripli (uloga za koju je nominovana za Oskara), zatim nam „Zvezdani ratovi” (Star Wars) predstavljaju Princezu Leju - Keri Fišer, koja kasnije postaje General Leja. Potom Umu Turman, kako iskusnim mačevanjem preuzima zasluge u filmu „Ubij Bila” (Kill Bill), i naravno, ko bi mogao da zaboravi Anđelinu Žoli u ulozi Lare Kroft u filmu „Pljačkaš grobnica“ (Tomb Raider).
Nedavno smo nagrađeni ulogom Šarliz Teron - atraktivan i veoma nadaren MI-6 agent Loren Broton u filmu „Atomska plavuša“ (Atomic Blonde) koji je režirao Dejvid Lič.
Nakon što se trejler prvi put pojavio, film je opisan kao kombinacija ženskog Džejmsa Bonda koga smo svi čekali i ženskog Džona Vika - Kijanu Rivsa, za koga nismo znali da nam je potreban.
Ali film „Atomska plavuša” je mnogo više od toga. Bez obzira na nerazumljiv zaplet, može da se pohvali nizom odličnih scena akcije na ekranu ove godine, u kojima se Šarliz Teron ne pretvara da se bori kao muškarac.
Umesto toga, udara kao žestoka žena što i jeste, u potpunosti svesna svojih veština i mogućnosti da porazi svoje neprijatelje.
Što je još važnije, njen lik (koji se zasniva na grafičkoj noveli) nikada ranije nismo videli na ekranu. Ona nije ženska verzija muškog lika – ona stoji sama.
Screen Rant prenosi da je u periodu u kome vladaju filmovi publika izložena neprestanim nastavcima, obnovama filmova, izmenama zvaničnih sastava glumaca i da je za režisere važnije nego ikad da stvore nove likove koji mogu da napreduju i postanu nove filmske zvezde.
Ono što je potrebnije od toga da režiseri stvore više originalnih likova jeste potreba da stvore više glavnih ženskih likova. Želimo da vidimo žene predstavljene u ulogama koje, na primer, prevazilaze romantično interesovanje.
„Atomska plavuša“ nije srušila rekorde na blagajnama, ali je uzela pristojnih 18,3 miliona dolara na domaćem tržištu u toku vikenda, što je solidno uzimajući u obzir budžet filma od 30 miliona dolara. Film je takođe bio četvrti najveći na otvaranju za Focus Features, i nadmašio je film „Džon Vik“ (John Wick), režiserski debi Dejvida Liča iz 2014. u toku svog debi vikenda. Kao što je „IGN“ (IGN Entertainment) zabeležio, čak i da su brojevi bili prilagođeni računu u slučaju inflacije, John Wick ne bi premašio 15 miliona dolara.
Istraživanja takođe polako ali sigurno postaju popularna. Istraživanje koje je sproveo „Centar za istraživanje položaja žena na televiziji i filmu“ (The Center for the Study of Women in Television and film) otkrio je da su žene glavne u 29 procenata od top 100 filmova sa najvećom zaradom u 2016. To je 7 procenata više nego u 2015. godini.
Moramo dodati na to, da su filmovi „Skrivene brojke“ (Hidden Figures) i „Čudesna žena“ (Wonder Woman), koji su se prvo pojavili u školskom nastavnom planu i programu, nedavno doživeli uspehe i zaradili više novca u Ujedinjenim Nacijama od filma La La Land.
Potom su omogućili najveće otvaranje za ženskog reditelja ikada, kao i za film sa najvećom zaradom u toku leta i naterali mnoštvo ljudi na suze radosnice. Jasno je da publika ima želju za filmovima sa dobrim ženskim ulogama.
Međutim, ovo ne menja činjenicu da Holivud (Hollywood) i dalje ima ogroman problem sa uključivanjem.
Zasebno istraživanje koje je sprovela „škola za komunikaciju i novinarstvo“ u Anenbergu (USC Annenberg’s School for Communication and Journalism) otkrilo je da se u protekloj deceniji nije mnogo promenilo u pogledu raznolikosti – pol, rasa ili suprotnosti.
Serije kao što je Netfliksova „Džesika Džouns“ (Netflix’s Jessica Jones) i „Sjaj“ (G.L.O.W) i Marvelov predstojeći „Kapetan Marvel“ (Marvel’s Captain Marvel) su nagoveštaji da ima mesta za žene u Holivudu bez obzira na predrasude, često su to jednodimenzionalne uloge koje im se nude.
Zato opet kažemo, iako nema ničeg pogrešnog u tome da žena igra ulogu koju uglavnom igraju muškarci, mnogo je bolje gledati je kako fenomenalno igra ulogu koja je osmišljena baš za nju.