Nismo još videli sve: Robot dirigovao na koncertu u Pizi
PhotoPin

Ovogodišnji koncert italijanskog operskog pevača Andree Bočelija u teatru „Verdi” u Pizi trebalo je da bude tek uobičajeni defile maestralnog tenora i filharmonijskog orkestra. Međutim, sigurno ne biste očekivali da će dirigentsku palicu poneti niko drugi do – robot.

Robot JuMi (od engleskog ’you and me’ iliti ’ti i ja’), kog je švajcarska kompanija ABB dizajnirala povodom obeležavanja Međunarodnog festivala robotike u idiličnom toskanskom gradu,pokazao se veoma uspešno u ulozi dirigenta. Čuveni orkestar vodio je u tri od osamnaest izvedenih muzičkih dela, između ostalog i u ariji „La Dona e Mobile” iz Verdijeve opere „Rigoleto”.

Andrea Kolumbani, koji je robota „trenirao” dirigovanje, priznao je da su JuMijevi izrazi „čak ni neverovatni, već nezamislivi za jednu mašinu” i da je ovo značajan korak unapred za robotiku, znajući da su roboti uglavnom bili prepoznatljivi po krutim, odsečnim pokretima.

Sam Bočeli priznao je da je bilo zabavno sarađivati baš sa robotom, a flautista Andrea Grimineli objasnio je da je „često teško pratiti pokrete nekih dirigenata, ali sa JuMijem to nikako nije bio slučaj”.

Pixabay
Pixabay

Uprkos tome što je JuMi bez sumnje svoj zadatak obavio kako dolikuje, svaki njegov pokret pažljivo je bio programiran i podešen tačno u sekundu. Samim tim, jasno je da je i najmanja muzička improvizacija potpuno mogla da uništi utisak gledalaca, jer JuMi jednostavno ne bi bio sposoban da je isprati.

Ovaj događaj neminovno je zapanjio pratioce svetske muzičke scene, no ne nužno u pozitivnom smislu. Naime, uplitanje čovekolike mašine u tako delikatan pojam poput opere protumačeno je kao jedna vrsta komercijalizovanja umetnosti na nivo skandala i robotizacija svake sfere ljudskog delovanja.

Kako roboti sada mogu sve, pa čak i da budu odmereni i elegantni, jasno je da su JuMijevi drugari-mašine te večeri mogli da zamene svakog od muzičara na bini, a ne samo dirigenta, i to u jedva tri navrata.

Uopšte nije sporno da je ovakav nenadani performans spektakl Bočelijevog koncerta uzdigao na znatno viši stepen, ali ukoliko korišćenje robota u operama širom sveta preraste u trend, imaćemo mnogo razloga da se zapitamo dokle ide ljudski egzibicionizam i koliko je to dobro, a koliko, pak, loše.

Izvor: Nedeljnik