Tweet
„Šta ćeš biti kad porasteš“? – ovo pitanje uvek se postavlja deci u toku njihovog odrastanja. Kada smo pre dvadeset ili trideset godina ovo pitali devojčice i tinejdžerke, njihov odgovor je najčešće glasio: učiteljica, doktorka, stjuardesa, glumica… I danas se novim generacijama postavlja ovo pitanje. Pitanje je ostalo isto ali su se odgovori promenili.

Autor: Slađana Božilović

FOTO: Pixabay

Vremena se menjaju. I to je normalno. Svaka nova generacija nosi neki drugačiji duh, stav, pogled na svet. Sa svim promenama novi trendovi sa sobom donose i nove idole,a oni oblikuju ponašanje, stvaraju vrednosne sisteme i popularizuju određene profesije.

Pre svega, uzori utiču na formiranje ličnosti mladih ljudi jer to je period u kome smo najpodložniji uticaju drugih. Tada, bez mnogo iskustva i znanja, tražimo modele na osnovu kojih gradimo svoju ličnost, stičemo navike, usvajamo moralne norme...

Pre nekoliko decenija prvi i najvažniji uzori u životu svake devojčice bili su ženski članovi porodice, pre svih majka, a nakon nje baka,sestra, tetka... Veliki uticaj imale su i značajne ženske figure iz neposrednog socijalnog okruženja i škole. Tako su se tadašnje devojčice ugledale na svoje učiteljice, profesorke, najbolje učenice iz odeljenja... Bile su okrenute stvarnosti, „živim“ primerima i stvarnim profesijama. Maštale su o tome da postanu frizerke, vaspitačice, medicinske sestre, doktorice. Od poznatih ličnosti kao uzori navođene su: Marija Kiri, Desanka Maksimović, Milena Dravić. Na ceni je bilo obrazovanje, nauka, kultura, uzorno ponašanje, rad, poštenje, odgovornost...

FOTO: Pixabay

A onda se nešto promenilo. Pojavila se virtuelna stvarnost. Nove generacije se sve više okreću televiziji, a kasnije i internetu. Oni postaju mesta gde se traže nova saznanja, ali i novi uzori. Porodica, škola, i neposredno okruženje polako, ali sigurno gube uticaj na život mladih ljudi. Njihovu ulogu preuzimaju ličnosti sa malih ekrana.

Tako devedesetih godina prošlog veka najpopularnije među devojčicama postaju strane i domaće muzičke zvezde poput Madone, Lepe Brene, Svetlane Ražnatović... Dvehiljaditih se ovaj trend nastavlja, samo što su idoli postale i TV voditeljke, manekenke, foto-modeli i učesnice raznih rijaliti programa. Postaje važno biti viđen, popularan, bogat. Umesto inteligencije i obrazovanja pažnja je usmerena na fizički izgled i markiranu garderobu.

Poslednjih godina idoli postaju i naše sportistkinje koje stižu estradne ličnosti po popularnosti. Ali, kada devojčice pitate zašto su im Jelena Janković ili Ana Ivanović uzori, odgovaraju kako je to zato što su one lepe, zgodne, bogate i slavne.

Biti lep i dobro „skockan“ postali su prioriteti, pa je tako među poslednjim idolima mladim devojkama u Srbiji postala modna blogerka Zorana Jovanović poznatija kao Zorannah. Za njenu knjigu su devojke čekale u dugim redovima na poslednjem Sajmu knjiga u Beogradu.

FOTO: Pixabay

Očigledno je da mladi danas cene materijalne vrednosti i hedonistički način življenja. Uspehom se smatra lagodan i raskošan život do koga se dolazi lako, bez učenja, truda i rada. Mediji, a pre svih televizija, nude iluziju da je ovako nešto moguće, samo je dovoljno pojaviti se na ekranu i vaš život iz snova počinje. Bekstvo od realnosti još je više pojačano ekspanzijom interneta i pojavom društvenih mreža. Ovaj tehnološki bum je omogućio da se lakše nego ikada izađe iz anonimnosti.

I danas devojčice traže uzore u svojim vršnjakinjama,ali, dok su nekada to bile najbolje učenice, sada su se merila za izbor one „najbolje“ koju treba slediti promenila. I dalje su važne brojke, ali ne one u đačkim knjižicama i indeksima, već one koje pokazuju broj „prijatelja“, pratilaca, lajkova i komentara na raznim društvenim mrežama. Zato ne čudi to što su pomenute mreže prepune provokativnih fotografija tinejdžerki u izazovnoj i skupoj garderobi koje izgledaju kao da su dvostruko starije nego što zaista imaju godina. Ove fotografije koje skupljaju na hiljade pratilaca postaju put do toga da se učestvuje u nekom od poznatih rijalitija. To kao da je postalo jedno od najprivlačnijih „zanimanja“ u današnje vreme.

Nema ničeg lošeg u tome što današnje devojke žele da budu negovane i da lepo izgledaju. Nema ničeg lošeg ni u tome što žele da se bave nekim javnim poslom, da budu uspešne i da zarade novac. Bitan je način na koji to mogu da ostvare.

FOTO: Pixabay

Zapravo najveći problem danas predstavlja nepostojanje alternative. Već godinama unazad nijedna žena iz sveta nauke, umetnosti i kulture nije pomenuta kao idol mladima. Ako se i pomene neko ime iz ovih oblasti, onda su to imena muškaraca,a postojale su, i danas postoje, žene koje svoji radom, inteligencijom i kreativnošću postižu izvanredne rezultate u pomenutim sferama i svojim delima zadužuju čovečanstvo. Ipak, one nisu popularne, o njim se ne priča u medijima i ne piše u novinama i na portalima. Zato je zadatak svih nas da o ovim ženama progovorimo, da ih učinimo vidljivim i pokažemo mladima da one postoje, da su cenjene, uspešne i vredne poštovanja celog društva. Samo tako ćemo uspeti da izgradimo nove uzore generacijama koje dolaze, a one će, nadajmo se, stvoriti neko novo vreme - vreme koje će biti drugačije i bolje.


Slađana voli lepotu različitosti i veruje u onu bolju stranu života.

***

Pročitajte i:

Žene nemaju pristup tehnološkim zanimanjima?
Preduzetnica koja je "osvojila svet"
Ko je moderna Zvončica?

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da stvorimo alternativni veb prostor za mlade gde mogu da pišu o svim onim temama koje smatraju važnim, iskreno i bez ograničenja! Ukoliko želiš da i ti budeš član našeg mladog tima i doprineseš razvoju naših ambicija, tvoje ideje su nam dobrodošle! Nije potrebno iskustvo, već samo želja i ideje! CV i jedan tekst sa validnog mejla pošaljite na [email protected] CC [email protected], sa naznakom "Prijava / o ženama". Prijem novih dopisnika vrši se najkasnije svakog prvog dana u mesecu. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih novinara vršimo do svakog prvog dana u mesecu.


‬‬‬‬

Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI