
Prevela: Milica Jovčić
FOTO: business
Pročitajte sledeće dve priče:
Noćna isporuka, i ne baš preko noći: 12-tog marta, 1973, osnivač FedEx isporuke, Fred Smit je obezbedio sedam paketa za probu te prve noći. Poslao je svog prodavca nazad na polje, udvostručio je svoju mrežu na 25 gradova, i ponovo pokrenuo službu mesec dana kasnije – ovog puta rukujući sa čak 186 pakovanja. Smitu je očajnički bio potreban novac, toliko da je leteo za Las Vegas da bi se kockao. Osvojio je 27 000, vratio se u FedEx. Nepotrebno je reći, Smitova upornost se isplatila.
Dizanje iz pepela: početkom 2009-te, tvorac širom poznate video-igre Angry Birds, Rovio (iz Espoa, dvadeset minuta vožnje zapadno je daleko od Helsinkija) je bio blizu bankrota. Angry Birds je bila Rovijeva 52. igra. “Uspeh preko noći” te igrice trajao je samo osam godina. A osnivači Rovia su razmišljali o video-igrama godinama i pre toga.
Toliko osnivača je došlo do sjajnih ideja, ali se ipak ne mogu izboriti za rast svojih kompanija. Putem sopstvenog preduzetničkog iskustva, naučio sam da je svako poslovanje jedinstveno, ali postoje određena ključna pravila za uspeh. Oni koji ih se pridržavaju čine to sa najboljim fokusom, disciplinom i nekonvencionalnim razmišljanjem. Iako je potrebno više toga da bi se postigao uspeh u poslovanju, evo pet ključnih principa koje možete usvojiti odmah na svom putu za uspeh:
1. Vremenska usklađenost
Vaš proizvod ili usluga moraju biti vremenski usklađeni sa tržištem. Ukoliko tržište nije spremno, onda morate posedovati energiju i volju da bi plasman vašeg proizvoda ili usluge uspeli.
Ili ćete čekati da tržište bude spremno (trebaće vam izvori da biste preživeli taj period i prihvatili rizik od nadolazeće konkurencije) ili ćete podesiti svoju ponudu nečemu poželjnijem i trenutnom raspoloženju tržišta.
Manji biznisi imaju prednost jer lakše donose izbore i menjaju se bez iznurujućeg procesa i konfliktnih tački gledišta koje usporavaju velike korporacije. Morate predvideti potrebe tržišta i mušterija i konstantno uvoditi novine da biste bili na čelu. Ovo zahteva rukovodstvo sa agilnošću, otpornošću i spremnošću za neuspeh – i da prepoznate neuspeh dovoljno brzo da biste se prilagodili i pokrenuli napred.
2.Brend, brend, brend
Današnja ekonomija zahteva vođe koje bi stvorile pozitivna sećanja za mušterije i partnere, inače će se mušterije vratiti konkurenciji u potrazi za boljim iskustvom. Ako želite da stvorite uspešno poslovanje, morate razumeti koliko je važno pozicionirati se. Emotivna veza koja vodi kupca ka vašem proizvodu je važnija od bilo čega drugog, i vodiće održivom rastu. Evo nekih osnovnih pravila za povezivanje, oblikovanje, uticaj i vođstvo u brendiranju:
• Odaberite ciljnu publiku – najsigurniji put za propast je kada pokušavate da budete sve velikom broju ljudi.
• Kontakt sa javnošću – vaš cilj je da navedete publiku da oseti emotivnu povezanost sa vašim brendom.
• Inspirišite i utičite na kupce – inspirativna poruka brenda je uticajnija od one koja podvlači svojstva proizvoda.
• Osnažite imidž brenda u okviru svoje kompanije – neka se zaposleni na svakom organizacionom nivou ponašaju i rade na način koji osnažava imidž brenda.
3.Merite svoju prodaju
Stvaranje jedinstvenog proizvoda i jedinstvenog brenda nije dovoljno. Potrebno je održati nivo prodaje da bi se stvorilo rentabilno poslovanje. Jedna je stvar privući par mušterija, a potpuno druga povećati nivo prodaje i obezbediti redovne procese isporuke. Stvorili ste rentabilan model poslovanja kada:
• Možete zapošljavati na istom produktivnom nivou samostalno ili preko vođe prodaje.
• Možete dosledno povećavati svoju klijentelu.
• Možete dosledno prognozirati stopu prodaje i prihoda.
• Možete potrošiti manje novca nego ranije da biste privukli novu mušteriju.
• Možete priuštiti proizvod mušteriji u pravo vreme na pravom mestu.
Obrt prodaje stvara model uspeha. Kao i potraga za odgovarajućim proizvodom i tržištem, potrebni su veći eksperimenti da bi se stvorio obrt i rentabilan model poslovanja.
4.Prigrlite tehnologiju
Skoro dve trećine ili 64% skorašnjih istraživanja malih poslovanja od strane banaka Amerike govori u prilog propustu u oblasti iskorišćavanja tehnoloških inovacija da bi se unapredilo poslovanje. Ako malo poslovanje može prepoznati neku potrebu, tehnologija će tu potrebu zadovoljiti na svakom nivou. Postoji nekoliko prepreka za ulazak u novo doba u kojem će svako sa bežičnim internetom i brzim pristupom stvoriti sopstveni biznis model. Sve se svodi na pravljenje operativnog plana koji povezuje tačke između poslovnog modela i primene dostupne tehnologije.
5. Bez stresa ka uspehu
Većina manjih biznismena smatra upravljanje uspehom u toku dvaput stresnijim od održavanja zdrave veze sa partnerom, skoro tri puta stresnijim od podizanja dece i više od četiri puta stresnijim poslom od brige za sopstvene finansije, kaže isti izveštaj banaka Amerike spomenut ranije. Istraživanje pokazuje da se manji biznismeni rutinski odriču fizičkih aktivnosti i drugih ličnih prioriteta da bi odgovorili na poslovne zahteve. Trideset osam procenata malih biznismena ima osmočasovno radno vreme pored sopstvenog poslovanja. Stresogeni faktori mogu biti nemilosrdni. Ali, ukoliko niste srećni, zdravi i motivisani, ne možete stvoriti poslovni model koji obezbeđuje pozitivno tržišno iskustvo. Takođe podešavate atmosferu za sve koji sarađuju sa vama. Niko ne želi da radi sa mrzovoljnim, ogorčenim i iscrpljenim vlasnikom. Stoga, investiranje vremena i napora u adekvatnu negu fizičkog i mentalnog zdravlja će ubuduće povećati šanse za dugoročni uspeh. Mentalno zdravlje ne podrazumeva samo odlazak u teretanu da bi se oslobodila napetost. Govori se o dostizanju psihičke smirenosti da biste lako prošli kroz brojne izazove – ali to je sasvim druga tema!
IZVOR: Huffington Post
Autor: Faisal Hoque