Tweet
Osim nekoliko zaista izuzetnih ljudi primerenog vladanja, većina nas počinila je neki od sedam fejsbuk grehova.

Autor:

Foto: Backlot.com
Prevod: iSerbia

Za početak, definicija: fejsbuk status je iritantan ukoliko prevashodno služi potrebama autora i nema ništa pozitivno da doprinese onima koji ga čitaju.

A šta nije iritantan status na Fejsu? Takav status mora da zadovolji barem jedan od dva kriterijuma. Mora biti: 1) zanimljiv/informativan, i/ili 2) duhovit/zabavan/začuđujuć. Znate zašto nam ovi statusi ne idu na živce? Zato što čine nešto za nas, za čitaoce. Čine naš dan malo boljim ili ispunjenijim.

U idealnom slučaju, zanimljivi fejsbuk statusi biće fascinantni i originalni (ili će biti link ka nečemu što je takvo), a oni koji pretenduju da budu duhoviti će zaista i uspeti da nas nasmeju. Ali, ne zahtevajmo idealno! Čak iako je status umereno zabavan, to znači da se radi o dobrim momcima.

S druge strane, iritantni statusi obično ukazuju na jedan ili više od navedenih motiva autora:

1) Stvaranje imidža. Autor želi da utiče na način na koji ga drugi vide.
2) Narcisoidnost. Misli, stavovi i životne filozofije autora su važne. Autor i njegov život su zanimljivi sami po sebi.
3) Traženje pažnje. Autor želi da privuče pažnju.
4) Podsticanje ljubomore. Autor želi da učini da drugi ljudi budu ljubomorni na nju ili njega.
5) Usamljenost. Ovaj autor je usamljen i želi da mu Fejsbuk pomogne da to ne bude tako. Naravno, od svih motiva ovaj je najmanje loš - ali, kada naiđete na nekoga ko je očigledno usamljen i to iskazuje preko Fejsbuka, to čini da se osećate tužno. Tako da ta osoba zapravo širi svoju tugu, a to nije lepo, i zato je na listi!

Fejsbuk je, dakle, "zaražen" ovim motivima. I osim nekoliko zaista izuzetnih ljudi primerenog vladanja, većina nas počinila je neki od ovih sedam fejsbuk grehova.

Koji su najčešći prekršaji? Sledi 7 načina kako da budete nepodnošljivi na Fejsbuku!

1) Hvalisavac

Hvalisanje je toliko rašireno fejsbuk ponašanje da se mora razbiti na tri potkategorije:

1a. "Moj život je ekstra" hvalisavac

Primeri:

Upravo primljena na Harvard!!! Jeeea!

Havaji!

Ušao za dž na koncert Metalike. Upao u bekstejdž preko veze. Upoznao bend. Harao celu noć sa Larsom i Džejmsom. Najbolja. Noć. Ikada.

Motivi: Stvaranje imidža (Ja sam uspešan; Ja sam srećan; Imam neviđen
društveni život), Narcisoidnost.

Čak iako pretpostavimo da vam se, u najboljem slučaju, desilo nešto super zbog čega ste veoma uzbuđeni i zbog čega osećate potrebu da se pohvalite - većinu stvari je okej podeliti sa bliskim prijateljima, partnerom, roditeljima. I za to imamo mejl, sms, telefon i uživo razgovor. Vaš samo-zadovoljni trenutak je izuzetno iritantan za ljude sa kojima niste bliski (a to je preostalih 1000 ljudi na vašoj listi prijatelja!).

1b. Skriveni hvalisavac

Isti kao 1a, ali se krije iza (providnog) oklopa lažne skromnosti. To uključuje indirektno hvalisanje, hvalisanje prikazano kroz navodnu nadrndanost i sl.

Primeri:

Na putu od posla do kuće, dobacili su mi bar tri puta, zviždali iz automobila, a dva auta su se zamalo sudarila jer su usporila da bulje u mene. Ponekad stvarno mrzim muškarce. Koje svinje.

Hitno! Putujem ovoga leta i potreban mi je stan u Nju Jorku, po mogućstvu Menhetn. Ako znate nekoga ko izdaje, javite mi, stvarno sam u frci! [Aha, da, možda bih mogao da pomognem da tražiš stan u Resniku :P ]

Verovali ili ne, izgleda da u današnje vreme doktorate daju prevarantima i alkoholičarima. Da, da, ovo je divno vreme da se bude živ!

Motivi: Stvaranje imidža, Narcisoidnost.

S jedne strane, ova grupa ljudi je barem dovoljno samosvesna da pokušava da prikrije svoje hvalisanje. S druge strane, s obzirom na to da imaju istovetnu motivaciju kao i grupa 1a, a prave se da su bolji od njih, dođe vam da pojedince iz grupe jedan priglite!

1c. "Ja sam u predivnoj vezi" hvalisavac

Radi se o javnom izražavanju vaših ekstremno pozitivnih osećanja za voljeno biće ili objavu priče koja ukazuje na savršenstvo vaše veze.

Primeri:
Hvala ti, Ivana, za najbolju godinu mog života.

Iznenadno putovanje za dvoje u Pariz i večera uz sveće sa pogledom na Monmartr. Šta reći, sem da imam savršenog dečka.

Jedva čekam da provedem ovo kišno nedeljno popodne sa ženicom uz picu, pivo i filmove.

Motivi: Stvaranje imidža (Ako niste znali imam dečka; Ja sam u prekrasnoj vezi), Narcisoidnost

Jedino manje iritantno objašnjenje jeste da ste ovo objavili jer pokušavate da ojačate svoju vezu tako što ćete javno obelodanili svoja osećanja. Ali...zaista?! Uvućićete nas 800, vaših Fejsbuk prijatelja, u tu dosadnu priču, samo zato što ne uspevate da smislite kreativniji način da iskažete sopstvena osećanja?

Ne postoji opravdanje za to, a ako baš osećate potrebu da predstavite svoju vezu, ima puno društveno prihvatljivih način da to uradite. Svakodnevno menjajte profil slike na kojima ste vas dvoje u 1001 zaljubljenoj pozi. Uživajte u tri trenutka masovnog lajkovanja i komentarisanja kada budete menjali svoj status veze u "in a relationship", pa u "engaged", pa u "married".

2. Misteriozni smarač

Radi se o statusima koji jasno ukazuju na to da vam se desilo nešto veoma dobro ili veoma loše, a pritom bez detaljnijeg obrazloženja.

Primeri:

To je TO. Završila sam sa tipovima za sva vremena.

Ovo bi mogao da bude vaaaažan dan!!!

Predivni trenuci kao što je ovaj čine da shvatiš da je borba vredela!

Jaaaaaaaaaao neeee.

Motivi: Traženje pažnje.

Ono što je ovde zanimljivo jeste obratiti pažnju na to kako će autor reagovati na komentare. To određuje kojoj pod-grupi autor pripada:

Selebriti: Autor ostaje nem i ponaša se kao da su komentatori njegovi zadivljeni fanovi.

"Dosadna riba" sindrom: Autor detaljno pojašnjava sve u komentarima, što znači da je sve vreme hteo javno o tome govoriti, ali nije hteo jednostavno da kaže o čemu se radi, već je hteo da ga njegova publika pita o čemu se radi.

Mučenik: Radi se o nečemu veoma lošem. Autor reaguje na komentare ali održava misteriju. Nesrećan je zbog toga što se desilo, ali "ne želi da ulazi u detalje".

Tatina mala princeza: Radi se o nečemu veoma uzbudljivom. Autor reaguje ali održava misteriju - vesti su veoma dobre, ali on ne može "da ti još uvek kaže - uskoro ćeš saznati". Sada, znači, od tebe stvara osobu koja će da čeka sa knedlom u grlu njegove neviđene vesti. Ova kategorija je posebno omražena jer takođe uključuje i Narcisoidnost, Podsticanje ljubomore i Stvaranje imidža. Ah, kako je divno imati ovakve osobe u svom životu! Unfriend!

3) Bukvalista

U ovu grupu spadaju statusi o svakodnevnom životu.

Primeri:

Pasulj!

Odoh u teretanu, pa na čas!

Upravo sam završio seminarski!

Motivi: Usamljenost, Narcisoidnost. Nerazumevanje da ažuriranje statusa treba da zaista bude ažuriranje statusa.

Hajde da predstavimo to jednom ilustracijom:

Upravo sam završio seminarski! - Da, i? Šta tražiš? Neiskrene čestitke od mase ljudi koje ni na koji način ne interesuje tvoja borba sa dijalektičkim materijalizmom? Završavanje seminarskog rada uglavnom pada u zelenu zonu na slici iznad, a ukoliko se radi o jednom zaista ozbiljnom radu koji pišete mesecima, onda je možda na granici sa narandžastom. Ipak, za 90% ljudi koji će pročitati ovaj status, on nije ni blizu crvene zone.

Odoh u teretanu, pa na čas! Dakle imao si potrebu da izvadiš telefon i otkucaš ovaj status. Onda si telefon vratio u tašnu. Šta si postigao? Ovo duboko zalazi u plavu teritoriju, što znači da čak ni tvoju mamu nije briga. A to je zaista problem.

Ipak, ako vaš status, kao ovaj o teretani i času, nije u službi kreiranja imidža i ne podstiče ljubomoru, onda je motivisan Potrebom za pažnjom i njenom rođakom, Usamljenošću. Pretpostavljam da je lepo što Fejsbuk na neki način pruža mogućnost usamljenim ljudima da nekome pričaju o svom danu, i ukoliko ovi statusi nisu praćeni komentarima o tome kako je život besmislen i kako ćemo svi jednog dana umreti, onda su podnošljivi.

Poslednje objašnjenje za statuse o svakodnevnom životu jeste žestoka narcisoidnost. Kao da, samo zato što baš ti to radiš, tvoj odlazak u teretanu i na čas su mnogo zanimljiviji od odlaska miliona drugih ljudi u teretanu i na ćas. Ako nisi holivudska zvezda, veruj - nikoga nije briga.


4. Statusi koji bi trebalo da budu lični a u stvari su javni

Primeri:

Nedostaješ mi Ivane! <3

Neviđeno dobar vikend sa Minom i Emom. Dinamični trio!

Sve interne šale spadaju u ovu grupu.

Motivi: Stvaranje imidža. Podsticanje ljubomore. Narcisoidnost. Imaš preko 80 godina i nisi sasvim vešt na kompjuteru, pa ne shvataš da postoji razlika između privatne poruke i statusa.

Ne postoji opravdan razlog za ovakve statuse sem poslednjeg.

Neopravdani razlozi su:

- Želiš da stvoriš sliku o sebi kao o kul i društvenoj osobi koja se ludo zabavlja.
- Želiš da pokažeš svima kako si super drugar sa navedenim osobama.
- Želiš da učiniš da se ostali ljudi osećaju loše jer vode usamljene živote.
- Želiš da se ponašaš kao da si i dalje u srednjoj školi u kojoj si jedna od popularnih osoba pa je informacija o tome s kim se družiš važna drugim ljudima.

Jedina opcija koja se meni ovde dopada jeste da je status zapravo upućen jednoj osobi - bivšem dečku/devojci ili bivšem prijatelju. Takva vrsta zlobe je toliko ekstremna da volšebno prelazi preko linije i postaje zapravo gotivna.

5. Ničim izazvan govor prikladan uručenju Oskara

Izliv emocija bez posebnog povoda i koji nije usmeren ka nekoj posebnoj osobi.

Primer:

Želim samo da kažem koliko sam zahvalna svima vama koji ste deo mog života. Vaša podrška mi mnogo znači i mnogo toga što se prošle godine desilo ne bih izdržala da nije bilo vas!

Motivi: Privlačenje pažnje

Odbijam da prihvatim da postoji iskren izliv ljubavi za svih tvojih 800 Fejsbuk prijatelja. I ako su te emocije zaista obuzele u vezi tvoje porodice i prijatelja, da li je javni status najbolji način da ih izraziš? Zar ne bi bilo bolje da si poslao mejl odabranim osobama?

Ovo se u stvari svodi na status: "Hej ljudi! Ja sam ovde! Zagrlite me!". Znaš i sam da će reakcija biti desetine lajkova i komentara podrške. Zar nije to malo patetično?

6. Neviđeno očigledno mišljenje

Kada se desi nešto značajno, status koji promenom redosleda reči u rečenici iskazuje stav koji smo čuli i pročitali već 1000 puta.

Primeri:

Osećam duboku solidarnost sa egipatskim narodom koji se bori za svoje pravo na slobodu. Svako ima pravo na slobodu i ja se nadam da će oni uspeti!

Sva prežvakana i milioon puta reciklirana mišljenja o govoru profesorke Rajne Dragićević pre par meseci.

Moje misli su sa porodicama tragično poginulih. Ovo je strašna nesreća. Nemam reči kojima bih iskazao svoju tugu.

Motivi: Narcisoidnost. Stvaranje imidža (Ja sam tip osobe koja ima stavove; Ja sam pametan i umem da kažem pametne stvari).

Ovo ide na živce zato što:

a) Nisi rekao ništa ni blizu originalno ili interesantno o događaju o kojem mediji bruje već danima i koji su analitičari analizirali iz svih mogućih uglova.

b) Stvaraš utisak da se čak i potencijalno veoma važan ili tragičan događaj vrti u stvari oko tebe. Tuga koju osećaš povodom tragičnog zemljtresa nije ključni deo slagalice i nema nikakve potrebe da nam objašnjavaš kako taj događaj izleda gledan tvojim očima, posebno kad su tvoje oči providno staklo. Ukoliko želim da svarim tragičan događaj uz prilog narcisoidnosti, čitaću šta slavne ličnosti tvituju o njoj, hvala lepo.

7. Korak ka prosvetlenju

Biser mudrosti koji niko od vas nije tražio.

Primeri:

Ne znam što svi toliko kukaju zbog snega i niskih temperatura. Alo ljudi, januar je, zima je!

Svet je opasno mesto za život, ne zbog ljudi koji su zli, već zbog dobrih ljudi koji ništa ne preduzimaju. Ajnštajn.

Svi vi koji pokušavate da promenite svet - nećete uspeti, svet će promeniti vas!

Strpljenje je gorko, ali plodovi su mu slatki. Aristotel

Motivi: Stvaranje imidža, Narcisoidnost.

Da razjasnimo odmah - to što citirate nekog drugog ne predstavlja nikakvu skromnost. A skrivena snishodljiva poruka svih ovih statusa je: "Pozdrav Fejsbuk prijatelji. Ja sam onaj koji zna tajnu života. Dopustite da vas naučim kako biste jednog dana i vi doživeli prosvetljenje."

Drugo - znaš šta inspiriše ljude? Kada postigneš nešto neverovatno i učiniš da to bude primer i inspiracija za druge. Da bi tvoje reči bile inspirativne, potrebno je da budeš darovit govornik ili pisac koji ima nešto originalno da kaže. Ukoliko sebe smatraš inspirativnom osobom samo zbog toga što kačiš citate, to ukazuje na izraženu narcističku crtu.

Treće, hajde da utvrdimo stvarni motiv tvojih statusa - Stvaranje imidža. Želiš da ljudi vide koliko si prosvećen kako bi se divili tvom duhovnom putu.

---

I za kraj, kao dodatak, nešto što ne spada u iritantne statuse ali je podjednako iritantno fejsbuk ponašanje - lajkovanje sopstvenog statusa. To je kao da sami sebi kažete "Baci kosku frajeru!", i onda to i uradite, u javnosti. I ne, to ne pomaže da broj lajkova ispod vašeg statusa bude veći.

---

I, šta je na kraju poenta? Većina ovih dosadnih statusa su rezultat uglavnom normalnog ljudskog ponašanja. Svi mi želimo da se pohvalimo s vremena na vreme, svi imamo trenutke slabosti kada nam je potrebna pažnja ili osećamo usamljenost, i svi mi imamo neke ne baš lepe osobine koje će pre ili kasnije izaći na videlo.

Zato postoje ljudi koji nas vole. Živeli!

Ok. Moram da idem. Odoh u teretanu, pa na večeru, pa kući, pa u krevet. :D

Izvor: Huffington Post


***
Volite da pišete u slobodno vreme? Želite da vidite svoje tekstove na portalu iSerbia? Nije potrebno iskustvo, već samo želja i ideje! CV i jedan tekst pošaljite na [email protected], sa naznakom "Prijava / novinar". Otvoreno za sve od 15 - 35 godina Prijem novih dopisnika vrši se najkasnije svakog prvog dana u mesecu.

Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti


Tweet
Komentari