Tweet

U vremenu globalnog poslovanja, u kome sektor usluga zauzima centralno mesto, važan akcenat se stavlja na pojam motivacije. Motivisani radnici će pružiti najkvalitetnije usluge. Ali kako postići zadovoljavajući nivo motivacije, šta uraditi, kojim tehnikama se poslužiti kako bismo svi mi motivisani otišli na posao i dali svoj maksimum? Mnogo pitanja i nedoumica na koje ćemo pokušati da VAM damo precizne i jasne odgovore.

Na samom početku: šta je motivacija?

Motivacija je pojam koji u sebe uključuje niz drugih pojmova kao što su potrebe, želje, stremljenja, nagoni. To je individualni proces, snaga koja utiče na razvoj naše satisfakcije. Kada imamo satisfakciju da radimo nešto onda, kao po pravilu, to radimo jako dobro. Motivisani ljudi će ulagati više napora u svom radu od onih koji nisu adekvatno motivisani a odnos prema radu osmišljava i utiče na svakodnevni život radnog čoveka. Novije studije pokazuju da motivacija za rad manje ili više posredno deluje i doprinosi i ukupnom zadovoljstvu i psihofizičkom zdravlju radnika.

Tehnike za povećanje motivacije zaposlenih:

Jasno je da je cilj svakog preduzeća uspešno poslovanje! Za ostvarenje tog cilja neophodno je da preduzeće pronađe adekvatnu kombinaciju materijalnih i nematerijanih motivatora kako bi stimulisalo zaposlene da pruže svoj maksimum.

Novčane stimulacije:

─ materijalne nagrade moraju biti povezane uz one pokazatelje radnog izvršenja na koje pojedinac može uticati, a radni standardi moraju biti ostvarivi,
─ mora postojati jasna veza između rezultata rada i nagrada,
─ sistem nagrađivanja mora se zasnivati više na pozitivnim nego na negativnim posledicama radnog ponašanja,
─ povećanje materijalne naknade mora biti dovoljno veliko da opravda dodatni napor koji se ulaže,
─ povećanje plate mora direktno i neposredno slediti povećanje radnog učinka i poboljšanje radne uspešnosti,
─ materijalne naknade moraju biti adekvatne uloženom radu i pravedne u poređenju s drugima;
─ razlike u plati između dobrih i loših radnika moraju biti značajne da bi stimulisale dobar rad.


Participacija

Za većinu ljudi su važnije tzv. potrebe višeg reda kao što su razvoj i potvrđivanje, uvažavanje, status i drugo. Takođe su razvijene mnoge nematerijalne strategije poput dizajniranja posla, stil menadžmenta, participacija, upravljanje pomoću ciljeva, fleksibilno radno vreme, priznanje i feedback, organizacijska kultura, usavršavanje i razvoj karijere koje zajedno sa materijalnim strategijama čine motivacioni sistem. Vrlo rašireni mehanizmi motivisanja jesu i sigurnost i stalnost zaposlenja, priznanja, napredovanje u poslu, veća neformalnost i socijalna nejednakost, uklanjanje formalnih, statusnih i funkcionalnih barijera u komunikacijama, itd. U literaturi se može pronaći niz saveta koji pozitivno utiču na tzv. intrinzicnu ili unutrašnju motivaciju. Neki od njih su:
─ korisno je dozvoliti članovima tima prihvatanje veće lične odgovornosti za odluke (vođenje dela zadataka, dela projekta, odlučivanje),
─ na intrinzičnu motivaciju pozitivno deluje pohvala (isticanje važnosti uloge svakog pojedinca za postizanje zajedničkog cilja), nasuprot kritici,
─ intrinzična motivacija povezana je i s umećem postavljanja realističnih ciljeva (ciljevi dostupni uz ulaganje određene količine napora- vidljivi i dostupni ciljevi, veliki projekti podeljeni u male međuciljeve),
─ negovati intrinzičnu potrebu za uvažavanjem, koju imaju sva ljudska bića (postavljanje novih zadataka, izmena uloga u timu i sl.),

Poboljšanje kvaliteta i uslova za rad

je jedan od interesantnijih pristupa u motivisanju zaposlenih i podrazumeva obiman program mera u cilju unapređivanja rada, opreme, uslova, ljudstva, klime i kulture organizacije

Obogaćivanje i proširivanje posla

Veoma je bitno i proširiti posao što podrazumeva odstranjivanje monotonosti rada i dodavanje novih, drugačijih operacija, što radnika dovodi u psihofizičko stanje pojačane aktivacije i zainteresovanosti za rad i produkciju. Ovo podrazumeva da se radniku da sloboda da sam odlučuje o značajnim aspektima posla; da se pojača njegov osećaj odgovornosti za obavljanje i unapređivanje posla i da se radnici uključe u brigu o uslovima rada, prevenciji, štetnosti, unapređivanju zdravlja, zadovoljstva i odnosa. .

Zadatak menadžera je da shvate ljudsku ličnost i sposobnost i da u zavisnosti od specifičnih okolnosti u kojima preduzeće posluje, izaberu i primenjuju materijalne i nematerijalne motivacione tehnike. Motivacija i zadovoljstvo zaposlenih postaju osnov zanimanja savremenog menadžmenta ljudskih potencijala, jer se jedino izgradnjom kvalitetnog motivacionog sistema može pomoći organizaciji da poveća svoju konkurentsku sposobnost i vrednost.

Tweet
Komentari