Zaboravljena supruga Čarlsa Dikensa

Foto: The Telegraph


U februaru 1835. godine, Čarls Dikens je pravio zabavu povodom svog 23. rođendana. Ketrin Hogart, ćerka urednika časopisa kod koga je radio, bila je jedna od gostiju. „Gospodin Dikens postaje mnogo bolji kada ga bliže upoznate”, pisala je svojoj rođaci nakon zabave.

To poboljšanje mora da je bilo dramatično: Ketrin je ubrzo pristala da se uda za njega. Njihovo venčanje je održano u Londonu 2. aprila 1836. godine.

Bio je to podjednako srećan i očajno tužan brak. Tokom narednih 15 godina, Ketrin je prošla kroz 10 trudnoća i barem dva pobačaja. Oni su od dvoje ljudi koji su bili stvoreni jedno za drugo i zaljubljeni, koji su uživali u zajedničkim zabavama i odmorima, postali par koji nije bio u stanju da bude u istoj kući.

Pored toga što je bila majka, Ketrin je bila i spisateljica, veoma talentovana glumica, odlična kuvarica i, po rečima njenog muža, izvrstan saputnik na putovanjima, ali pošto je bila supruga tako slavne osobe, sve to je ostalo u senci.

Novom izložbom Onaj drugi Dikens, muzej Čarlsa Dikensa u Londonu je vratio Ketrin njen identitet. Kao pra-pra-praunuka Ketrin i Čarlsa, ja sam odradila svoj deo istraživanja koje se tiče samog para i njihove porodice. Došla sam do sopstvenog zaključka o tome ko je zapravo bila Ketrin – i šta se dogodilo između nje i Čarlsa.

_veb_novinarstvo.gif

Mnogo toga su pisali o braku Dikensovih i samoj javnoj rastavi koja se dogodila 1858. godine. Početkom 20. veka, decenijama nakon što su obe strane preminule, debata je postojano držala Čarlsovu stranu. Neprijatne glasine su se širile oko toga zašto je „morao” da se rastane od nje - jedan od razloga je bio da je Ketrin bila alkoholičarka (nije bila).

Ove glasine povremeno i sada opstaju, čak i u 21. veku. Retko je dopušteno Čarlsu Dikensu da bude stvaran čovek sa stvarnim manama. Umesto toga, o njemu se piše ili kao o demonu ili kao o polubogu, u zavisnosti od privrženosti onoga ko piše.

dickens-1_2794642k.jpg

Foto: The Telegraph

Ketrininu reputaciju su, dakle, smeštali u okvire mišljenja kojem više odgovara: ili je bila prognana mučenica ili isrpljujući odvod volje jednog velikog čoveka. Zaprepašćena sam time koliko su me puta novinari pitali: „Onda, da li ste na strani Čarlsa Dikensa, s obzirom na to da ste u rodu sa njim”? Svaki put, sam morala da skrećem pažnju na činjenicu da sam, zapravo, u rodu i sa Ketrin – i da je, kada je trebalo proizvesti naslednika, ona odradila veći deo posla!

Dok sam pisala svoju biografiju o njihovoj umetnički naklonjenoj ćerki Kejti, bila sam uverena da se brak ovog para završio iz razumljivih razloga: stavljen je pod neočekivani, nepodnošljiv pritisak brzine uspona Čarlsa Dikensa do prethodno nezamislivih visina slavne ličnosti.

Kada se par upoznao, Čarls je dizao Ketrin u nebesa. Njegovo detinjstvo je bilo obeleženo siromaštvom i senkom zatvora za dužnike; suprotno od toga, Ketrin je dolazila iz udobne, srećne porodice srednje klase. Verujem da je Dikens želeo da oponaša to: želeo je suprugu i majku koja će njegovoj deci dati stabilnost i bezbrižan dom. Ketrin je postala njegova idealna žena.

Na početku njihovog braka, Ketrin je bila društveno i finansijski superiorna u odnosu na svog supruga, ali za veoma kratko vreme, Čarls je od novinara koji je radio za Ketrininog oca postao čovek tako slavan da je njegova dela čitala kraljica Viktorija. Tokom nekoliko godina njihovog braka, Čarlsovi stavovi su počeli da utiču na političke stavove zemlje.

Kao supruga jedne takve zvezde, Ketrin je postajala zanemarena. U međuvremenu, iako je isprva bila srećna kao i njen suprug, njene brojne trudnoće – od kojih je jedva uspevala da se oporavi pre nego što bi ponovo zatrudnela – počele su da uzimaju danak njenom zdravlju, energiji i njihovom braku.

Sada, nakon više od jednog veka, Ketrin je marginalizovana i pogrešno je se sećamo kao glupe, staromodne supruge. Čak i jedini biografski film koji je filmska industrija ikada napravila je fokusiran ne na Ketrin, već na Elen Ternan, Dikensovu ljubavnicu (veza koja je na kraju bila razlog rastanka od Ketrin).

Ipak, prava priča o Ketrin je ta o mladoj ženi koja je volela da se zabavlja koja je, kao supruga međunarodno slavne ličnosti, putovala naširoko i imala priliku da vidi i iskusi stvari koje većina žena njenog doba i društvenog statusa nisu mogle. Ona i Čarls su bili veoma entuzijastični glumci amateri, na primer. Ketrin ne samo da je glumila u predstavama kod kuće, već i na pozornicama kako u Sjedinjenim Državama, tako i u Kanadi.

Catherine-dickens-young.png

Foto: Wikimedia Commons

Ostala Ketrinina dostignuća? Objavljivanje knjige. Kada sam ponovo istražila, bila sam razjarena otkrivši koliko ljudi – čak i ugledni akademici – tvrdi da je knjigu napisao Čarls.

Ovaj stav je veoma snishodljiv, jer podrazumeva da Ketrin nije mogla biti dovoljno inteligentna da napiše knjigu, ali je takođe neverovatno tvrditi da bi Čarls voljno dodao ovo svom već zahtevnom rasporedu pisanja samo da bi objavio knjigu pod ženskim pseudonimom - u vreme kada je većina ženskih autora bila primorana da piše pod muškim književnim pseudonimima kako bi mogle da objavljuju.

Naslov Ketrinine knjige je „Šta ćemo za večeru?“. Vodič za mlade supruge, više od knjige recepata, savetuje o poslovima u domaćinstvu i sastavljanju menija za do 18 ljudi. U suštini, Ketrin je bila prva gospođa Biton – jednu i po deceniju pre nego što je stvarna gospođa Biton objavila njen sada legendarni kuvar.

Sada, posetioci muzeja Čarlsa Dikensa imaju priliku da otkriju sve ovo – živahnu, duhovitu i interesantnu ženu koja je bila „onaj drugi Dikens”.

Izložba ,,Onaj drugi Dikens" otvorena je do 20. novembra 2016. godine. Nova knjiga Lusinde Hoksli „Čarls Dikens i njegov krug“ je objavljena od strane Nacionalne galerije portreta u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Državama.

Izložba: http://dickensmuseum.com/


Izvor: BBC


Ivana je večiti sanjar koji veruje da postoji svet iza ogledala.