Iskoristite šanse na najbolji način!

FOTO: The sales addict

Veliki projekti nastaju u trenucima u kojima je neko sposoban da spoji ključne tačke na najbolji način.

Sećam se sa setom vremena u kojima nam je učiteljica diktirala matematičke probleme i u kojima nam je određenim redom govorila promenljive sa kojima smo morali da radimo. Nažalost, realan život i nije baš tako jednostavan. Obično se suočavamo sa nepreciznim podacima koje sami treba da organizujemo, damo im formu i iskoristimo ih na najbolji način kako bismo doneli ispravne odluke. U najvećem broju slučajeva, kako bismo došli do odgovarajuće informacije neophodno je da rekonstruišemo scenarije koji su slični slagalicama. Glavni problem sastoji se u tome što ne postoji jasna slika sa kojom možemo da uporedimo našu slagalicu i što nikada nismo sigurni da li baš taj deo koji mi odaberemo treba da zauzme baš to mesto koje smo odabrali.

Nije lako, posebno ako sami sebi zatvaramo puteve. Teško je shvatiti kako određeni podaci koji na prvi pogled nemaju ništa zajedničko, kriju prilike koje bismo mogli da iskoristimo. Kako bismo uklopili delove, neophodno je da imamo otvoren um kao i da budemo sposobni da održimo distancu koja je neophodna kako bismo bili objektivni. Tako da, pre nego što otpišemo neki projekat, odlučimo da bacimo nečiji CV u kantu za smeće ili dopustimo da neka ideja samo prođe pored nas, bilo bi poželjno da pre toga trezveno razmislimo.

Zvuči veoma neverovatno verovati u dečaka koji nije završio fakultet, koji pored toga ima težak karakter i arogantan stav. Ono što bi bila trenutna reakcija u komunikaciji sa osobom koju smo maločas opisali bila bi nezainteresovanost, a u situaciji koja ima najbolji scenario, takvoj osobi bismo samo pokazali vrata i rekli bismo joj da ćemo je pozvati, dok bismo se u sebi molili da se nikada više ne susretnemo sa njom. Naravno da bismo vremenom toj istoj osobi skinuli kapu saznavši da je ta ista osoba Stiv Džobs.

AAEAAQAAAAAAAATIAAAAJGUx_NTJk_YWY1_LTRm_Yj_Ut_NDVh_YS05.jpg
FOTO: LinkedIn

Navikli smo da primamo informacije na određeni način, i ako te informacije slučajno budu predstavljene nekako drugačije, zatvaramo se i nesvesno dozvoljavamo da propustimo odlične prilike. Zapravo, najbolji projekti, ideje koje najviše obećavaju i kandidati koji mogu da se razvijaju, predstavljaju se na drugačiji, nov način. Međutim, mi smo nekako naučeni da pred nepoznatim podižemo zidine. Umesto da saslušamo, sagledamo stvari na drugačiji način, samo se učaurimo i držimo se onoga što je poznato i sigurno. Uvek nam je draže ono što nam je poznato, nego nešto što je novo.

Dobro znamo da ono što je poznato, ono što je uobičajeno, funkcioniše rutinski i tome se i okrećemo. Poznato nam je i da ono što menja svet ne dolazi uvijeno kao poklon: neophodno je da budemo pažljivi i da znamo kako da to prepoznamo. Za razliku od onoga što dolazi u tipičnoj formi, već ustaljenoj, ono što je originalno čini se nedostižnim. Spaja se u jedinstvenost, zato je neophodno razviti osećaj kako bismo mogli da ga prepoznamo.

Oni koji su rastrojeni i koji imaju predrasude poseduju određenu dozu slepila koja čini da previde određene prilike, gluvi i ponosni ne umeju da prepoznaju određene prednosti određene situacije, tvrdoglavi ne mogu da uoče činioce koji mogu da budu deo nekog uspešnog projekta. Ako se na stolu nađe nešto što ne odgovara pravilima, ne bi bilo na odmet baciti pogled na to, ali objektivno i bez predrasuda. Iskustvo koje je se ogleda u putu kandidata koji, na primer, ne ispunjava kriterijum određen za godine, ne treba da bude automatski otpisano. Promena vizije pri osmišljavanju strateškog plana ne bi trebalo da bude zanemarena. Uploviti u neko novo polje na poslovnom planu nije glupavo, barem ne isprva.

Veliki projekti nastaju kada je neko sposoban da ključne tačke spoji na najbolji mogući način. Iskustva, koja na prvi pogled, ne moraju da igraju značajnu ulogu, podaci koji nisu organizovani, mogu da imaju obrazac koji može da dovede do nekog velikog otkrića. Ko je mogao i da nasluti, pre nekoliko godina, da će biti moguće studirati na daljinu? Međutim, postojao je neko ko je znao kako da spoji nečiju potrebu i želju za obučavanjem sa nedostatkom vremena. Postojao je neko ko je shvatio da se, u današnje vreme, mobilnost može drugačije iskoristiti - i tako je nastalo studiranje na daljinu.

Koliko poslova je proizašlo iz ideja koje su teorijski, na prvi pogled, bile nezamislive? Postoji mnogo priča o uspehu, priča o osobama koje su uspele iako se nisu uklapale u određeni profil. Postoji bezbroj priča o projektima koji su se razvili na najbolji mogući način tek kada je neko počeo na njih da gleda iz drugačije perspektive.

Jedan od najuspešnijih osvežavajućih napitaka bio je dizajniran sa krajnjim ciljem da se koristi kao lek za bolove u stomaku. Postoji na stotine pronalazaka koji poboljšavaju naše funkcionisanje pri svakodnevnim aktivnostima koji su bili izmišljeni sa jednim ciljem, a sada se koriste sa potpuno drugačijim.

Ono što danas prepoznajemo kao tečnost za ispiranje usta, izmišljeno je pre 135 godina sa namerom da bude hiruški antiseptik i lek protiv gonoreje. Papirne maramice, kojih danas ima svuda u svetu, prvobitno su korišćene za čišćenje. Još jedan od izuma je i telefon: Aleksandar Graham Bel je želeo da stvori aparat kojim bi omogućio osobama sa oštećenim sluhom da čuju, međutim, stvorio je aparat koji služi za komunikaciju. Nijedan od ovih izuma ne bi dostigao svetski uspeh da je ostvarena prvobitna zamisao.

-poslovna_komunikacija.gif

Naravno, nijedna od ovih promena se nije desila na tako jednostavan način. Nijedna nije bila slična onim matematičkim problemima koje nam je učiteljica diktirala, a koje smo pomenuli na početku. Zahtevale su tu neobičnu sposobnost spajanja ključnih tačaka kako bi se stvorio put ka nekoj šansi koja treba i može da bude iskorišćena. Tako da, pre nego što odbacite neki projekat, pre nego što bacite nečiji CV u kantu za smeće, pre nego što dopustite da neka ideja samo prođe pored vas, pokušajte da gledate nekim drugim očima. Može da se desi da stojite baš ispred tih ključnih tačaka koje mogu da otvore vrata uspeha koja svi želimo da otvorimo.

IZVOR: Forbes