
Ljudi koji umeju sa rečima oduvek su bili cenjeni u svom okruženju. Veština pravilnog, lepog i ubedljivog govorenja je neizostavna veština u velikom broju profesija – žurnalistici, advokaturi, odnosima sa javnošću, radu u nastavi, različitim vrstama terapije i slično. Međutim, i sama po sebi, ova veština može biti profesija i to, u današnje vreme, veoma unosno i ugledno zanimanje - motivacioni govornik.
Šta podrazumeva posao motivacionog govornika?
U skladu sa poznatim aforizmom Džona Adamsa Ako vaši postupci podstaknu druge da više sanjaju, više uče, više rade i više postignu u životu, onda ste vi lider motivacioni govornik je osoba čija priča i nastup treba da motivišu i inspirišu ljude koji ih slušaju, da veruju u sebe, steknu samopouzdanje, rade na sebi i napreduju jasno definišući svoje ciljeve i put ka njihovom ostvarenju. Govornici ulažu svoje znanje, veštinu i emocije sa ciljem da „dodirnu“ publiku i navedu ih da promene neke stvari u svom životu.
Reč je o profesiji, koja je u savremenom svetu dosta tražena, pa tako mnoge velike kompanije angažuju motivacione govornike da bi razvili timski duh i podigli nivo motivacije među zaposlenima. Govornici ne nastupaju samo u firmama, već i kao predavači po pozivu u školama, na fakultetima, na različitim radionicama i seminarima. Oni najuspešniji i sami organizuju svoje treninge, kurseve i obuke, pišu knjige i priručnike, snimaju diskove i od toga veoma lepo žive. Verovali ili ne, motivacioni govornici u svetu zarađuju u proseku od 1000 do 100 000 dolara po nastupu u zavisnosti od toga koliko su poznati i traženi.
Šta je potrebno da biste postali motivacioni govornik?
Među motivacionim govornicima ima različitih ljudi – neki od njih su oduvek bili uspešni i sigurni u sebe, dok su drugi prešli dug i trnovit put rada na sebi i usavršavanja pre nego što su stekli ugled, uspeh i poštovanje koje danas imaju. Pošto je reč o zanimanju koje je veoma unosno i koje na prvi pogled ne deluje previše zahtevno, mnogo je ljudi koji bi želeli da se u tome oprobaju. Upravo ova činjenica dovela je do pojave velikog broja kurseva i radionica na temu motivacionog govorništva. Napisani su brojni priručnici i knjige, snimljeni različiti filmovi i diskovi na ovu tematiku, a jednostavna pretraga Interneta daće vam na hiljade tekstova sa praktičnim savetima korak-po-korak. Svaki od ovih izvora teži ka tome da bude originalan i ponudi novi pristup problematici, ali mogu se izdvojiti neki osnovni principi i koraci u vezi sa kojima se slaže većina autora, a koji podrazumevaju:
Odgovorajući sklop ličnosti
Motivacioni govornik bi trebalo da poseduje sve one osobine, koje generalno imaju ljudi čijem mišljenju verujemo i rado ih slušamo, a to su harizma, talenat, motivacija, iskrenost, otvorenost, komunikativnost, sugestivnost i samopouzdanje. Neophodna je i želja za učenjem i usavršavanjem – Niko se ne rađa kao motivacioni govornik, čak i oni najtalentovaniji morali su proći dug put rada na sebi pre nego što su postali uspešni. Potrebno je raditi na sebi, na svom obrazovanju, načinu izražavanja, dikciji, držanju, stilu odevanja i građenju ličnog pečata. Spontanost i smisao za humor su svakako poželjni u granicama dobrog ukusa. Kao i u svakoj drugoj profesiji,uprkos talentu i uloženom trudu uspeh nije zagarantovan. Ipak, svaki neuspeh može poslužiti kao dobra škola, iz koje treba izvući pouke i krenuti napred. Istrajnost i upornost vode do onog trenutka kada vi stojite na sceni, a cela sala ćutke sluša šta imate da kažete.
Određene etape u građenju karijere
1. Upoznavanje sebe i svojih mogućnosti – Da bi govornik delovao ubedljivo, potrebno je da ima samopouzdanja i da veruje u ono što radi, a to se najbolje postiže tako što ćete upoznati i prihvatiti sebe.
2. Obrazovanje i učenje – Gledajte filmove, čitajte knjige, pohađajte kurseve, posmatrajte ljude oko sebe i uočavajte one osobine koje čine dobrog govornika, radite na svom obrazovanju, stilu i komunikativnim veštinama.Gledajte nastupe poznatih govornika kao što su Brajan Trejsi , Nik Vujičić
, Toni Robins, Rene Godfri, Zig Zigler i drugi. Prihvatajte ideje, primenjujte ih, menjajte i kombinujte.
3. Stvaranje prepoznatljivog imidža – Govornici najčešće imaju neku svoju specifičnu priču, nešto što privlači ljude da ih slušaju – to mogu biti uspesi i dostignuća, borba sa životnim teškoćama ili neko drugo zanimljivo iskustvo. Važno je bit originalan i inspirativan.
4. Određivanje ciljne grupe – Da biste bili uspešni u svom nastupu, potrebno je da unapred znate kome je on namenjen. Naravno da u svakom slučaju treba ostati dosledan sebi, ali istina je da se nećemo na isti način obraćati sportskom timu, studentima i zaposlenima u nekoj kompaniji. Kada odredite svoju ciljnu grupu, biće vam lakše da osmislite svoj nastup.
5. Osmišljavanje nastupa – Odredite osnovnu priču koju ćete pričati. Jasno definišite svoje ciljeve – šta je ono što želite da postignete i na koji način. Pripremite duhovite anegdote i komentare za opuštanje publike. Imajte jasnu nit priče, ali budite spremni i na spontanost i improvizaciju.
6. Promocija i samopromocija – Koristite društvene mreže, blog, youtube i sve druge načine da se predstavite svetu i potencijalnim klijentima.U početku ćete možda morati da govorite pred malim brojem ljudi i to za niske honorare ili čak besplatno. Nemojte da vas ovo obeshrabri, već to shvatite kao usavršavanje i sticanje iskustva, kao vežbu pred velike i dobro plaćene nastupe.
7. Unovčavanje uspeha – Uspešni govornici ne zarađuju samo od nastupa, već i od diskova, knjiga, kurseva ili konsultantskih usluga.
Pored svega navedenog bitno je i da budete svesni svojih ograničenja. Vi možete da savetujete, inspirišete i podstičete, ali svaki pojedinac je odgovoran za sebe i svoj život, te stoga motivaciju i odlučnost moraju pronaći u sebi.
Naravno, postoji šansa da uprkos pridržavanju saveta stručnjaka i napornom radu ne postanete motivacioni govornik, ali to ne znači da ne možete ohrabrivati i motivisati ljude u svom okruženju. Ovo vam možda neće doneti popularnost i dobru zaradu, ali će činjenica da ste promenili nečiji život na bolje svakako učiniti da se osetite ispunjeno.




