Tweet

Да, да, сви знамо да је интернет огроман потенцијал и да крије несумњиво велики потенцијал који би наши људи морали да искористе за покретање сопственог посла. Ипак, људи са сајта startit.rs отишли су корак даље и изнели 5 савета за креирање онлине бизниса у Србији као резултат њиховог дугогдишњег ангажовања у тој области:


1) Регион јесте глобално конкурентан
Први проблем који је недостатак самопоуздања. Ово је последица чињенице да је искуство углавном локалног типа, од вођења сајтова, преко израде кампања чији су буџети еквивалентни месечним платама мојих колега у другим земљама.

Ово вас превише не охрабрује да станете на црту са неким другим, али управо то је и био став који је био јако погрешан. Овај регион има итекако шта да понуди свету технолошких иновација, а примери које имамо и о којима се толико пута писало су најбољи пример за то: Нордеус, АцтивеЦоллаб, Севен Бридгес Геномицс, МанагеВП, Фармерон, воx.ио…

Сви су они доказ да ми нисмо само земља која има неког тецх талента, већ да уз одговарајућу платформу можемо и да стигнемо много даље. Другде можда имају бољу стартну позицију, али наши таленти и урођена могућност сналажења итекако имају своју шансу.

2) И интернет бизнис је бизнис, и тако га треба перципирати
Понекад постоји осећај да када се прича о Интернет бизнису, да се говори о детету због ког се стидимо, и које чувамо у подруму далеко од очију јавности. То није прави бизнис, људи који се баве Интернет бизнисом не иду на посао од 9 до 5, раде од куће, не носе одела…

Све су то предрасуде о Интернет бизнису којих се треба што пре ослободити, а најбољи начин да се то уради јесте ширење све већег броја успешних прича, које ће људима показати да није у питању само игра већ озбиљан извор прихода.

Предрасуде нажалост постоје и са друге стране – није могуће направити профитабилан бизнис, фирму ћемо отворити кад будемо јако успешни, не морамо да консултујемо никога док то не заживи и сл. Струка такође не схвата бизнис на најозбиљнији начин и то не шаље добру поруку.

Како би Фред Дестин рекао на прошлогодишњем Сеедцамп предавању, ако правите свој Интернет бизнис – лавyер уп. Ако то не урадите на почетку, касније ћете се само хватати за главу зашто неке ствари нисте решили. Ово посебну тежину има онда када дођете у ситуацију да треба да одредите која је власничка структура фирме.

3) Немамо довољно бизнис знања

Ипак, није све тако сјајно. Оно што нам фали на путу до светске славе јесу и бизнис знања која ће нам помоћи да од нечега што је мало и локално, направимо нешто што је глобално и успешно. Примери који су код нас успешни више су продукт стране школе или једноставно изузеци, него правило које се понавља.

Крајем 2007. године сајт Фурка.цом уступљен је хрватском инвеститору за позамашну своту новца, што је захтевало да се и цео тим мало уведе у ред. Иако студент једног од факултета који важи за боље пословне школе, власник није знао шта је бреак евен или профит анд лосс таблица. Можда је логично, али то нисам знао.

Ова знања, заједно са горе-споменутом перцепцијом о Интернет бизнису представљају и највећи камен спотицања на нашем путу.

4) И инвеститори су људи
Као чест разлог неуспеха наводи се недостатак инвеститора који ће уложити у идеје “које ће променити свет”. Још једно тражење разлога да не покренете свој бизнис, већ да га на самом почетку осудите на пропаст.

Истина је да су и инвеститори људи, који имају подједнак интерес да пронађу нове компаније, као и ви њих. Њихов посао се састоји од улагања новца у младе и перспективне компаније које могу да им обезбеде велики повратак инвестиције кроз коју годину.

Са паметно смишљеним производом, који нужно обећава и раст у наредних неколико година, и добрим тимом који то може да омогући нисте далеко од свог циља. Већ у самом региону имате неколико заинтересованих да потпомогну ваш раст попут РСГ капитала, СпеедИнвеста или Елевен.бг-а.

5) Могуће је!

Наравно да је могуће. Да није тако не бисмо имали фирме које су споменуте на почетку.

Потребно је само да се иницира домино ефекат на тржишту, где ће успех једне компаније бити инспирација за све остале да крену истим стопама. Прва велика инвестиција у домаће компаније значи и подршку за гомилу младих који долази.

Сетите се Инфостуда који је убрзо после добијања инвестиције уложио у Половне аутомобиле, Путовања.инфо и сада у МојуГаражу. Продаја ових компанија иницирала би улагање у неке нове, а све то довело би до експоненцијалног раста нашег тржишта.

Нису увек потребне инвестиције. Нордеус, о коме се толико прича, је већ одавно инспирација. Никада нисмо имали више клинаца који праве игре, и никада није било више кул радити за Интернет компанију. Ствари се ипак померају.

Праве резултате верујем да ћемо успети да видимо у наредних пар година. Потребно је мало уозбиљити се и схватити ово као приоритет за нашу економију, и дати све од себе да се ово заиста и догоди.

Јер, ствари се не догађају преко ноћи, а од државе не можемо увек све да очекујемо на тацни. Стога, крените у реализацију ваших идеја и будите ти који иницирају промене. А на том путу надам се да ће вам значити неки од ових савета.

Извор: startit.rs

Tweet
Коментари

ВЕСТИ