Tweet

Autor: Марија Митрованов

Замислите студента који је сада у топ пет најбољих студената своје групе. Ево и информације да студент у школском периоду није био нарочито успешан. Како бисте објаснили његов садашњи успех?

Можда бисте и ви и он пошли од тога да се опаметио и решио да се докаже. Међутим, овом приликом не бих пошла од особе, већ од онога што је ван особе, а утиче на њу. Дакле, шта је то што га у школском периоду није водило ка мотиву за постигнућем, а сада ниже успехе и у томе истрајава до краја? Наиме, која је формула мотива за постигнућем?

Не превише лако!
Уколико нам је задатак да обавимо нешто што је за нас исувише лако, после неколико понављања таквих, лаких, радњи, то би нам досадило и одустали бисмо. Ми волимо да се осећамо као победници, да рушимо баријере, постављамо више стандарде и досежемо више нивое. Узмимо једноставан пример, видео игрице – занимљиве су нам докле год постоје они нивои за које знамо да их можемо прећи, али тако да се уз њих потрудимо. Осећај да смо нешто постигли, упркос отпору, улива нам самопоуздање и говори нам да ми то можемо.

Не превише тешко!
Нама је стало да нешто достигнемо, да имамо осећај моћи и да имамо могућност да се попнемо на тај степеник, ма колико висок био. Аналогно, већ поменутом примеру са видео игрицама, ни око претешког нивоа се нећемо трудити, одустаћемо или ћемо дати неком другом да нам пређе (а ово само ако мислимо да ћемо следеће нивое моћи сами).

Можда бисмо могли ову формулу назвати формулом златне средине. Које су њене мере и како их препознати и применити? Нажалост, често се показује да прилично тешко уочавамо границе између превише лаког, (зваћу је) златне средине и превише тешког. Утолико теже по наш мотив за постигнућем, уколико је окружење то које диктира на ком ћемо од ова три терена радити па убоде баш једно од два, по нас лоша, а ми без дубљег залажења у природу материје и себе радимо онако и оно што се од нас очекује.

Три одређења нам могу помоћи у овом препознавању:
1. Уколико резултата нема дуже од очекиваног, а притом се и прилично умарате и не видите више сатисфакцију у томе што радите, не ради се о златној средини.
2. Ако одређену радњу обављате рутински и без много улагања себе, омогућите себи нешто што би вам пружило осећај који наводим под 3.
3. Уживате у томе што радите и врло сте томе предани? Задовољство вам је да се носите са препрекама које задатак од вас захтева и врло сте заинтересовани по питању оног што следи? Мислим да вам је очигледно да, у том случају, проблем са мотивом за постигнућем немате.

Врло је могуће да овај наш студент у школском периоду није био стимулисан, за његов ниво постигнућа, на прави начин. Чињеница је да је сада успешан, да достиже све нивое који му се постављају, да му мотивација не мањка (већ напротив) и да уз пријатну дозу труда долази до успеха. Можда се баш и у вама крије мали генијалац, којег систем није адекватно стимулисао!?

***
Волите да пишете у слободно време? Желите да видите своје текстове на порталу иСербиа? Није потребно искуство, већ само жеља и идеје! ЦВ и један текст пошаљите на оффице@иСербиа.рс, са назнаком "Пријава / новинар". Отворено за све од 15 - 35 година Пријем нових дописника врши се најкасније сваког првог дана у месецу.

Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностимаа OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Коментари

ВЕСТИ