Autor: Branka Dundić
Недавно сам прочитала текст једног познатог домаћег блогера, под називом "Дифузија иновација". Можда вам је ова синтагма позната, можда наслућујете о чему би се могло радити, а ја ћу вам укратко изложити идеју.
Наиме, идеја о дифузији иновација стара је преко сто година, када су социолози по први пут приметили да ширење иновација кроз друштво има своју формулу и структуру. Многи најпознатији брендови наводно се служе овом стратегијом. А идеја је следећа:
Уколико имате неки производ који желите да пласирате и учврстите као бренд, он мора редом да прође кроз одређене друштвене слојеве и структуре. То значи - пласирање мора да буде поступно, те да не прескочи нити један од, како аутор наводи, 5 друштвених слојева, а сам пробој се мора одвијати према, како пракса показује, доказано делотворном редоследу.
Дакле, неки паметни људи утврдили су да постоји 5 слојева друштва:
1. Иноватори - људи који први усвајају иновације, а и сами иноватори. То су људи предузетничког духа који се баве развојем и креирањем производа, идеја и брендова. За ваш производ прво треба да се чује међу њима, па је зато важно да се крећете по местима где се они окупљају.
2. Еарлy адоптерс - рани усвајачи – ово је циљна група која је најважнија за органски развој бренда, а многе фирме греше у томе што их прескачу. То су људи који су најчешће веома футуристички оријентисани, први ће пробати све ново што се појавило и углавном су натпросечно образовани. Они се често друже са иноваторима, па тако сазнају за нове производе.
3. Еарлy мајоритy - МАСА! Иако воде ОБИЧАН живот и изразито су оријентисани на садашњост, њима су ови претходни ликови занимљиви, те сматрају да од њих увек могу да чују нешто интересантно што ће им разбити колотечину и увести забаву у њихове досадне животе.
4. Лате мајоритy - МАСИНА МАСА! Њих и ових претходних је највише. Обични ликови загњурени у своју свакодневицу, који сматрају ове прве и друге са листе чудацима и психопатама. Нису образовани; док до њих производ стигне, ови горе увелико усвајају нешто ново. И ново, и ново...
5. Лаггардс - Опис би био отприлике овакав: Живе на врх брда, и ако неко приђе, они - пуцају!
Тек када производ поступно прође кроз све ове слојеве, можете рачунати на његову постојаност на тржишту.
Уз дужно поштовање аутора поменутог текста, ја сам се, читајући га, па, рецимо изнервирала.
Поступност је, према мом скромном мишљењу, најбољи савет који вам неко може дати, ма каквог посла да се латите. То не оспоравам. Али, о каквој је овде поступности реч?
Како да поступно манипулишете масама, и како да окренете у своју корист чињеницу "да су људи идиоти".
Две су ствари које су ме "заболеле".
Прво, верујем да се највеће светске компаније заиста служе овом, и многим сличним стратегијама. А то значи - привреда себи даје улогу некаквог бога, и функционише као изолован, самодовољан феномен, независан од других сегмената наше друштвене стварности.
"Формула и структура ширења иновација" не пита много за формулу и структуру ширења неких других идеја, које за циљ немају профит. Примера ради, да ли би нека етичка идеја могла да се пласира на овај начин? Не, јер да би таква идеја заживела у пракси, њу сваки појединац мора интимно да препозна у себи као властиту, док се овде пуца на прихватање, слеђење, угледање на друге.
Рачуна се са назадношћу масе - незавидан степен образовања одлично иде на руку онима са врха листе, те би заправо било каква промена на боље у самом друштву била крајње неповољна за њих.
Друго, врло је интересантно како се "футуристичка оријентисаност" повезује са образовањем и интелигенцијом. Ја ћу цитирати једног свог професора, иначе доктора филозофије, а притом и доктора електротехнике: "Студирао сам на неколико светских универзитета, и мало, ето, докторирао у две лагане области... Драги студенти, ево шта хоћу да вам кажем - Напредак технике и идолопоклоничко праћење трендова су највеће зло човечанства. Толико за данашње предавање, хвала на пажњи."
Подругљив тон изражавања при опису слојева друштва, нећу коментарисати.
Драги читаоци, нећу да мењам свет. Ја само ухватим тако некад да размишљам...
Што би рекао мој професор - хвала на пажњи.
Извор: Difuzija inovacija