FOTO: Shutterstock
Prevela: Milena Akšamović
Šta stručnjaci kažu
Često je teže pomoći celom timu ljudi nego jednoj osobi. "Ljudi ulaze u projekte sa različitim očekivanjima, perspektivama, nivoima posvećenosti, i različitim rizicima" tvrdi Suzan Dejvid, osnivač Harvard/Meklin Instituta za podučavanje i autor članka "Emocionalna visprenost".
"Neki ljudi mogu biti vrlo otporni, dok se drugi mogu osećati povređeno", misli Ben Datner, organizacioni psiholog i autor knjige "Igra okrivljavanja". Pogrešno dodeljivanje krivice i racionalizacija, pojave koji se cesto javljaju u ovakvim situacijama, nametnuti su timovima i dodaju problematizuju u već kompleksan proces.
"Nije bitno da i je kriva samo jedna osoba u timu ili je odgovornost podjednako podeljena, Vaš je posao da, kao menadžer, pomognete čitavoj grupi da nastavi sa radom. A evo i kako".
Najpre, kontrolišite sopstvene emocije
Istraživanja pokazuju da su emocije vođe mnogo "zaraznije" nego emocije drugih članova tima, tako da "iako ne želite da u potpunosti potisnete svoje emocije, ne želite ni da se zaglavite u promenljivoj i negativnoj emocionalnoj atmosferi", kaže Dejvid. Činite šta god je potrebno da se udaljite od svog razočaranja, tako da budete spremni da pomognete svom timu da se suoči sa svojim. Ali, bez pretvaranja. Morate zaista kontrolisati svoje emocije ili će vas vaš tim prozreti.
Dajte im prostora
U isto vreme, ne bi trebalo da postanete svetionik nade pre nego što je vaš tim spreman na to. Prihvatljivo je da pustite da svi utonu u razočaranje na kratko vreme. Ako to ne učinite, već samo pređete preko problema, izgledaćete hladno i neposvećeno.
"Zapravo, negativne ili neutralne emocije su provodnici za deduktivno razmišljanje, koje će pomoći vašem timu da efikasno procesuira i analizira neuspeh. Kada prihvatite razočaranje uz komentare poput: "Tužni smo", ili "Ovo je teško za nas", ne radi se samo o povlađivanju, već u uspostavljanju kritičkog osvrta na situaciju".
Pojasnite u čemu je greška
Ne ublažavjte situaciju i ne koristite poslovnu terminologiju koja oslobađa odgovornosti. Izbegavajte fraze kao što su: "Hajde da gledamo sa vedrije strane", ili "Imali smo sreće što se ovako završilo", ili "Greška je učinjena". Umesto toga budite jasni: "Propustili smo rok zato što nismo uzeli u obzir koliko će nam vremena trebati da završimo sve zadatke". Kada se fokusirate na činjenice, tvrdi Datner, možete dati stvarni uvid u stanje, a da ne zvučite demotivaciono.
Ne upirite prstom u krivca
"Važnije je fokusirati se na razlog neuspeha nego na ličnu krivicu", tvrdi Datner. Ako je jedna osoba ili grupa zaista kriva za neuspeh, porazgovarajte sa njima nasamo i koncentrišite se na njihova dela, a ne karakter".
Datner predlaže da kažete nešto slično ovome: "Ovo je greška koju si napravio. To ne znači da si ti loša osoba, ali moramo saznati zašto se to desilo, da se ne bi dešavalo u budućnosti i da bismo mogli da nastavimo".
Možete se obratiti i grupi, ali morate to učiniti na način koji neće isticati nikog pojedinačno. Dejvid predlaže vežbu u kojoj će svaki član tima napisati i podeliti sa ostalima mišljenje o drugim članovima tima. "Ovaj postupak omogućava lični komentar, koji je ujedno i pravedan", objašnjava Datner.
Napravite promenu raspoloženja
U nekom trenutku će biti potrebno da se prevaziđe analiza neuspeha i da se započne priča o sledećem koraku. "Zajedničko tugovanje i istraživanje grešaka je korisno samo do određene mere", kaže Dejvid. Posle jednog ili dva dana, ili više dana ako je u pitanju zaista veliki neuspeh, treba gurnuti svoj tim ka strategijskom, otvorenom razmisljanju i diskutovanju o izbegavanju budućih grešaka. Sazovite sastanak i postarajte se da se na njemu održi pozitivan i energičan ton. Datner kaže da možete koristiti i humor da popravite raspoloženje.
Ispričajte priču
Možete pomoći svima da polako uvide da je dobijeno iskustvo korisna lekcija, tako što ćete im pričati o greškama koje ste napravili u prošlosti. Kada vođa tima podeli sa zaposlenima neku autentičnu priču iz sopstvenog iskustva, koja sadrži u sebi i neuspeh i preporod, to može podstaknuti jaku reakciju. Ako nemate svoju priču ili vam nije prijatno da je delite sa drugima, pokušajte da ih dobijete od članova tima. Možete reći nešto poput: "Svi smo nekad bili u situaciji da nam neuspeh posluži kao konstruktivna kritika. Da li bi neko podelio svoje iskustvo da grupom"?
Podstičite saradnju
Na kraju jednostavno razgovarajte o naučenom. Nemojte držati predavanja, već diskutujte. Dejvid preporučuje podelu tima u dve grupe: u jednoj dajte zadatak promišljanja eventualnih budućih grešaka, drugoj ostavite da razluči šta pozitivno možemo poneti sa sobom da nam pomogne u budućim poduhvatima. Važno je "fokusirati se na rešenje, a ne na problem, na budućnost, a ne na prošlost", kaže Datner.
Pravila koja bi trebalo zapamtiti
DA:
• Kontrolišite svoje emocije u vezi sa nespeuhom, da ne bi uticale na emocije ostatka tima;
• Dajte članovima tima vremena da budu razočarani;
• Pričajte sa njima o tome šta je pošlo naopako i zašto.
NE:
• Ne zaglavljujte se u negativnom i analizirajućem raspoloženju predugo ¬— usmerite razgovor na buduće događaje;
• Ne dozvolite ljudima da okrive druge — pružite konstruktivnu kritiku i nastavite sa radom;
• Nemojte praviti predavanja timu ¬— pustite da pouke poteknu iz samog tima.
Izvor: „Business Matters“
Pročitajte i:
Kako izgleda biti profesor?
Koje su to karijerne greške mladih?
Ovako ne treba da izgleda vaš CV
Milena je prevodilac entuzijasta, ljubitelj reči i poštovalac rečenica.
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE
Odricanje od odgovornosti