Tweet
Naučno je dokazano da svaka boja nosi određeno značenje, kao i da ljudi svojim izgledom mogu slati određene poruke. Zato je dobro iskoristiti značenja boja pri odabiru odeće za značajan sastanak (npr. intervju za posao) ili događaj (npr. javni nastup) i vizuelno stvoriti željeni utisak i izbeći nepovoljan.

Autor: Jovana Deljanin

FOTO: Hdwallsource

Osnovna podela boja je na tople i hladne. Tople boje su crvena, žuta i narandžasta – one podstiču akciju i imaju stimulativna i poletna svojstva. Hladne boje, plava, indigo i ljubičasta, pomažu proces protivljenja, ali imaju umirujuće dejstvo. Posrednik između toplih i hladnih boja je zelena, koja označava buđenje života. Crna i bela predstavljaju nedostatak, odnosno višak svetlosti. Boje se mogu povezati i sa doživljajem brzine proticanja vremena, pa se zato hladne boje nazivaju dosadnim, a tople zabavnim bojama.

Bela boja u mnogim kulturama označava čistotu, vrlinu, lojalnost, mudrost, pravdu, radost i istinu. Govornik u belom odelu rizikuje da ga ljudi dožive kao hladnog. Međutim, takvog govornika možemo doživeti i kao nekog kome sledi napredak, tako da se bela odeća preporučuje ljudima koji žele da ostave utisak samouverenosti i odlučnosti u svoje ciljeve.

Siva, boja magle, izaziva osećaj tuge i sete. To je boja ravnodušnosti, bezosećajnosti, lenjosti, neodlučnosti, nestalnosti i nepristupačnosti. Govornika u sivoj odeći sagovornici će doživeti kao nedovoljno podstičućeg, neodređenog i beznačajnog, stoga se ne preporučuje za ostavljanje prvog i pozitivnog utiska.

Crna boja se u zapadnoj kulturi povezuje sa žalošću, ali to joj nije dominantno značenje. Češća značenja su moć, tajanstvenost i magija. Ona na govorniku izgleda neprozirno i gusto, pa se stiče utisak da on govori o nečemu teškom i opterećujućem. Ipak, crna boja je otmena i može poslati poruku sa obećanjem novog života.

Žuta boja je motivišuća, ali ona je i obuzimajuća i nametljiva. Govornik u žutom izgleda kao neko ko prelazi granice bliskosti. Značenje žute boje mnogo zavisi i od nijanse, te tako može značiti altruizam i slogu, kao i oholost i ljubomoru. Žutu boju treba nositi ako se ono o čemu se govori slaže sa vrednostima žute boje – veselje, aktivnost, prijateljstvo, snaga, nauka, kretanje.

Narandžasta boja se ne preporučuje za javni nastup, jer je neuravnotežena, pa može da šalje poruke vulgarnosti i neverstva. Govornik može da bude shvaćen kao neko ko može da donese radost, ali je gord, ambiciozan, neutoljivih apetita, pohotan, ali zdrav.

Crvena je, nezavisno od kulture, najpodsticajnija boja. Osoba koja je nosi smatra se borbenom, aktivnom, strastvenom, moćnom i snažnom. Međutim, to je i boja osvete, osećaja, opasnosti, sreće u ljubavi, pobede, žustrog temperamenta, uspeha i vitalnosti. Govornicima se preporučuje kada ni na koji drugi način ne mogu da privuku pažnju. Crvena se ne treba kombinovati sa crnom ukoliko tema govora nisu onostrano, seks ili pakao. Može se ublažiti sivom ili belom bojom.

Zelena je često nesamostalna, neodređena i mirna boja. Podseća na prirodu, odmor i regeneraciju i daje nadu. Međutim, onaj ko nosi zeleno može delovati dosadno, osim ako je vrednost zelene boje u skladu sa onime što govori. To je pogoda boja za ekološke, prehrmbene ili teme u vezi sa obnovom i oporavkom. Pošto označava mladost sveta, najbolje stoji mladim govornicima.

Plava boja ima najširi spektar značenja: pravda, vrednost, lojalnost, radost, plemenitost, vrlina, obnavljanje, unutrašnja duhovnost, istina, pamet, vernost, večnost, beskonačnost, bezvremenost, harmonija, tradicija, uspeh, usamljenost. Nijedna kultura ne pripisuje joj negativno značenje. To je i najmanje materijalna boja. Plava odeća preporučuje se onima koji žele da ostave utisak pametnog, predanog i vrednog govornika.

Ljubičasta boja je neobičan spoj najtoplije i najhladnije boje, crvene i plave, i zato označava unutrašnji konflikt onoga ko je nosi. Glavno tumačenje odnosi se na mističnost i napetost. Ljudi u ljubičastom često bivaju doživljeni kao neko ko je tajnovit, skroman, setan, daje ideje, uverava u svoje zamisli, ima hipnotički uticaj i ne otkriva sve karte.

Braon boja se ne preporučuje za javni nastup, jer podseća na uveo list, jesen, tugu i poniznost. S druge strane, kada sretnemo osobu u braon odeći, doživljavamo je kao prizemnu, realnu, neposrednu, blisku i prozaičnu.

Dakle, pri odabiru boje odeće za javni govor treba izbegavati nepreporučene boje za takvu vrstu nastupa i voditi računa da se boja slaže sa porukom koju želite preneti slušaocima. S druge strane, ako treba na nekoga da ostavite dobar prvi utisak, vodite računa da je boja odeće u skladu sa ličnim kvalitetima koje želite da istaknete. Takođe, treba imati u vidu da su ženama kulturološki dozvoljene sve boje, dok je neobično videti muškarca u ljubičastoj ili narandžastoj odeći, pa bi izbor takvih boja verovatno naišao na nesvesno neodobravanje od strane sagovornika ili slušalaca.


Jovana veruje da su iskustva lekcije, a život škola.


***

Ovaj tekst je nastao našom željom da mladi, koji imaju šta da kažu i doprinesu informisanosti i edukaciji naše omladine, prenesu svoje ideje i saznanja. Ukoliko želiš da i ti budeš član našeg mladog tima i doprineseš razvoju naših ambicija, tvoje ideje su nam dobrodošle! CV i jedan tekst pošalji na [email protected] uz Cc na [email protected], sa naznakom "Prijava / novinar". Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih novinara vršimo do svakog prvog dana u mesecu.


Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI