Стицање имовине и обављање привредне делатности
Закон о удружењима и Закон о задужбинама и фондацијама допушта да све три врсте организација могу стицати имовину од чланарине, добровољних прилога, донација и поклона (у новцу или натури), финансијских субвенција, оставина, камата на улоге, закупнине, дивиденди и на други законом дозвољени начин. Законом је предвиђена и могућност да се део средстава стиче и обављањем привредне или друге делатности којом се остварује добит, укључујући и пружање услуга уз наплату, и то под следећим условима:
- да је та делатност у вези са статутарним циљевима удружења
- да је предвиђена статутом
- да је мањег обима, односно да се обавља у обиму потребном за остваривање циљева удружења
- да је дату делатност удружење уписало у регистар који води Агенција за привредне регистре
- да се делатност обавља у складу са прописима којима је уређена област у коју делатност спада
- да се плати порез који је законима и прописима за дату делатност предвиђен*
ПРОФИТ остварен радом удружења законски сме се користити искључиво за остваривање циљева удружења, што значи да удружење не може профит да расподељује својим члановима, запосленима, управном одбору или са њима повезаним лицима.
Из тог разлога је веома важно да се пре регистрације делатности за Ваше удружење добро упознате са условима обављања те делатности, као и са порезима и дажбинама које њено обављање изискује!
***Pavle вам саветује: Према члану 24. Закона о пореском поступку и пореској администрацији сваки порески обвезник има право да од Пореске управе и пореског одељења јединице локалне самоуправе бесплатно добије информације о својим пореским обавезама, односно да у писменом облику добије одговор на питање које је писмено упутио Пореској управи. <�Б>Зато искористите ово право и контактирајте пореско одељење ваше локалне самоуправе!
Порези и јавне набавке
Невладине организације су подложне различитим плаћањима према држави, попут пореза, доприноса и такси, међутим, то зависи како од тога да ли је организација регистрована за обављање привредне делатности као и од тога да ли има запослених (у том случају се плаћа порез на доходак грађана и релевантни доприности), и других фактора. У случају донације удружењу грађана, обавезе према држави зависе од врсте уговора и услова у њему прописаних. Из тог разлога је најбоље консултовати Пореску управу и искористити право за добијање бесплатних информација о својој пореској ситуацији.
За разликиу од удружења грађана, законом је предвиђено да задужбине и фондације у одређеним ситуацијама не плаћају порез. Чланом 7. Закона о задужбинама и фондацијама прописано је да се на средства које ове организације стичу од добровољних прилога, поклона, донација, финансијских субвенција, заоставштина, и сл. не плаћају порези установљени законом. Чланом 36. Закона о удружењима предвиђена је могућност да се другим законима пропише ослобађање од пореских обавеза за физичка и правна лица која дају прилоге и поклоне удружењима. Што се тиче других пореских ослобађања, односно олакшица које се односе на задужбине и фондације (и на удружења), оне постоје и предвиђене су пореским прописима, који регулишу право на коришћење тих олакшица и услове под којима оне могу да се користе. Такве олакшице су, на пример, предвиђене у случајевима давања, односно примања хуманитарне помоћи у роби, давања новчаних средстава на име донаторства, издатака за здравствене, културне, образовне, научне, хуманитарне и сличне намене, ослобађање грађана од пореза на примања која добијају у виду помоћи, и сл
Према Закону о јавним набавкама, директни и индиректни корисници средстава који долазе из буџета Републике Србије имају обавезе приликом набавке из средстава донације, те је најбоље за сваки појединачни случај консултовати Закон. Пракса говори да и донације које нису из буџета РС (попут донација ЕУ) такође превиђају обавезу спровођења процедуре јавних набавки за употребу донираних средстава, и те обавезе су најчешће дефинисане уговором између донатора и удружења.