Tweet
Ništa ne degradira pisanje više nego kada se dobre ideje rašire u previše reči. Značaj tipkanja po tastaturi se samo povećava dok komunikacija i tekst koji je osnažuje postaju sve više nerazdvojni. Bez toga bi mnogi alati na koje se oslanjamo svakodnevno (Gmail, Slack, Asana) bili prazne ljušture bez reči.

FOTO: Goins, Writer

Prevela: Ivana Krivokuća

Pošto svi u kompaniji imaju odgovornost da ostvaruju dobru komunikaciju, svako je, takođe, odgovoran i da dobro piše. Značaj ovoga se uvećava kada radite na daljinu. Za eseje, ažuriranja, saopštenja, imejlove i još mnogo toga, evo skraćenog vodiča za pisanje sa jasnoćom i suštinom.

Pišite radi ekspresije, a ne impresije

Komunikacija je mešavina vizije i konverzacije. Kada primetite nešto zanimljivo, tada nastojite da usmerite pažnju čitaoca, tako da bi on mogao da to sagleda svojim očima. Ono što odlučite da napišete, upotrebiće neko drugi. Uvek odaberite nesebično.

Nadmena proza koja se može naći u akademskim i pravnim krugovima je podsetnik na ono što ovde predstavlja rizik. U svojoj knjizi „Smisao stila”, harvardski lingvista Stiven Pinker ističe da pametni ljudi kvare svoje misli pokušavajući da impresioniraju druge. Oni odbacuju jednostavnost iz želje da dokažu da nisu loši naučnici, pravnici ili akademici i time nehotice dokazuju da su loši u komunikaciji.

Polovina bitke sa pisanjem sastoji se u opiranju ovom iskušenju ega. Držite se neposrednosti, imajte poverenja u jednostavan jezik i nemojte koristiti vokabular da biste napumpali slabe ideje.

Horizontalno rađanje ideja, vertikalna provera

Ono što čini roman dosadnim je isto to što čini dosadnim nefiktivna dela: priča se razvija horizontalno umesto vertikalno. Pisanje koji je „preširoko” pokušava da objasni sve, ali na kraju ne govori ništa. Deo dobrog pisanja je i odlučivanje o tome gde se jedan deo završava, a drugi počinje. Ako se ne držite teme, razvlačićete se oko nje.

Zlatna sredina? Privremeno spustite standarde u pogledu pristupa. Kako izražavanje ideja pomaže u njihovom formiranju, videćete da, kada sednete da pišete, to otvara perspektive koje niste ni najmanje očekivali. To je dobra stvar. Odatle ćete imati dovoljno da donesete teške, ali neophodne odluke o tome šta treba da proširite a šta da sačuvate za neki drugi dan. Vaš proces će početi da izgleda ovako:


FOTO: Enterpreneur

Ljudi pogrešno očekuju da će pogoditi metu iz prvog pokušaja. Odustanite od ideje da vaš prvi nacrt treba da bude bilo šta drugo osim istraživanja.

Ako naknadno u prepravci ne odbacite pet, 10 ili čak 20% svog rada, da li ste zaista nešto usavršili? Vajari imaju mermer a pisci imaju ideje - najbolje je da počnete sa blokom materijala i sastružete višak sa njega kako bi ostalo koliko je potrebno.

Pišite za jednog čitaoca

Pored njegovih talenata za investiranje, Voren Bafet je poznat i po tome što poseduje duboko ukorenjeno poštovanje prema jasnoj komunikaciji unutar kompanija. Njegova akcionarska pisma su tako dobro napisana da se često smatraju zlatnim standardom za ovo sredstvo komunikacije.

Kada je predstavljen zvanični „Priručnik za jednostavan engleski” američke Komisije za hartije od vrednosti i berzu, Bafet je odlučio da ponudi svoj „neoriginalan, ali koristan savet” da se ponašate kao da komunicirate samo sa jednom osobom. Bafet najčešće piše imajući jednu od svojih sestara na umu, napominjući da, iako je izuzetno inteligentna, ona nema mnogo iskustva sa investiranjem. Ako vidi pasus koji će je zbuniti, zna da to nije napisao na pravi način.

Stiven King predlaže isti pristup u svojoj knjizi „O pisanju”. Zamišljajući svoju ženu kako pročešljava svaki red, u mogućnosti da kreira u skladu sa reakcijom. Gde bi njoj postalo dosadno, gde bi se nasmejala, iznenadila, ili bi samo letimice iščitavala dok se ne izgradi priča? On bi znao odgovor, jer zna čitaoca.

Pisanje radi uživanja jedne osobe čiji ukus razumete je praktično. Pisanje radi povlađivanja anonimnoj publici čiji ukus nikada nećete znati je nemoguće.

Nema potrebe da brinete. Ako odaberete pravu osobu i prenesete joj svoju poruku sa pažnjom, to će učiniti da ono što je fascinantno za jednog bude nešto u čemu će uživati mnogi.


FOTO: Ftw.rs

Neumorno iznova zarađujte pažnju

Čuveno je da je Dejvid Ogilvi rekao da kada napišete naslov reklame, potrošili ste već osamdeset centi od svog dolara. Morate započeti sa uživanjem. Naslovi i mamci koji privlače pažnju neće skorije izgubiti svoju sposobnost da pomeraju planine (a i milione).

Sjajno pisanje, pak, ne samo da zarađuje pažnju - neprestano je iznova zarađuje. Ako izgubite ljude na sredini, neće biti ispričana cela priča. Bez obzira na to koliko sjajan prvi utisak ostavite, ako se on ne održi, to se računa kao gubitak.

Evo nekoliko načina da pridobijete i zadržite čitaoce do poslednjeg reda:

Nikada ne zatrpavajte uvod.
Neka suština bude jasna u svemu što pišete od samog početka. Ako vaš cilj i podster za čitaoca nisu očigledni u prvih nekoliko pasusa, ponovo ih napišite.

Dobro zaodenite svoje misli.
Jedan od omiljenih izraza mog tate je: „Vežba poboljšava sve”. To dočarava životni preobražaj koji mu se dogodio kada se posvetio bodibildingu. „Vežbanje je dobro za vas” deluje sažeto, ali gubi efekat. Često je novi okvir sve što je potrebno da bi se tačna izjava pretvorila u vanvremensku.

Izbegavajte cirkularne i ponavljajuće delove.
„Drugim rečima”, treba da koristite samo te druge reči. Uvid je nezaboravan kada se može direktno prihvatiti – ne naglašavajte sa „u suštini”, „u osnovi”, ili „drugim rečima”. Koristite prave reči prvi put.

Struktura ne može biti naknadno dopunjavana.
Najbolje pisanje je ono koje prija na prvi pogled, ali i dalje nagrađuje onog ko pažljivo proučava. Kako strukturirate delo je bitno, kao i one reči koje stvaraju strukturu. Pravite grešku kada počnete da koristite podnaslove kao što je „Da zaključimo”. Postoje daleko snažniji načini za komunikaciju.

Krivudavi završeci će rasplinuti vašu poruku.
Najbolje je da im brzo pristupite. Pol Grejem ovome graciozno prilazi, pa ću ostaviti da on tekst privede kraju: „Naučite da otkrijete pravi pristup kraju, a kada se on pojavi, zgrabite ga”.

IZVOR: Enterpreneur


Ivana u prevođenju, kao i u životu, uživa tragajući za smislom i značenjima, u novim idejama, slobodi kao i u ograničenjima.

***

Pročitajte i:

Pet dečjih knjiga za odrasle!
Ovo su najveći povraci na književnu scenu
Gde se krije naša moć produktivnosti?

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI