Pišem vam direktno iz Bukurešta sa tek završene, dvodnevne konferencije HOW TO WEB. Utisci su odlični, ne misleći samo na posluženje i organizaciju, već prevashodno na duh, poruke i savete koji su se nesebično delili.
Dakle, da počnemo...
Konfrenciju je otvorio inicijator i glavni organizator, Bogdan Iordache, iznoseći glavnu tematsku vodilju ovogodišnje konferencije koja se odnosila na savete i „alate“ povezivanja lokalnih startapova sa globalnim tržištem.
Prvi predavač, Phil Libin, počinje svoje izlaganje konstatacijom koja je bila zajednička mnogima: Živimo u vremenu kada je najveći rizik biti procečan, kada je teže živeti prosečno a daleko lakše iskoristi sve online potencijale i mogućnosti da budemo vrlo dobri, najbolji! ali samo uz pomoć jasnog usmeravanja ka nečemu – FOKUS je ključna reč. To „nešto“ treba da bude komapnija koja odgovara na pitanje: „Šta MI želimo, a ne šta tržište želi“. Obrazloženje ovog, pomalo neubičajenog stava (ukoliko uzmemo u obzir da se velike sume novca daju upravo na istraživanja tržišta i njegovih potreba i zahteva pre nego što se i krene u realizaciju i proizvodnju) bazira se na razmišljanju da ukoliko ne gradimo za sebe već za druge (u smislu porudžbina, zahteva, relizacija TUĐIH ideja itd.) kako ćemo znati da li smo uspeli i zadovoljili kriterijume, KAKO? ako ne osećamo BAŠ taj projekat, softver, aplikaciju itd. Savet Phila Labina je: “Kockajte se onim što volite, jer ćete samo tome dati svoj maksimum a socijalne mreže jesu i biće najbolji put i „prodavac“ onoga što je dobro, izvanredno“.
Jasno je da živimo u vremenu meritokratije, u kome su vođstvo i uspeh zasnovani na talentu, znanju,veštini, pa je tako lakše nego ikada postati startap-er , ALI...Da li bi trebalo? Njegov odgovor je NE.
Ne, jer je teško.
NE, ukoliko je vaša „matematka“ takva da će te time zaraditi lako i mnogo para (ukoliko vam je to matematika, onda je loša, a morate biti odličan matematičar ukoliko planirate da postanete odličan startup-er).
NE, ukoliko počinjete zarad moći jer je svako vaš šef, svi zaposleni su šefovi, partneri, investitori.
NE, ukoliko mislite da ćete imati višak slobodnog vremena - radićete 20 sati dnevno s tom mogućnošću izabora kojih će to 20 sati biti.
Koji su pravi razlozi onda?
Mogućnost menjanja sveta - morate biti samo najbolji (ne najbrži, ne prvi, ne jedini) što potire „zabludu“ da MORAMO IMATI IDEJU, SMISLITI NEŠTO ŠTO NIKO NIKADA NIJE. GREŠKA!!! Najvažnije je kvalitet sprovođenja ideje. Vrlo je teško u svetu pronaći ono što nedostaje ali pronaći ono što svakodnevno radimo i što možemo unaprediti – e to je pravi put - Unapređenje već postojećeg.
Konkretan primer toga je izum mladog Gabriela iz Bukurešta. U pitanju je „alatka“ CLEARLY. Pošao je od jednostavne ideje da je čitanje na webu loše. Hajde da ga unapredimo, nastao je CLEARLY. „Ideja“ je prepoznata od strane velike američke kompanije EVERNOTE koja ju je unapredila i Garbiela „uzela pod svoje“ a ja CLEARLY „pod svoje“.
Kreiranje softevera (a da se pod tim misli na aplikacije, programe, facebook itd.) stvara najveću šansu za uspeh, reči su Radu Georgescua. Kreirate Windows i prodate ga svima, jednostavno! Ali kako?
1. THINK
2. CHOOSE
3. PLAN
4. EXECUTE
Ovim redosledom, jasno i precizno. Svaka „aktivnost“ ima podjedanaku važnost ali drugačiji „tajming“. Ide se od 1 do 4!
O značaju IMENA softvera, aplikacije, programa Georgescu je govorio kroz vizuru sopstvene kompanije koja je davnih godina pokrenula antivirus, ali ne bilo koji - RAV- ROMANIAN ANTI VIRUS, sa željom i idejom da se brendira visokokvalitetan proizvod koji dolazi iz istočnog dela Evrope. Nisu se dugo zadržali na tome. Ubrzo je preimenovan u RELIABLE ANTI VIRUS – prodaja UTROSTRUČENA. Zašto? Mi (startaperi) smo deo sveta i svima prodajemo proizvode!
Proizvodi moraju imati ono što ima, često pominjani, APPLE – quality of appearance. Svi žele iPhone, primećuje se da ga svi koriste - na autobuskoj stanici, fakultetu, poslu, pozoristu, motelima, burdelima, operama, državnim institucijama. Zašto? Jednostavan za upotrebu + primamljiv dizajn, kaže Straun Robertson.
Vraćamo se na početak teksta, APPLE je UNAPREDIO već postojeće... A vi?
Ali kako unaprediti i izumeti kodove, algoritme, programe? Potrebno nam je znanje, znanje koje se stiče dok smo još uvek deca. Jedina zemlja na svetu koja decu uči programiranju od 6. razreda je Estonija. To je JEDINA ZEMLJA koja obučava i kreira veštinu neophodnu za funkcionisanje u savremenom svetu. Programeri su potrebni svuda, u svakoj oblasti rada i života. Svestan te činjenice Bill Liao, izuzetno cenjen predavač, osniva neprofitnu organizaciju „CoderDojo“ koja podučava decu kako da „kodiraju“ i programiraju. Predavanja su besplatna, kao i angažovanje mentora. Projekat „CoderDojo“ je pokrenut 2011 u Irskoj. Danas je C.D. gotovo u svakoj zemlji. Odličan primer funkcionalnosti ovog projekta je dečak, web developer uzrasta 12 godina, koji je za Apple programirao igricu, onu koja je u Irskoj pretekla AngryBirds (Da, moguće je). Za uspešan program edukacije, Bill Liao navodi značaj jasnih instrukcija. Jasnoća i „lakoća“ upotrebe su ključni elementi ne samo edukacije već i kreiranja nekog proizvoda jer kada si LAK za pratnju pratioci će biti ti koji će najlakše prodavati tvoj proizvod.
O pratiocima i njihovom presudnom značaju, a ne značaju lidera ili izumitelja najbolje svedoči SNIMAK uz koji ću se odjaviti... jer znam da vas ostavljam sa osmehom na licu.
La revedere!
Пронађите нас на Google+