Stereotipi o ženama u srpskim narodnim poslovicama
Pixabay

Iako ni u ostalim kulturama žena nije opisana u najboljem svetlu, ipak, srpska tradicija prednjači u svojoj „negativnoj kreativnosti”. Dok se u drugim kulturama stereotipi o ženama svode na njihovu lepotu, prevrtljivost i nepouzdanost, u srpskoj tradiciji žena je biće sa mnogo odličja.


Kroz poslovice o ženama, pojedine kulture priznaju i muške slabosti: 

  • „Čovekovu prirodu mogu izmeniti samo dve stvari: novac i žena”( indijska poslovica); 
  • „Dobro vino i lepa žena - to su dva najlepša otrova” ( turska poslovica). 

Neke od tradicija na džentlmenski način ukazuju na slabosti oba pola: 

  • „Lepa žena uvek je u pravu” (nemačka poslovica); 
  • „Kad se lepa žena smeje, novčanik plače” (italijanska poslovica); 
  • „Ženu treba saslušati, ali joj ne treba verovati” (kineska poslovica).

Sudeći po srpskim narodnim poslovicama, žene su odvajkada smatrane zlim, džangrizavim, glupim ili nepouzdanim, stoga je većina izreka veoma nepovoljna i negativna po njih.

Žena je zla


Najčešći stereotip je da je žena zla. Ona se poistovećuje sa đavolom ili vešticom, jer se hrani muškim srcima i doživljava se kao nužno zlo:

  • „Žena je zlo bez kojeg se ne može”; 
  • „Da je dobro i đavo bi se ženio”; 
  • „Ispod Mire sto đavola vire”; 
  • „Ženi je najslađi zalogaj – muško srce”; 
  • „Sačuvaj me, Bože, od rđave zemlje i zle žene”; 
  • „Čavka i zla žena što god se više peru, sve su crnje”.

Pixabay
Pixabay

Ženi ne treba verovati


Sudeći po srpskim narodnim poslovicama, žena je u tolikoj meri nepouzdana, prevrtljiva i lukava, da joj se ni mrtvoj ne može verovati:

  • „Ženi, zmiji i mački ne treba verovati ni kada su mrtve”; 
  • „Konju, ženi i pušci ne treba verovati”; 
  • „Ženu mnogo ne mazi, nego je pripazi”; 
  • „Žena će samo onu tajnu sačuvati koju ne zna”; 
  • „Državi ne duguj, sa žandarima ne druguj, a ženi tajne ne kazuj”; 
  • „Ni u moru mjere, ni u ženi vjere”.

Žena je glupa


Osim što se dovode u pitanje ženine moralne vrednosti, jer je zla i nepouzdana, odriču joj se i intelektualne sposobnosti time što joj se pripisuju beskorisnost i svojeglavost:

  • „U žene je duga kosa, a kratka pamet”; 
  • „Žene su da zbore, a ljudi da tvore”; 
  • „Lakše je sačuvati zeca na gori nego ženu na domu”; 
  • „Lakše je istopiti gvožđe nego savladati ženinu tvrdoglavost”.

Žena je brbljiva


Kao glavno žensko oružje, na vrlo opskuran i banalan način, navodi se jezik:

„Da joj zašiješ usta, na stražnjicu bi progovorila”; „Opasala se jezikom k’o kuja repom”; „Žensko je oružje jezik”; „Gori je ženski jezik no turska sablja.”

Pixabay
Pixabay

Žena je kriva za nasilje


Ukoliko se povremeno začudimo otkud u našem društvu toliko nasilja, posebno onog ispoljenog prema ženama, dovoljno će biti da se podsetimo sledećih poslovica:

  • „Ženu, decu i psa treba biti i hraniti”; 
  • „Žena i zmija se u glavu udaraju”; 
  • „Gde žena buči, tu muž muči”; 
  • „Lajava žena, često puta bijena”; 
  • „Nemoj biti ljuta da ne budeš žuta, već budi dobra da ne budeš modra”; 
  • „Ko za ženu nije, toga žena bije”.

Žena je promiskuitetna


Po narodnim poslovicama, žena jedva čeka da se dokopa drugih muškaraca, a često se posmatra i kao seksualni objekat:

„Istina i žena najlepše su gole”; „Do groba: lele! a od groba: ko će k mene!”

Ženina lepota ugrožava muškarca


S obzirom na to da se doživljava kao seksualni objekat, od žene se očekuje da bude lepa, ali se njena lepota istovremeno doživljava i kao mana:

  • „Ženska lepota je njeno oružje”; 
  • „Ne treba imati lepu ženu i vinograd pored puta”; 
  • „Teško je čuvati tuđe pare i svoju ženu”; 
  • „Od rane trešnje i lepe žene čovek malo koristi ima”; 
  • „Lepe kolo vode, a ružne kuću kuće”.

Žena je manipulator


Po svemu sudeći, u srpskim narodnim poslovicama, ženskim oružjima - lepoti i jeziku, pripisana je prevelika moć:

„Kada žena plače, pitaj je šta hoće”; „Žena se uzda u plač, a lopov u krivokletstvo.”

Pixabay
Pixabay

Žena je svojina


Osim što se upoređuje sa đavolom i zmijom, u srpskim narodnim poslovicama se žena izjednačava i sa predmetima – ona se na taj način dehumanizuje i obezvređuje:

„Ženu i izderanu krpu lako je steći”; „Ženu, pušku i konja može čovek pokazati, ali u naruč ne davati”; „Ženu i kosu nikome ne daj”; „Ne daj kobile u najam, niti puštaj ženu na sajam.”

Ženine vrline su retkost


U srpskim narodnim poslovicama o ženi se govori bez predrasuda jedino onda kada je u ulozi majke i domaćice:

  • „Ne stoji kuća na zemlji, nego na ženi”; 
  • „Žena je i kuća, i raskuća”; 
  • „Dobra žena praznu kuću čini da je puna”; 
  • „Đe nije žene, tu nije ni kuće”; 
  • „Žena muža nosi na licu, a muž ženu na košulji”; 
  • „Najgora žena vredi pedeset groša, a dobra se nikakvim novcima platiti ne može”; 
  • „Dobro je nekad i pametnu ženu poslušati”.

Žensko dete je teret


Iako se žena posmatra pre svega kao supruga, ni uloga kćerke u srpskim narodnim poslovicama nije pošteđena stereotipa. Naime, žensko dete se posmatra kao teret kog se treba što pre osloboditi:

„Žensko je tuđa sreća”; „Ženi sina kad hoćeš, a kćerku udaj kad možeš”; „Ko ženi, jedno veselje, ko udava, dva.”

Priželjkivanje ženine smrti


Ipak, sa najvećim nepoštovanjem i nemilosrdnošću suočavamo se u narodnim poslovicama u kojima se priželjkuje ženina smrt i u kojima se srećnikom smatra onaj muškarac kome umre žena:

„Dva puta je čovek veseo, jednom kad se ženi, drugi put kad ženu ukopa”; „Srećnom žene umiru, a nesrećnom kobile crkavaju.”

Pixabay
Pixabay

Dok se i dalje u različitim životnim situacijama pozivamo na narodne poslovice, jer nam je neophodna njihova mudrost, nismo ni svesni da se u njima kriju stereotipi „obojeni” seksizmom i šovinizmom. 


Nemoguće je ne zapitati se koliko su ovakvi stavovi, ukorenjeni u društvu vekovima, doprineli opštem nerazumevanju, nepoštovanju i nipodaštavanju. Takođe, nemoguće je ne pomisliti da ih je veoma teško menjati, ali na nama je da se potrudimo i da damo sve od sebe da sterotipi o ženama ostanu samo u poslovicama.