Tweet

Замислите да се једног најобичнијег јутра нађете на сред градског трга препуног људи. Све изгледа потпуно нормално, налик било којем другом јутру. Људи су ужурбани или расејани, ведри или намрштени, и углавном непознати. И онда, без икаквог знака упозорења, синхронизовано и не испуштајући никакав глас, половина њих једноставно падне на земљу као покошена. Ви, и још много случајних пролазника, не знате шта се догађа. Ипак, засигурно се не осећате пријатно. То није сан, нити се снима неки филм. Нико неће повикати „скривена камера“. То је „само“ један од савршено организованих фласх моб-ова који су се током последње деценије одиграли широм планете. У овом случају била је то акција швајцарског огранка организације Грен пеаце, која је за циљ имала да покаже опасност од отварања нових нуклеарних постројења у тој земљи. POGLEDAJTE

Према већ устаљеној дефиницији фласх моб је догађај у коме учествује група људи која се међусобно не познаје, организује се путем савремених видова комуникације и синхронизовано, али посве неочекивано изводи одређен перформанс на унапред договореном месту. Након тога, сви се разилазе као да се ништа није догодило остављајући случајне пролазнике да трљају очне капке и размишљају шта су то управо видели.

Иако се током времена почео користити у различите сврхе, од политички ангажованих до маркетиншких, фласх моб је најсмисленији онда када је бесмислен, када није ни активизам, ни реклама, ни протест. Данас, када је прагматизам преузео место свих религија и филозофија најавангардније је од свега бити несврховит. Фласх моб је прави када је без идеје, када ништа не говори и ништа не прокламује већ само јесте.

Први организовани перформанс овог типа одиграо се на Менхетну 2003.године и настао је као социјални експеримент који је имао за циљ да укаже на опасности и свеприсутност конформизма. Ипак, многи су у овој врсти организоване акције пронашли савршен извор забаве и фласх моб је веома брзо стекао велику популарност широм света. Иако се развио у различитим правцима одражавајући најразличитије идеје, фласх моб је најпопуларнији као вид апсурдне забаве. Бесплатан је, не кошта ништа и никоме не шкоди. Најбољи пример овог типа јесте фласх моб који је одржан у Njujorku и у коме је учествовало чак 3 500 људи.

По правилу, у природи фласхмоба није да служи било каквој идеји или комерцијалној сврси али је његов потенцијал веома брзо примећен и данас га користе како друштвени активисти тако и политичке партије али и велике корпорације. И то на врло ефектан начин. Пример тога су ове изузетно занимљиве рекламе двеју великих савремених брендова: Reklama 1
Reklama 2

Фласх моб не би био могућ без савремених средстава комуникације и није случајно што је појава новијег датума. Док неки већ заговарају причу о фласх мобу као феномену који је већ за нама, многи га тек откривају као један од најзанимљивијих аспеката урбане културе. Овај вид забаве, наравно, никада неће бити свима прихватљив. На неки начин, фласх моб је заклети непријатељ учмале свакодневице, изазов саблажњивима, трн у оку уштогљенима, скандал малограђанима, чекић по главама стереотипа... Па ко воли, нека изволи.

Tweet
Коментари

ВЕСТИ