
Ово је прича о једном од најзанимљивијих уметничких пројеката који се тренутно одвијају. Иза њега стоји једнако занимљив уметник. Његово име је ЈР. Оно не би требало да завара, јер иако има тек 29 година ЈР је давно изашао из јуниорских категорија стваралаштва. У питању су иницијали младог Француза хипстерске спољашњости који свој идентитет држи у тајности.
ЈР је још један од представника све популарније уметничке гериле и сматра се најутицајнијим стреет арт уметником уз Бенксија. Као и овај велики енглески уметник графита и ЈР скрива свој идентитет иза иницијала, јер већина његових радова на овај или онај начин могу бити оквалификовани као кривично дела, нажалост.
А у чему је специфичност његове уметности? ЈР није од оних који ће се жалити због слабе посећености галерија и апатичног односа људи према уметности. Он ће вам своја дела окачити преко солитера, мостова, возова и чик пробајте да их игноришете. Јер, како сам каже, улица је највећа галерија коју можете замислити, и ту, на улици, његова уметност постаје конкуренција рекламним билбордима и избледелим фасадама.
ЈР је почео као цртач графита по улицама Париза. Био је тада веома млад и сиромашан тинејџер мешаног порекла а оно што га је отпочетка издвајало била је његова храброст која је сјајно сарађивала са урођеном креативношћу. У тренутку када је једног дана пронашао камеру у париском метроу ЈР је наслутио да је управо фотографија оно што ће постати нови корак у стреет арт-у. Данас, улице највећих светских градова с времена на време бивају оплемењене огромним фотографијама иза којих стоји овај уметник. То је његов начин да саопшти своју поруку.
Претходни пројекти
Има их много и сваки је репрезентативан на свој начин. ЈР није никада имао проблема са тим да посети најопасније просторе урбаног и неурбаног света и постави нимало угодна питања. Све је, како сам каже, у контакту очима, и када људи виде да радите за себе и поруку коју желите да пренесете а не за неку од корпорација или организација сви су спремни да сарађују. А онда следи једнако комплексан део, постављање фотографија огромних димензија на просторе који нису намењени за то и без сагласности надлежних институција. Управо због опасности која прати овај процес, ЈР постављање фотографија види као саставни део своје уметничке активности, не мање битан од њиховог стварања.
Пројекат Фаце то Фаце одвео је ЈР-а до Блиског истока где је организовао највећу илегалну изложбу фотографија на свету. Преко огромног зида који дели Израел и Палестину, поставио је фотографије рабина и имама са комичним експресијама на лицу. Циљ је био да се укаже на то да у већини ситуација оно што је људима заједничко заузима више простора од онога што их разликује. Након тога, улице Јерусалима украсио је фотографијама Јевреја и Муслимана који се баве истим занимањима, једних крај других са готово немогућим изазовом посматрачима да погоде ко је ко.
Жене су хероји (Вомен аре хероес) назив је још једног пројекта који никога није оставио равнодушним. Идеја је била да се посете конфликтна подручја широм планете и исприча прича о херојима на које се углавном заборавља – женама. Сам ЈР у једном интервјуу рекао је поводом тога „ Жене су ме заинтересовале јер сам приметио, радећи претходне пројекте, да су увек мушкарци ти који су на улицама док жене седе код куће а заправо оне одржавају јединство заједнице.“ У оквиру овог пројекта, приказао је фотографије локалних жена на некима од најопаснијих подручја на планети, у бразилским фавелама, Судану, Кенији, Камбоџи... Њихове приче односе се на силовања, злостављања деце пред очима мајки, породично насиље и отуђивање личне имовине које су те жене претрпеле. ЈР, међутим, није кренуо од идеје да жене прикаже као жртве, већ победнице у тешким условима у којима живе.
Инсиде Оут Пројецт
Инсиде Оут је назив пројекта за који је ЈР освојио ТЕД награду за 2011. годину. У предивном говору који је одржао приликом примања награде покушао је да да одговор на питање може ли уметност променити свет. По њему, задатак уметности и није да мења свет у неком практичном смислу, већ да мења начин на који људи посматрају свет. Предност уметности је у томе што је она неутрално поље, попут аналогије стварности, и то јој омогућава да буде простор где се постављају питања и мења перцепција стварности.
Идеја Инсиде Оут пројекта је сасвим једноставна а опет потпуно оригинална. Упутио је позив свима, где год се налазили и ма чиме се бавили, да постану његови равноправни сарадници. Појединци и организоване групе из целог света позване су да начине фотографије људских лица из своје околине у црно белој техници и пошаљу их њему. Након одређеног времена он шаље те исте фотографије назад, али одштампане на плакатима огромних димензија да буду окачене на јавном простору.
Саме фотографије тек су један, и то не чак ни битнији део укупног уметничког акта. Оне су основа за израду плаката чија се снага налази (иако звучи банално) у физичкој величини, а затим и простора на ком се простире. У питању су лица најобичнијих, анонимних људи са којима размењујемо погледе и снага Инсиде Оут пројекта управо је у интеракцији која брише границе између аутора и посматрача. У читавом процесу овог пројекта ЈР је на себе преузео тек скромну улогу посредника и штампара. Јер, шта је потребно за глобални уметнички подухват? Људи, енергија и лепак, каже 29-огодишњи француски уметник.
Дакле, Инсиде Оут је пројекат који сваком пружа прилику да изрази своју креативност и заузме се за ствари до којих му је стало. Потребан је само најобичнији фотоапарат и добра воља. Учесници своје фотографије постављају на званични сајт пројекта а оне им се враћају у форми џиновских постера. Услов је само да се по пријему оне изложе на јавном простору, у духу ранијих ЈР радова. Затим се изложени плакати фотографишу и преко сајта добијају свој одјек широм света.
Једном речју, никада пре овог пројекта није се лакше, јефтиније и уз професионалнију подршку могла спровести једна акција тако високог уметничког квалитета и никада није било једноставније учинити нешто за ствари до којих вам је стало. Потребна је само ваша воља. Са друге стране, Инсиде Оут пројекат је и директна провокација. Након што погледате сајт или одслушате његов инспиративни говор са ТЕД конференције, осетите се помало нелагодно што и даље седите скрштених руку. А то, ваљда, и јесте његова поента.
JR PREDAVANJE