Разговарали смо са Джеријем о томе како је настао Чузатрон и како се пробити у креативним индустријама.

Autor: Драгана Миловановић
ФОТО: Kickstarter
Да ли се сећате интерактивних књига "изабери своју авантуру"? Читајући долазите до странице која од вас тражи да направите избор у име свог јунака: "Ако хоћете да се суочите са змајем, окрените страницу 53. Ако хоћете да заобиђете змаја, окрените страницу 56". Замислите сад такву књигу као аркадну игрицу и добићете Чузатрон (Choosatron), мали штампач који можете склопити сами и помоћу кога можете да се "играте" интерактивних књига. Творац ове идеје је Джери Белих, креативац који се бави развојем софтвера, дизајнирањем игрица, глумом, режијом, комедијом и уопште свиме што га занима и изазива! Разговарали смо са Джеријем о томе како је настао Чузатрон и како се пробити у креативним индустријама.
Који је био крајњи циљ када сте почели да правите Чузатрон и да ли се он од тад променио?
Циљ је на почетку био прилично једноставан. После много година бављења развијањем софтвера, желео сам да се окренем хардверу и пало ми је на памет да бих могао да спојим своје две љубави из детињства: читање романа "изабери своју авантуру" и одлажење у играоницу на аркадне игрице са другарима. Од тада се циљ значајно променио – од "види шта сам направио, зар није забавно" до справе за коју верујем да не служи само да забави, већ да инспирише људе свих година да пишу своје приче и чак стварају садржај који помаже другима. Верујем да Чузатрон може да помогне у описмењавању, учењу језика, посебним образовним потребама, али и да је врло интерактиван начин учења креативног писања и дизајнирања игрица. Никада то не бих схватио без људи који су ми испричали колико много тога може да се уради.
Зашто одрасли воле Чузатрон?
Постоји више разлога, први је носталгија. Забавно је присећати се како смо у детињству причали приче, и добро је што то не морамо да оставимо у прошлости. Други разлог је много универзалнији – аналогност и тактилност Чузатрона заиста привлачи све. Преплављени смо дигиталним уређајима који нас одвајају од саме технологије и, што је још страшније, једни од других. На било ком јавном месту можете пробрати велики проценат људи који не би приметили ни да слеће хеликоптер зато што су презаузети зурењем у мали екран. Чузатрон охрабрује друштвено читање и игру пре него да одвуче људе једне од других.
Једном приликом сте изјавили да Чузатрон оживљава унутарње дете у људима. Зашто је то добро и важно?
После једне своје недавне презентације, неко ми је пришао и рекао "Волим што не покушавате да спасете свет већ само желите да се забавите". То ме је заиста погодило и то је сјајан начин сумирања целе приче. Људи постају изнурени од превелике количине "Хеј, види шта сам ја урадио! То ће све! да промени " Тако се сада све рекламира, чак и тривијалне и блесаве ствари. Ни они не покушавају да спасу свет, али се понашају као да то раде. Људи морају понекад да буду деца иначе губе један од најбољих начина да буду срећна и здрава људска бића. Оно где ја видим праву промену је што чиним да се људи смеше, смеју или пак што их само инспиришем да пробају нешто ново.
Радите у разноврсним креативним индустријама – да ли је тешко стално смишљати нове идеје?
<�имг цласс="лфлоат" срц="хттп://с6.постимг.орг/вкху6пв81/јеррy_хеадсхот.пнг" />Надам се да неће сметати људима ако кажем – не. Искрено, узнемирен сам колико идеја имам и колико је мало времена да их истражим. Никад нисам разумео зашто људи постану толико посесивни кад су њихове идеје у питању, зато што у мом свету постоји неограничени извор идеја.
Шта је за Вас креативност?
Врло једноставно: то је стварање. Чин стварања захтева критичко мишљење и решавање проблема али и суочавање са апстрактним питањима као што је "зашто". По мом мишљењу, то је најбоља вежба за мозак. Мислим да је на дубљем нивоу креативност стварање које вас храни. Како год то да назовете, душа или лична потреба за развојем, то је оно што чини да се "осећате" здравије.
Да ли мислите да структура, нпр. дневна рутина, јачају или смањују креативност?
У питању је равнотежа, али мислим да структура дефинитивно јача креативност. Када имате оквир или скуп радних правила, имате темељ на коме можете да градите и то вас тера да проналазите занимљиве начине да дођете до жељеног циља без кршења тих правила. У суштини, када сте натерани да решавате тешке проблеме, обично долазите до креативних решења.
Да ли имате неки савет за креативне индивидуе који желе да се пробију у креативним индустријама?
Мислим да ће мој одговор бити ехо готово сваког успешног креативца, али у праву су. Стварајте. Ако сте заиста страствени према свом послу, наставићете да га радите чак и када сте очајни или преморени. Неће увек бити лако и понекад ће живот да вам баци фелш тако да можете да дозволите себи да направите дистанцу и одморите се. Сатирање себе до крајњих граница неће помоћи. Али! Препознајте да ће ваша дела бити дуго безвезе и да ће им требате хиљаде сати да буду заиста дивна – бар је тако у већини случајева. Увек се трудите да унапредите своја дела и пазите се охолости. Никада се не виде крв, зној и сузе који су уложени у рад који делује лако. Чак и у току прављења Чузатрона, имао сам нападе панике јер сам био невероватно преплављен количином пројеката и обавеза које су се дешавале истовремено.
Немојте да изигравате "изгладнелог уметника". То је глупост и извлачење. Виђам то пречесто. Понашајте се према својој страсти као према послу, у смислу да терате себе да будете креативни толико да можете да зарадите довољно да наставите то да радите. Некада велику прилику дате сами себи, не нека компанија или индустрија. Постоји милион начина… али и доста менталних замки у које је лако упасти.
Шта бисте волели да сте знали када сте почињали да радите у креативним индустријама?
Колико је већина људи лењо. Некад сам мислио да сам ја лењ! Не морате да будете најбољи. Увек ће бити паметнијих и талентованијих, али то није важно. Многи људи, чак и талентовани, нису спремни да се потруде да раде посао који желе, што је сјајна прилика за било кога да ускочи и попуни то место. Запамтите – извесна доза притиска је у реду. Пошто имам тенденцију да скачем из једне у другу креативну активност, дуго сам био познат као стручњак за све, чак и кад сам почињао. Био сам спреман да учествујем у свему. Тако се десило да људи желе да ме запосле да им помогнем на пројекту у коме немам никаквог искуства, и ја бих увек пристајао. То је значило страшне ситуације у којима сам морао да учим нове креативне вештине под великим притиском, али то је такође била сјајна мотивација јер нисам желео да пропаднем! Претпостављам да је онда други савет да не морате да знате нешто одмах ако знате како да учите. Потони или пливај! Заузмите се за себе, самопоуздано, али не арогантно, и увек будите добри према људима. Никад не знате кад ће то да се врати.
***
ПОСТАНИ ДОПИСНИК! Уколико и ти желиш да постанеш дописник и пишеш о младима из свог краја, пријави се попуњавањем кратког формулара. Више информација и линк ка формулару ovde. Није неопходно претходно искуство, већ искључиво ентузијзам и жеља да се добар глас о твом крају далеко чује! Отворено за све младе од 15 - 35 година.
Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностима OVDE