Koliko novca zarađuje Fejsbuk na vama i kako?

FOTO: Seeromega

Samo između jula i septembra 2016, prihodi Fejsbuka nadmašili su 7 milijardi dolara, kako je kompanija objavila. Cifra je tako velika da, prema Međunarodnom monetarnom fondu (MMF), prihod Fejsbuka prevazilazi bruto domaći proizvod više od 40 zemalja. Kompaniji koju je osnovao Mark Zakerberg je, međutim, bilo dovoljno tri meseca kako bi je dostigla. Razlog ovih multimilionskih zarada nije nikakva tajna: to su njeni korisnici.

Rastući broj korisnika Fejsbuka prevodi se u potencijalne klijente za kompanije koje kupuju prostor na društvenoj mreži kako bi se reklamirale. Prema sajtu Statista, koji se bavi bazama podataka, tokom jula i septembra Fejsbuk je dostigao milijardu i 790 miliona aktivnih korisnika. Taj broj je jednak skoro četvrtini svetske populacije.

EU%20GIF.gif

Koliko zarađuje Fejsbuk na vama?

Ako podelimo tromesečne prihode društvene mreže brojem korisnika, dobijamo 4,01 američkih dolara. Ovaj iznos predstavlja svetski prosek onoga što je Fejsbuk zaradio na svakom od svojih korisnika u tom periodu. Ako ovaj broj prenesemo na godinu dana, dobijamo 16,04$, što bi bio iznos kojim vi pomažete Fejsbuku da zaradi za 12 meseci. Ovaj iznos predstavlja značajan rast u odnosu na prošlogodišnjih 11,88$.

Drugim rečima, korisnici Fejsbuka ne samo da su brojniji već je i svaki od njih sve vredniji. Međutim, ekonomska vrednost onih koji koriste ovu društvenu mrežu varira geografski u skladu sa prihodima od reklama u svakoj oblasti. Prema proračunima koje je objavio Fejsbuk, prosek između jula i septembra je u SAD-u i Kanadi bio 15,65$ po korisniku, dok je u Evropi iznosio 4,72$. U „ostatku sveta“ (ne računajući južnu i istočnu Aziju i Okeaniju) tromesečni prosek bio je 1,21$ po korisniku.

Reklame_ce_se_prikazivati_i_u_Facebook_Messenger.jpg
FOTO: Vesti

Multimilionerske reklame

Od 7 milijardi dolara koje je Fejsbuk zaradio, 6 milijardi i 820 miliona pripadaju reklamama. A od tih reklama, kako izveštava engleski dnevni list The Telegraph, 84% su reklame napravljene za mobilne telefone. Ovo nije slučajno. Procenjuje se da 90% korisnika Fejsbuka ovu društvenu mrežu pregleda na svojim mobilnim telefonima.

Imali smo još jedno dobro tromesečje“, izjavio je Mark Zakergerg pošto je objavio ekonomske rezultate svoje kompanije. A zašto se svaki put sve više preduzeća reklamira preko Fejsbuka? Zato što ova društvena mreža nudi mogućnost obraćanja posebno odabranim grupama ljudi, podeljenim prema uzrastu, polu, stepenu obrazovanja, poslu, pa čak i razonodi.

Kada otvorimo nalog na ovoj društvenoj mreži, kao deo korisničkog ugovora, prihvatamo da se naši lični podaci koriste na taj način. Sve ono što postavimo omogućava društvenoj mreži da upozna naše navike i ukuse kao potrošača i to je upravo ono što nudi kompanijama koje se reklamiraju. Zbog toga, ako volite da putujete, vaš zid na Fejsbuku sigurno ima reklame avio-kompanija ili ako ste student, možda će biti uobičajeno da viđate reklame kompjuterskih marki.

Da li bi Fejsbuk trebalo da nam plaća?

Preterano veliki prihodi ove društvene mreže podstakli su ovo pitanje: da li bi Fejsbuku trebalo naplatiti? Ako su naši lični podaci od velike važnosti za reklame koje prodaje Fejsbuk, mnogi se pitaju da li korisnici zaslužuju nadoknadu.

„Najveća inovacija Fejsbuka nije društvena mreža, već to što su nas ubedili da damo mnogo ličnih podataka praktično ne dobijajući ništa zauzvrat“, naglašava Tim Vu, profesor prava na Univeritetu Kolumbija u Njujorku. „Da smo pametni po pitanju ovih proračuna, tražili bismo Fejsbuku da nam plati“, tvrdi Vu u časopisu The New Yorker.

U svojoj knjizi „Ko je vlasnik budućnosti?“, američki pisac i informatičar Džeron Lenije zaključuje nešto slično. Za njega su lični podaci poput posla: ne troši se ako ga date, ali ako vam ne daju ništa zauzvrat, ne dobijate ono što zaslužujete.

Pre nego što pristupite Fejsbuku, ispod polja gde treba da ukucate lozinku, možda ste primetili reč „Registrujte se“. U nastavku stoji sledeća rečenica: „Besplatno je i uvek će biti“. Iako, prema navodima pomenutih stručnjaka, mi korisnici Fejsbuka plaćamo svojim ličnim podacima. I ti podaci su valuta koja čini isplativim multimilionerski poslovni model ove najveće društvene mreže.


IZVOR: BBC Mundo