Nostalgija na malim ekranima
Pixabay

Abraham Linkoln je celo leto puštao bakenbarde u nadi da će zadiviti Kleopatru, dok se gotičarka Jovanka Orleanka uzalud trudila da mu privuče pažnju na žurci povodom početka školske godine koju je priredio Džon F. Kenedi.


Takav je zaplet pilot-epizode „Škola klonova“ (Clone High), animirane komedije namenjene tinejdžerima. Premisa serije je toliko apsurdna – klonovi istorijskih ličnosti, stvoreni kao deo vladinog eksperimenta, vraćaju se u srednju školu – da postoji samo jedno jedino moguće vreme i mesto za njen nastanak: MTV godine 2003. Ova TV mreža se upustila u razne eksperimente u nadi da će ponoviti uspeh serije „Darija“, čiji junaci su takođe tinejdžeri, buntovnici i nepopularni u društvu. Ipak, „Škola klonova“ nije zaživela; otkazana je posle svega 13 epizoda.


„Ideja je bila potpuno luda, ali ta serija je gotova, nema više“, kaže Erik Flanigan, potpredsednik za muzičku i multi-platformsku strategiju MTV-ja. Gotovo je zaboravio da je ikada postojala, ali onda je upoznao Krisa Milera, jednog od koautora serije, koji je poznatiji kao jedan od režisera crtanog filma „Lego“. Sreli su se jer su im deca pohađala isti vrtić u Los Anđelesu.


U to vreme, MTV je započeo obiman projekat arhiviranja medijskog materijala, pri čemu im je kompanija za skladištenje podataka „Ajron Mauntin“ (Iron Mountain) pomagala u procesu digitalizacije. Rad na tome podstakao je Flanigana da pokrenu novi TV kanal okrenut isključivo retro materijalu.


Prošlog leta, „Škola klonova“ se vratila u život, na sličan način kao i same istorijske ličnosti koje se pojavljuju u toj parodiji. Ovo je jedna od tridesetak serija koje se sada redovno prikazuju na TV kanalu MTV Klasik (MTV Classic), koji je zamenio VH1 Klasik (VH1 Classic) prvog avgusta, na 35. godišnjicu postojanja MTV-a.


MTV predstavlja jedan od brojnih primera TV kompanija koje su odlučile da obrišu prašinu sa starih radova i nađu nove načine da vrate u život retro TV programe, čija publika je prešla dvadesetu ili tridesetu. Ne samo što zdušno prihvataju nostalgiju gledalaca za osamdesetim i devedesetim godinama 20. veka, već i nastoje da ponovo osvoje deo publike koji sve više napušta kablovsku televiziju i okreće se preuzimanju TV sadržaja preko interneta, zbog čega televizijama sve više opada gledanost.


„Na neki čudan način, strategija nam je došla sama od sebe. Shvatili smo da već imamo sve te programe, već su u našem vlasništvu, a izgleda da je publika već zainteresovana“, kako Flanigan objašnjava nastanak kanala MTV Klasik.


Naravno, od pomoći je to što ovi retro programi sa MTV-ja za veliki deo milenijumske generacije predstavlja sponu sa onim posebnim životnim dobom kada se formiramo kao ličnosti i tek stupamo u svet odraslih. Statistika pokazuje da je u prva tri meseca nakon lansiranja MTV Klasika gledanost ove mreže porasla za 14% kod publike u starosnom dobu od 18 do 49 godina.

MTV predstavlja jedan od brojnih primera TV kompanija koje su odlučile da nađu nove načine da vrate u život retro TV programe.

Povratak ovih serija prati talas brojnih obnovljenih verzija starih programa, kako na kablovskoj televiziji, tako i na internetu. Foks (Fox) prikazuje serije zasnovane na „Smrtonosnom oružju“ i „Isterivaču đavola“, dok CBS na programu ima rimejk „Mekgajvera“. Netfliks (Netflix) predstavlja novu sezonu „Gilmorovih“, a Šoutajm (Showtime) za 2017. sprema novi „Tvin Piks”.

Ovaj trend podstiče navika gledanja velikog broja epizoda u jednom dahu, takozvano „bindžovanje“. U junu 2016, kada je ABC ponovo počeo da emituje TV programe preko Interneta, takođe je uveo mnoge stare popularne serije: „Rokenrol škola“, „Moj takozvani život“, „Felisiti“, „Dinosaurusi“ i druge. CBS na svom sajtu nudi retro serije „Beverli Hils“ i „Porodica Brejdi“, naporedo sa najnovijim naslovima kao što su „Dve devojke bez love“, „Dobra žena“, kao i novu i staru verziju „Mekgajvera“.

„Sve počinje od nostalgije, jer ni za jednu od ovih serija nema plaćenih reklama“, kaže Karin Gilford, viši podpredsednik za digitalne medije u ABC-u. Nekadašnje zvezde ovih kuća takođe učestvuju u promociji na društvenim mrežama – primer su glumica Amerika Ferera i serija „Ružna Beti“. „Sve to prerasta u strah da nešto ne propustimo“, objašnjava Glifordova. ABC je objavio da je povratak starih programa uticao da se ukupna gledanost ovog kanala na Internetu poveća za oko 20 odsto.

S jedne strane, MTV Klasik cilja na to da gledaoce u dvadesetim i tridesetim vrati u smeteno i čežnjivo doba srednje škole i fakulteta, kako animiranim serijama „Darija“ i „Škola klonova“, tako i rijaliti emisijama „Laguna Bič“ i „Stvarni svet“. S druge strane, Nikelodeonov bi želeo da ih podseti na još ranije i jednostavnije dane detinjstva.


Pexels
Pexels

Blok TV programa zvani „Splet“ (Splat), koji se emituje na kanalu TinNik, reprizirao je „Dvostruki izazov“, takmičarsku igru u kojoj takmičari redovno završe prekriveni zelenom sluzi ili nose ogromne veštačke noseve dok trče štafetu. Mark Samers, voditelj „Dvostrukog izazova“, dočekan je kao superzvezda kada je došao na konvenciju KomikKon prošlog leta povodom promocije specijalne emisije povodom tridesetogodišnjice ovog kviza.


Kit Dokins, izvršni potpredsednik Nikelodeona, odlučio je da iskoristi popularnost TV lica koja su devedesetih godina bile zvezde ovog kanala. Organizovao je niz okupljanja postave TV programa, između ostalih i za dečiju emisiju „Sve to“, kao i promocije sa likovima i suvenirima iz TV emisija na koncertima, utakmicama NBA lige i festivalima devedesetih (da, to stvarno postoji) širom Sjedinjenih Američkih Država. Na društvenim mrežama, stranice „Spleta“ su ispunjene slikama i GIF-ovima koji kombinuju TV programe iz devedesetih sa današnjom internet kulturom.


„Ova inicijativa potiče od obožavalaca“, kaže Dokins. „Osluškujemo koje teme zanimaju publiku, ne samo u vezi sa Nikelodenovim emisijama iz devedesetih, već i u vezi s tim kako koriste društvene mreže i šta su danas osnove popularne kulture. Tako možemo da im predstavimo Nikelodeonove programe na načine koji su im poznati i bliski“, dodaje.

Koliko dugo će TV kanali uspeti da ubede sve stariju publiku da ponovo proživljava detinjstvo?

Dokins smatra da emisije u okviru „Spleta“ imaju odjeka ne samo zbog toga što se devedesete sada na velika vrata vraćaju u pop-kulturu, već i zato što su prvobitno prikazivane na TV-u u vreme kada nisu imale konkurenciju.


„Bio je to jedinstven trenutak u sferi dečijeg TV programa, a Nikelodeon je bio u samom centru svega toga. Za gledaoce koji se danas bliže tridesetoj, to je bilo zlatno doba“, rekao je.


Nasuprot tome, današnji tinejdžeri mogu da gledaju „Sajnfeld“ ili „Prijatelje“ preko internet-servisa Hulu i Netfliks, umesto da uključe televizor i prate program kablovskih kanala, koji su nekada diktirali kulturu mladih. „Danas se MTV takmiči sa „Prijateljima“ za pažnju mladih gledalaca. Nikad ranije nije bilo tako“, kaže Flanigan i nastavlja: „Konkurencija je neverovatna“.


Na neki način, nostalgija na TV ekranima nije ništa novo. Pre „Spleta“, Nikelodeon je imao „Večernji Nik“ (Nick at Nite), blok progama koji se prvi put pojavio 1985, a i dalje se svako veče prikazuje na Nikelodeonu i redovno nudi serije kao što su „Puna kuća“ i „Princ sa Bel Era“. MTV je četiri godine pre pokretanja MTV Klasika eksperimentisao sa jutarnjim blokom programa pod nazivom „Retro manija“.


Ostaje pitanje na koliko dugo će TV kanali uspeti da ubede sve stariju publiku da ponovo proživljava detinjstvo. Za sada, direktori TV mreža nisu zabrinuti. Za njih, uvek je sigurniji potez da se vrati stari program nego da se stvara nešto novo – naročito kad u arhivama čuvaju adute kao što je neobična, a omiljena „Škola klonova“.


IZVOR: Washington Post