Tweet

Autor: Branka Dundić

Nedavno sam pročitala tekst jednog poznatog domaćeg blogera, pod nazivom "Difuzija inovacija". Možda vam je ova sintagma poznata, možda naslućujete o čemu bi se moglo raditi, a ja ću vam ukratko izložiti ideju.

Naime, ideja o difuziji inovacija stara je preko sto godina, kada su sociolozi po prvi put primetili da širenje inovacija kroz društvo ima svoju formulu i strukturu. Mnogi najpoznatiji brendovi navodno se služe ovom strategijom. A ideja je sledeća:

Ukoliko imate neki proizvod koji želite da plasirate i učvrstite kao brend, on mora redom da prođe kroz određene društvene slojeve i strukture. To znači - plasiranje mora da bude postupno, te da ne preskoči niti jedan od, kako autor navodi, 5 društvenih slojeva, a sam proboj se mora odvijati prema, kako praksa pokazuje, dokazano delotvornom redosledu.

Dakle, neki pametni ljudi utvrdili su da postoji 5 slojeva društva:

1. Inovatori - ljudi koji prvi usvajaju inovacije, a i sami inovatori. To su ljudi preduzetničkog duha koji se bave razvojem i kreiranjem proizvoda, ideja i brendova. Za vaš proizvod prvo treba da se čuje među njima, pa je zato važno da se krećete po mestima gde se oni okupljaju.

2. Early adopters - rani usvajači – ovo je ciljna grupa koja je najvažnija za organski razvoj brenda, a mnoge firme greše u tome što ih preskaču. To su ljudi koji su najčešće veoma futuristički orijentisani, prvi će probati sve novo što se pojavilo i uglavnom su natprosečno obrazovani. Oni se često druže sa inovatorima, pa tako saznaju za nove proizvode.

3. Early majority - MASA! Iako vode OBIČAN život i izrazito su orijentisani na sadašnjost, njima su ovi prethodni likovi zanimljivi, te smatraju da od njih uvek mogu da čuju nešto interesantno što će im razbiti kolotečinu i uvesti zabavu u njihove dosadne živote.

4. Late majority - MASINA MASA! Njih i ovih prethodnih je najviše. Obični likovi zagnjureni u svoju svakodnevicu, koji smatraju ove prve i druge sa liste čudacima i psihopatama. Nisu obrazovani; dok do njih proizvod stigne, ovi gore uveliko usvajaju nešto novo. I novo, i novo...

5. Laggards - Opis bi bio otprilike ovakav: Žive na vrh brda, i ako neko priđe, oni - pucaju!

Tek kada proizvod postupno prođe kroz sve ove slojeve, možete računati na njegovu postojanost na tržištu.

Uz dužno poštovanje autora pomenutog teksta, ja sam se, čitajući ga, pa, recimo iznervirala.
Postupnost je, prema mom skromnom mišljenju, najbolji savet koji vam neko može dati, ma kakvog posla da se latite. To ne osporavam. Ali, o kakvoj je ovde postupnosti reč?

Kako da postupno manipulišete masama, i kako da okrenete u svoju korist činjenicu "da su ljudi idioti".

Dve su stvari koje su me "zabolele".

Prvo, verujem da se najveće svetske kompanije zaista služe ovom, i mnogim sličnim strategijama. A to znači - privreda sebi daje ulogu nekakvog boga, i funkcioniše kao izolovan, samodovoljan fenomen, nezavisan od drugih segmenata naše društvene stvarnosti.
"Formula i struktura širenja inovacija" ne pita mnogo za formulu i strukturu širenja nekih drugih ideja, koje za cilj nemaju profit. Primera radi, da li bi neka etička ideja mogla da se plasira na ovaj način? Ne, jer da bi takva ideja zaživela u praksi, nju svaki pojedinac mora intimno da prepozna u sebi kao vlastitu, dok se ovde puca na prihvatanje, sleđenje, ugledanje na druge.
Računa se sa nazadnošću mase - nezavidan stepen obrazovanja odlično ide na ruku onima sa vrha liste, te bi zapravo bilo kakva promena na bolje u samom društvu bila krajnje nepovoljna za njih.

Drugo, vrlo je interesantno kako se "futuristička orijentisanost" povezuje sa obrazovanjem i inteligencijom. Ja ću citirati jednog svog profesora, inače doktora filozofije, a pritom i doktora elektrotehnike: "Studirao sam na nekoliko svetskih univerziteta, i malo, eto, doktorirao u dve lagane oblasti... Dragi studenti, evo šta hoću da vam kažem - Napredak tehnike i idolopokloničko praćenje trendova su najveće zlo čovečanstva. Toliko za današnje predavanje, hvala na pažnji."

Podrugljiv ton izražavanja pri opisu slojeva društva, neću komentarisati.

Dragi čitaoci, neću da menjam svet. Ja samo uhvatim tako nekad da razmišljam...
Što bi rekao moj profesor - hvala na pažnji.


Izvor: Difuzija inovacija

Tweet
Komentari