
Autor: Marija Planić
FOTO: Međunarodni JazzFest Kragujevac
Međunarodni džez festival u Kragujevcu će ove godine trajati dva dana: 29. i 30. oktobra. Program obe večeri počinje u 20 časova.
Večeras, festival otvara Lija Pale (Lia Pale), mlada austrijska umetnica koju mediji često opisuju kao jednu od najintrigantnijih i najseksipilnijih novih evropskih autorki. Nakon nje, nastupiće duo iz Nemačke, čuveni saksofonista Kristof Lauer (Christof Lauer) i pijanista Rajner Tempel (Rainer Tempel).
U petak, 30. oktobra, publika će prvo čuti Serbian jazz BRE!, koji će predstaviti album Serendipity. Nakon njih, nastupiće danski trio Firebirds, sastavljen od istaknutih muzičara danske džez scene. Ovaj trio je, između ostalog, poznat po spajanju dela klasičnih kompozitora sa džez muzikom, ali i mešavini bluza, surfa, slobodne improvizacije u avangardnom duhu.
15. Međunarodni JazzFest u Kragujevcu
Prošle godine je u Kragujevcu bio održan jubilarni 15. Međunarodni JazzFest. Festival je trajao tri dana, a na bini su se smenjivali vrsni muzičari džez muzike. Tom prilikom iSerbia je razgovarala sa prošlogodišnjim učesnicima festivala. Pogledajte kakvi su bili njihovi utisci.
Prvo veče je, nakon Volfgang Pušnig tria, nastupio danski džez umetnik, pijanista i kompozitor Jakob Anderskov (Jacob Anderskov) sa svojim ansamblom kojeg su činili: Kristina Prin (Christine Pryn) na violini, Mete Brant (Mette Brandt) na violi, bubnjevi i perkusje Peter Brun (Peter Bruun), dok je violončelo svirala Aino Jutilainen (Aino Juutilainen). Jakob je privukao pažnju publike po svom nečuvenom zvuku, kao i po tome što je istovreno svirao i dirigovao svom četvoročlanom ansamblu. Njegova muzika kreće se između improvizacije, savremenih kompozicija, džeza, folklora i klasične muzike. Želeli smo da saznamo kako on doživljava muziku koju komponuje i na koji način to izvodi.
„Kada komponujem svoju muziku i kada želim da je odsviram, dosta se koncentrišem na to kako se osećam, šta želim i šta treba da uradim i na to šta muzika želi i treba da uradi“ - objasnio je Jakob i dodao da mu nije važan žanr, odnosno da li će ličiti na klasičnu, narodnu ili džez muziku, već da mu je važno da se drži instrumentarijuma. Kaže da ansambl sastavljen od tri gudača, klavira i bubnja/perkusja stvaraju odličan zvuk.
FOTO: Slavoljub Radojević - Jakob Anderskov sa svojim ansamblom
U nekim momentima su njegove kompozicije zaličile na filmsku muziku. Pitali smo ga da li je to imao na umu dok je stvarao. „Nisam planirao da komponujem muziku za film, ali definitivno mislim da to ima veze sa tim što sam pomalo učio iz filmske škole u Danskoj. Kada sam otišao na konzervatorijum u Kopenhagen, neko vreme sam proveo u filmskoj školi, a studenti iz filmske škole su učili na konzervatorijumu. Govorili su mi o tome kako bi trebalo da pišem muziku i tada sam pomislio: Želim da komponujem muziku za filmove. Zbog toga mislim da postoji veza između filmske muzike i muzike koju komponujem“ - za portal iSerbia rekao je Anderskov. Zatim je naveo da mu je važno da uvede nešto novo, nešto sasvim drugačije.
Kaže da je u Srbiji prvi put bio pre devet godina, ali da je prošle godine prvi put nastupio sa pomenutim ansamblom. „Volim da dođem u Srbiju i da sviram srpskoj publici. Obožavam ljubav prema muzici i prema životu koju poseduje srpska publika, koja je pomalo različita u odnosu na američku publiku“ - istakao je Anderskov.
Sledeće večeri je najpre nastupio njujorški bend Marko Kapeli Trio, zajedno sa Oskarom Norijegom. Nakon njih, nastupio je, Kragujevčanima vrlo poznat, Kočetov kvintet. Za portal iSerbia je govorio pijanista pomenutog kvinteta, Aca Pejčić. On je istakao da je prošlogodišnji festival bio vrlo interesantan.
FOTO: Slavoljub Radojević - Kočetov kvintet
„Po mom misljenju je bitno da se publici servira raznovrsnost, jer je džez sam po sebi veoma širok pravac, čak i po cenu da se program slušaocima ne svidi. Postoji veliki broj muzičkih izražaja, stilova, koji koriste jezik džeza. Neki od njih su „lakši“ za slušanje, a za neke je potrebno poznavanje muzičke materije, ne bi li se shvatila sama suština izvedbe“ - izjavio je Pejčić.
On je naveo da je zadovoljan prošlogodišnjim programom, jer je, kako navodi, napravio dobar balans između mainstream-a i avangarde, što doprinosi širenju alternative u redovima kragujevačkih slušalaca. „Što se tiče reakcije publike, prilično sam očekivao da bude pozitivna. Što zbog repertoara, koji je prijamčiv uhu, jer spada u pomenuti „laksi“ vid džez izražaja, što zbog činjenice da je ekipa koja je nastupila dobro poznata kragujevčanima, kao nekakvi pioniri džeza u Kragujevcu“ - rekao je. Za album je komponovao jednu pesmu pod nazivom „Mind“, za koju je napisao i tekst i uradio aranžman, a takođe je i autor teksta kompozicije „Snowfall“, koju je napisao Max Kochetov.
Poslednje večeri festivala je nastupio Nils Vogram (Nils Wogram) sa svojim triom Nostalgia. Veče je zatvorio Vasil Hadžimanov Bend, zajedno sa njujorškim džez saksofonistom Dejvid Binijem (David Binney), dugogodišnjim prijateljem Vasila Hadžimanova. Vasil Hadžimanov Bend je treći put nastupio na JazzFest-u. Prvi put 2007. godine sa Biserom Veletanlić, a sledeće godine sa Toni Kitanovskim.
FOTO: Slavoljub Radojević - Vasil Hadžimanov Bend sa Dejvidom Binijem
Uprkos tehničkim problemima koji su nastali prlikom nastupa ovih vrsnih muzičara, kragujevačka publika je vidno uživala u zvucima koje su proizvodili. „Tehnički problemi su nas malo omeli u početku, ali smo se snašli. Međutim, bez obzira na to, publika je sjajna. Super je bilo. Drago mi je što je i Kragujevac jedan od gradova gde smo uspeli da dovedemo takvog muzičara kakav je Dejvid“ - za iSerbia izjavio je Vasil Hadžimanov. Sa njim smo takođe razgovarali o poslednjem albumu, saradnji sa Dejvidom Binijem i o tome zašto nikada nisu pravili koncert u Kragujevcu, o čemu ćemo posebno pisati u nekom od narednih tekstova.
Jam Session 2014.
Pored glavnog programa festivala, nakon koncerata, održao se i džem sešn na kojem su nastupali svi ljubitelji džez muzike, među kojima su i dugogodišnji kragujevački džez muzičari. Jedan od njih je za naš portal podelio svoje utiske, kako sa celokupnog festivala, tako i sa džem sešna - Bratislav Vučković - Braca. „JazzFest je generalno bio dobar. Bilo je nekoliko bendova kojima tu nije mesto, po mom mišljenju, a i mišljenju nekih mojih kolega muzičara. Džem sešn je bio odličan i prava džez publika je ispratila i te svirke. Reakcija publike je bila fantastična“ - rekao je Braca. On je dodao da je i ranije svirao na džem sešnima i da mu to nije strano.
„Kritike su bile krajnje pozitivne. Kažu ljudi: dobra energija, a ako uzmemo u obzir da je muzičko izvođaštvo prenošenje energije i emocija u trenutku, onda je naša misija bila uspešna“ - izjavio je Aca Pejčić komentarišući kritike na račun nastupa Kočetovog kvinteta.
Kakve će vam kritike biti ove godine? Posetite JazzFest i podelite utiske sa nama na našoj Facebook stranici ili u komentaru ispod teksta.
Marija je zaljubljenik u pozorište, koja kroz svaku svoju ulogu pokušava, najpre da razume postupke ljudi u pojedinim situacijama, a potom da svoje saznanje prenese na gledaoce.
***
Pročitajte i:
Biće Filmskog fronta!
Smederevo dobilo Omladinski kulturni centar!
Spektakl elektronske muzike za pomoć Nemanji!
***
Ovaj tekst je nastao našom akcijom da mladi postanu dopisnici iz svog kraja. Ukoliko želiš da i ti budeš deo našeg mladog tima i pišeš o događajima i uspesima svojih mladih sugrađana, prijavi se popunjavanjem ovog kratkog formulara. Važni su nam isključivo tvoj entuzijazam i želja da se proširi glas omladine iz svih krajeva! Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih dopisnika vrši se do svakog prvog dana u mesecu
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE
