Foto: Concur
Prevela: Sonja Arsenović
Pristupite sezoni strateški, kako biste pretvorili razgovore nad punčom u značajne veze.
Najlepše je doba godine – za širenje vaših poslovnih kontakata, zapravo.
To je zato što je sad sezona prazničnih žurki, što vam pruža brojne mogućnosti da sretnete i pozdravite ljude koji bi mogli da vas povežu sa vašim sledećim poslom, klijentom ili unosnim poslićem sa strane.
„Praznično je vreme i ljudi na prazničnim okupljanjima će verovatno da budu pozitivnog, otvorenog duha“, kaže Dori Klark, savetnik za marketnišku strategiju i autor „Izvanrednog umrežavanja“ (Stand Out Networking).
„Sjajna je prilika da upoznate ljude van granica zidova kancelarije ili formalnijih dešavanja za uspostavljanje kontakata tokom godine“, kaže ona.
Međutim prosto jesti, piti i biti razdragan od decembra do februara nije sve na šta se svodi dobar netvorking – morate da pristupite sezoni strateški kako biste pretovrili sve te razgovore nad punčem u značajne veze.
Zato smo prikupili savete stručnjaka koji će vam pomoći da u potpunosti iskoristite sezonu žurki, od toga kako da budete bolja zvanica do toga kako da prokljuvite efikasan način da poželite svima sa vaše kontakt liste srećne praznike.
1. Uđite sa pozitivnim stavom
Ovo može da deluje očigledno, ali mnogi ljudi se užasavaju prazničnih proslava jer sebe ne smatraju ulizivačkim tipom. Međutim, ukoliko promenite stav izvući ćete mnogo više iz ovakvih dešavanja, kaže Suzan RoEn, stručnjak za uspostavljanje kontakata i autor „Kako obraditi sobu“ (How to work a room).
Foto: Action Coach
RoEnova se priseća jednog para klijenata, tima muža i žene koji je zajedno vodio posao, a koji je počeo da prikuplja veze na žurkama za uspostavljanje kontakata tek kad su počeli da ističu pozitivno.
„Prešli su sa 'Uh, pitam se koga ćemo da upoznamo' na 'Pitam se koga ćemo imati prilike da upoznamo'. Promenili su stav i to je postala avantura“, kaže ona.
2. Vežbajte pristup
S obzirom na to da razgovor sa nepoznatima nije svima prirodan, organizujte probno veče pre pristustvovanja događaju, predlaže RoEnova.
To može da uključi ne samo smišljanje kako da započenete razgovor, već i vežbanje neverbalnih signala kao što je uspostavljanje kontakta očima i smeškanja – što će odmah da pomogne drugima da se osećaju prijatnije. „Morate da isprobate – vežbajte, vežbajte, vežbajte“, dodaje.
Kako da se pripremite? Pričajte sa ljudima kad god se nađete u redu, bilo u prodavnici ili dok prolazite kroz obezbeđenje na aerodromu. „Ne znači da ćete uvek da poslujete sa njima – u tom trenutku možete da imate samo ličnu razmenu koja će učiniti vaš dan lepšim“, dodaje RoEnova.
3. Učinite svoje predstavljanje vrednim pamćenja
Upoznaćete gomile ljudi do kraja praznične sezone – kao i svi vaši važni poslovni kontakti. Izdvojite se iz gomile tako što ćete da osmislite kreativni, pa i duhoviti način da odgovorite na kliše pitanja kako što je: „Čime se bavite?“
Foto: ASBC
RoEnova je, na primer, upoznala nekoga u kafiću dok je pisala jednu od knjiga. Kada ga je pitala čime se bavi, rekao je: „Pomažem bogatim ljudima da spavaju noću“. „Nisam mogla da se suzdržim, rekla sam 'O moj Bože, vi ste apotekar!'“ kaže ona. „A on je rekao, 'Ne, ja sam finansijski planer!' Privukao mi je pažnju i dao priliku da pitam sledeće pitanje“.
4. Povedite pojačanje...
Ukoliko je to moguće, povedite prijatelja u kog imate poverenja ili kolegu kako bi vam bio kopilot u razgovoru, predlaže Klark. Možete da sklopite pakt da jedan drugog nahvalite na događaju, što oslobađa vas pritiska da očarate.
„Kada imam prijateljicu koja je vrlo skromna ili se omalovažava, potrudiću se da uskočim umesto nje i da navedem neko od njenih impresivnijih postignuća“, kaže Klark. „Može da deluje egoistično ukoliko se neko predstavi kao osoba koja ima milion Twitter pratilaca, ali ljudi su impresionirani ako ja to pomenem u njeno ime“, rekao je.
5. ... ili oglasite zanimljivosti o vašim zvanicama
Isto što biste radili za svog pratioca, uradite i za goste ukoliko ste vi u ulozi domaćina.
Predstavljanje vaših gostiju iznošenjem par zanimljivosti – profesionalnih ili drugih – pomažu da se probije led i čini ih vrednim pamćenja za druge goste.
Džudi Robinet, stručnjak za umrežavanje i autor „Kako spajati moć“ (How to be a power connector) je bila na događajima na kojima je domaćin golicao maštu detaljima o gostima na samim pozivnicama.
„Na primer, većina ljudi nikada ne bi pogodila da sam vozila helikoptere ili da sviram gitaru“, kaže ona. „To je nešto što bi neko mogao da stavi na pozivnicu. A onda su ljudi radoznali kad stignu na žurku – ko je ova osoba? I onda to uvek bude najmanje očigledna osoba“.
6. Zapišite detalje za raspoznavanje
Dešava li vam se da pogledate na vizitkarticu i pomislite, „Odakle ga, dođavola, znam?“
Foto: Hoabinh-Group
Osim ako ne pamtite kao slon, nećete zapamtiti svakoga kog upoznate – tako da se isplati da smislite način kako da potpomognete svoje pamćenje.
Razmislite o tome da radite isto što i Klark: „Ne zaboravite da zapišete beleške za raspoznavanje na poleđini vizitkartica ljudi, ili da zapišete podatke o njima u vašu bazu podataka što pre“, predlaže ona, „Jer ukoliko ostavite do nove godine, verovatno ćete zaboraviti ko je ko“.
Nikad se ne zna – Tip sa Božićnom kravatom bi mogao da bude vaš sledeći klijent, dok Žena u moćnom kostimu sa piksi frizurom može postati vaš novi radnik.
7. Tražite priliku da ponudite profesionalni uvid
Kad načujete nekoga kome je potreban poslovni savet ili znanje koje posedujete, nemojte se snebivati da se upustiite u razgovor. Ne samo da pružate uvid u vaše sposobnosti – već možda i navlačite dobru karmu.
Robinetova daje ovaj primer: jednom prilikom dok je stajala u redu u Starbaksu, čula je dva momka kako pričaju o svom start-up-u i kako da pronađu investitora. Kako se ispostavilo, ona je imala iskustvo u preduzetničkom kapitalizmu. „Okrenula sam se i rekla, 'Izvinite, ja sam investitor. Rado bih vam pružila nešto informacija.' Završilo se tako što smo razgovarali 40 minuta“, priseća se ona.
Jedan od momaka je takođe bio izvršilac u onlajn prodavnici – i u znak zahvalnosti ponudio je da prikaže njenu knjigu na sajtu.
8. … Ali sačuvajte glavni adut za sledeće viđanje
Sad pošto ste bili dovoljno ljubazni da date besplatan profesionalni savet, možete da se bacite na vaše glavno ubeđivanje, zar ne?
Ne tako brzo – to može da odvrati ljude, i to brzo. „Ljudi koji se zaleću na vas sa vizit karticama čak iako su na Božićnoj zabavi – to su narcisoidni ljudi“, kaže Robinetova.
Zapravo, druženje kojim se sada bavite samo je postavljanje temelja za uspostavljanje kontakta, koje se dešava nakon prvog upoznavanja.
„Ne poznajete (još uvek) te ljude. Morate kroz razgovor da zaradite pravo da kopate duboko“, dodaje RoEnova. „Na prazničnoj žurci, suština je u nalaženju zajedničkih tačaka i dobrodušnoj razmeni... a ne o poslednjem proizvodu koji prodaje vaša kompanija“.
Jedan od načina da otkrijete koliko prostora imate da pričate o poslu jeste da procenite atmosferu na okupljanju. „Ukoliko je neformalno okupljanje gde su ljudi opušteno obučeni i sa porodicama, ne pokušavajte da progurate punu poslovnu agendu“, predlaže Klark i nastavlja: „Umesto toga, tretirajte to kao priliku da produbite veze, a poslovanje ostavite za kasnije“.
9. Povežite se odmah na društvenim mrežama
Foto: Like My Idea
Kad smo kod sledećeg koraka, ne odlažite stupanje u kontakt sa vašim novim kontaktima preko LinkedIn-a, Twitter-a ili poslovne stranice na Facebook-u. Na taj način možete da uspostavite kontakt dok još imate momentum – i priđete bliže sastanku licem u lice.
„U roku od 24 sata povežem se preko društvenih mreža i napišem kratak drago-mi-je-da-smo-se-upoznali mejl, u kom kažem: 'Bilo je zabavno pričati sa vama; hajde da se dogovorimo za sastanak u januaru'. Ako se brzo, vrlo, vrlo brzo ponovo javite, bićete za tri koplja ispred svih ostalih“, kaže Robinetova.
Samo se postarajte da svi LinkedIn pozivi budu personalizovani. „Možete čak i da kažete nešto kao 'Bilo je jako zabavno razgovarati sa vama o porastu cena jaja u Kaliforniji'“, dodaje RoEnova. „Time pokazujete da ste uživali u razgovoru – i dokazujete da ste slušali“.
10. Koristite praznične čestitke i poklone kako biste obnovili važu listu kontakata
I tako ste prisustvovali poslednjoj žurki u sezoni i poslali ste poslednju gomilu LinkedIn pozivnica... šta sad?
Ispostavlja se da najstaromodnija stvar koju možete da uradite tokom praznika, a to je da poštom pošaljete praznične čestitke, može da vam pruži priliku da ponovo procenite ko su pravi VIP među vašim poslovnim kontaktima.
Drugim rečima, ne osećajte pritisak da pošaljete čestitku ili poklon svima sa vaše poslovne liste. Robinetova kaže da bi trebalo samo da se koncentrišete na 25 do 50 osoba koji će vas odvesti tamo gde treba da stignete, jer od tih 25 do 50 osoba svaka poznaje po 150 ljudi, pa je zapravo to što vi radite vi u tom trenutku kraudsorsing.
Na primer, dok je pokušavala da unapred podigne publicitet o pisanju svoje prve knjige, Robinetova je obezbedila razgovor sa blogerkom. Poslala je blogeki malo domaćeg čokoladnog slatkiša tokom praznika u znak zahvalnosti, što je potaklo ženu da je pozove i da joj se zahvali – i ponudi joj da je poveže sa jednim od svojih kontakata u većim časopisima.
Ako se plašite da će se čestitka za Božić ili Hanuku zagubiti u preplavljenim poštanskim sandučićima, druga varijanta je da pošaljete novogodišnje čestitke. Na taj način ćete se manje nadmetati za pažnju kolege i izbeći neprijatnost ukoliko ne znate koji praznik slave.
„Razmislite o tome da pričekate do prve ili druge nedelje u godini, kada je mrtva sezona i više ne pristižu čestitke, pa tada pošaljite novogodišnju čestitku“, predlaže RoEnova i nastavlja: „Svuda može da prođe sve najlepše u 2017. – nek je srećna i berićetna“.
Izvor: Business insider
Sonja voli film, Prusta i palačinke, ne nužno tim redom.
***
Pročitajte i:
Deda Mraz nam nosi knjige iz marketinga!
Kako podesiti automatski odgovor na imejlove?
Gde je Deda Mraz?
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi, koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova, to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu, CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected], sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE