Tweet
Popularne cipele i čizme sa gumenim đonom su napravile značajan iskorak od sportske obuće do obuće za svaki dan. Katja Forman daje osvrt na njihovu živopisnu istoriju.

Autor: Marina Gavrilović

FOTO: d'Creativez

Prevela: Marina Gavrilović

Kao jedna od najdemokratskijih i najprisutnijih marki obuće u američkoj pop kulturi čiji fanovi variraju od mladih skejtera preko okorelih metalaca do Mišel Obame, Converse „starke“ se mogu pohvaliti istorijom koja je živopisna koliko i paleta boja u kojima se ova obuća proizvodi. One su remek-delo utilitarističkog dizajna, sa glatkim linijama i kontrastom u teksturi platna i vulkanizirane gume, a crno-beli počeci ovih patika imaju korene u košarci.

Kompanija Converse, koju je 1908. godine osnovao Markiz Milz Konvers u Moldenu (Masačusets), počela je kao kompanija koja se najviše bavi proizvodnjom zimskih cipela i čizama sa gumenim đonom. Za nekoliko godina, firma se proširila na tržište za sportsku obuću, usredsređujući se u početku na sportove kao što su tenis, netbol (sport koji se razvio iz rane verzije košarke) i fudbal (u to vreme, Spalding je pokrivao područje košarke).

Prve košarkaške patike, Converse All Star, puštene su u prodaju 1917, iako se čovek koji je zaslužan za njihov uspeh, Čarls „Čak“ Ejč Tejlor, priključio ovoj priči nekoliko godina kasnije.

Tejlor, kod koga se još dok je bio aktivan košarkaš u srednjoj školi javila ljubav prema starkama, 1921. probio se pričom do posla u kompaniji na poziciji predstavnika i prodavca. Ovaj harizmatični mladi preduzetnik je pomogao da se usavrši dizajn patike kako bi se poboljšao učinak na terenu, ali on je, takođe, bio nadaren brbljanjem. Imao je talenat za umrežavanje, kao i impresivno znanje o istoriji košarke.

,,Njegov život je bio izvanredan“, izjavio je za Filadelfija inkvajerer Džou Din, bivši šef prodaje kompanije Converse. ,,Nije bilo osobe koja ga ne voli, a poznavao je svakoga. Ako si trener i želiš da nađeš posao, pozoveš Čaka Tejlora. Sportska uprava bi pričala sa njim svaki put kada je tražila trenera”.

FOTO: BBC, Olimpijski košarkaški tim SAD-a, 1936.

Tejlor je obuo ovu patiku i pretrčao sa njom celu Ameriku dolazivši u glavne centre za obuku košarkaških trenera, sve vreme promovišući prednosti patika. Gepek njegovog belog kadilaka bio je pun Converse starki. Hvalio je gumeni đon i platneni ili kožni gornji deo patike, čiji je prvotbitni model bio braon sa crnim detaljima. Tejlor je toliko uticao na promociju i poboljšanje patike da je 1932. godine Converse promenio ime patike i nazvao je po njemu, dodat je njegov potpis sa obe strane ,,All Star“ loga na aplikaciji koji ojačava unutrašnji zglob patike. Iste godine su dodate i rupice za ventilaciju.

1936. godine Tejlor je dizajnirao bele Čak Tejlor starke sa kapicom na prstima, zvanične patike američkog tima na prvom olimpijskom šampionatu u košarci održanom na letnjim Olimpijskim igrama u Berlinu (tamo su osvojili zlatnu medalju). Ističući patriotske boje -plavu i crvenu na đonu i logu, ovaj legendarni model je bio zvanično prihvaćen kao obuća za pripremu američke vojske tokom Drugog svetskog rata.

Žive boje

FOTO: Facebook

Zlatno doba Converse starki traje od 1940-ih do 1960-ih kada su starke postale najpopularnije patike u svim sportskim aktivnostima (i kada je verovatno iznedrena jedna generacija sportista sa ravnim tabanima). Smatra se da je na vrhuncu ovaj brend držao 80% američkog tržišta patika. U ovom periodu došlo je do novih izmena na modelu, 1949. su uvedene kultne crno-bele Čak Tejlor starke, a 1957. plitke starke nazvane „Oksford Čak“. Tek su se 1960-ih godina na tržištu pojavile Čak Tejlorove patike u boji, kao odgovor na zahtev košarkaškog tima koji je želeo da im se patike slažu sa opremom.

Uprkos tome što su nasledile titulu najprodavanijih patika za košarku svih vremena, kolo sreće se okrenulo protiv Čak Tejlor starki. Krajem 70-ih godina prošlog veka, usled pomame za trčanjem koja je zavladala u svetu fitnesa, na tržištu se pojavilo mnoštvo kvalitetnih patika čuvenih robnih marki kao što su Nike, Adidas i Puma, zajedno sa nizom modernijih patika za košarku. „En-Bi-Ej igrači su nosili Čak Tejlor patike, a oni su bili najbolji i zato su svi želeli da ih nose. "Kada sam igrao sa Netsima, imao sam kožne starke sa potpisom Majkl Rej Ričardson, koje su vredele 19,95 dolara po paru. Dobre su to bile patike na izgled, ali ne baš prava stvar za igranje košarke u poređenju sa Er Džordan patikama. Morao sam da koristim uloške za patike kada sam nosio Čak Tejlor starke“, priseća se Majkl Rej Ričardson, bek Niksa, Golden stejt voriorsa i Nju Džerzi netsa od 1978. do 1986. Converse je takođe izgubio svoje tajno oružje kada je Tejlor preminuo 1968. godine, godinu dana nakon što je primljen u košarkaški Hol slavnih.

Ponovni procvat trajao je kratko tokom 80-ih i 90-ih godina, podstaknut pojavom grandž kulture, za koju se najčešće vezuje ime Kurta Kobejna, označio je promenu sudbine ovog brenda u pogledu kulture. Starkama je išlo u prilog to što su pristupačne i odlično dizajnirane, a sada su bile dostupne i starke raznovrsnih materijala i različitih boja, čak i verzije starki do kolena. Stoga su one preplavile ,,bebi-bum” generaciju kao glavni predstavnik “casual” obuće otkako je 1950-ih Džejms Din fotografisan u Jack Purcell Converse patikama. Ove klince nisu zanimali košarkaški koreni patika. Među rokerima koji su nosili starke, kada su pitali Tomija Ramona, bubnjara grupe Ramons, ko je Čak Tejlor, on je odgovorio: ,,Mislim da je bio trener košarke ili nešto slično. Ne znam. Pravio je jeftine patike”.

FOTO: BBC, Ramonsi, 1978.

„Razmena mišljenja“

Ono što je igralo ključnu ulogu u ranoj istoriji Čak Tejlor starki, pored gume koja se ne kliza, jeste drugi glavni činilac, koji će povesti starke u budućnost. Nakon nekoliko promena u poslovanju, početkom 21. veka brend je, zaokupljen problemima, doživeo fijasko i 2001. godine pokrenuo stečajni postupak. U spas se pojavila kompanija Nike koja je preusmerila Converse sa izveštaja o učinku ka kreativnom izrazu, radeći sa nizom uticajnih saradnika među kojima su i modni brendovi, poput Givenchy, Missoni i Maison Martin Margiela (u maju je u prodaju puštena nova kolekcija u kojoj su kultne oznake brendova Jack Purcell i Chuck Taylor All Star obojene u prepoznatljivu belu boju ove poslednje navedene modne kuće). Međutim, nova poigravanja umetnošću uključuju ograničenu seriju starki napravljenu od 2 isečena slikarska platna umetnika Nejta Loumena, od kojih se svaki par prodaje za 25.000 dolara. Izgleda da je ovo rešenje upalilo, Converse je prodajom u 2012. godini zaradio 1,4 milijarde dolara, u odnosu na 2002. godinu, kada je zaradio 205 miliona dolara.

FOTO: BBC, Margiela (Maison Martin Margiela)

Converse je postao izuzetno prilagodljiv. Uspeva da premosti jaz između sportske obuće i elegantne obuće za svaki dan, a čak se ušunjao i na neke svečane prilike. Glumica Kristen Stjuart voli da ih nosi na crvenom tepihu, a određene starke se sada javljaju kao moderan izbor za venčanja. ,,Smislili smo jednu pametnu ideju za naš brend, a proistekla je iz naše veze sa kreativnom zajednicom”, izjavio je za Futver njuz izvršni direktor kompanije Converse, Džim Kalhun. Dodao je da im je trenutno prioritet da Converse bude brend koji ,,proizvodi za umetnike i koji je inspirisan umetnicima”.

Poštujući nasleđeni dizajn ovog brenda, sledeći korak kompanije Converse bilo je nedavno zatvaranje pogona za proizvodnju patika za košarku po prvi put otkad je njihova proizvodnja počela pre sto godina, potez koji je predstavljao ,,olakšanje”, kako je priznao Kalhun. ,,Toliko smo se plašili da se ostavimo, naročito košarke, da smo uložili dosta napora pokušavajući da ostanemo u igri (na tom polju). Ponovo smo otkrili činjenicu da naša prošlost nije povezana jedino sa svetom sporta”, rekao je Kalhun Ef-Enu. I dok se njihov okvir još nije izmenio, budućnost Čak Tejlorovih starki je, doslovno, prazno platno.


IZVOR: BBC

Marina je večiti optimista i uvek se vodi parolom da je život kao ogledalo: Ako mu se namrštiš, namrštiće se i ono tebi, ali ako mu se nasmeješ, uzvratiće ti osmehom.


***
Predložite portal iSerbia za izbor top 50 sajtova u 2014. na ovom linku .

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE
Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI