FOTO: RTV
Prevela: Radmila Aleksić
Finska je godinama odličan primer uspešnog obrazovnog sistema budući da se nalazi na vrhu međunarodne lestvice pismenosti i računanja.
Samo zemlje dalekog istoka, poput Singapura i Kine, nadmašuju ovu nordijsku zemlju na PISA testovima. Političari i stručnjaci u oblasti obrazovanja širom sveta, uključujuči i Ujedinjeno Kraljevstvo, odlaze na „hodočašća” u Helsinki u nadi da će otkriti tajnu i ponoviti njihov uspeha.
Svemu ovome doprinosi i činjenica da je Finska na pragu da se upusti u jednu od najradikalnijih reformi koja je ikada sprovedena, a to je ukidanje tradicionalne „nastave po predmetima“ zarad „nastave po temama“.
„Ovo će biti velika promena u obrazovanju Finske koju tek pokrećemo“ rekla je Lisa Pohjolainen, koja je zadužena za obrazovanje omladine i odraslih u Helsinkiju, prestonici koja je prva na redu za reforme.
Pasi Silander, menadžer za razvoj grada, objašnjava: „Ono što nam je potrebno je drugačija vrsta obrazovanja kako bismo pripremili ljude za radni vek. Mladi ljudi koriste prilično napredne računare. Nekada je u bankama radio veliki broj bankara, ali danas je sve drugačije. Stoga, mi moramo da napravimo promene u obrazovanju koje su neophodne privredi i savremenom društvu“.
Lekcije koje se odnose na određene predmete, čas istorije ujutro, čas geografije popodne, već se polako povlače iz nastavnog plana namenjenog šesnaestogodišnjacima. Predmeti se zamenjuju onim što Finci nazivaju „predavanje fenomena“ ili „predavanje po temama“. Na primer, tinejdžer koji izučava stručni kurs može da pohađa tzv. predavanja iz „usluga kafeterije“, što uključuje nešto matematike, jezike (kako bi uslužili strane mušterije), veštine pisanja i komunikacijske veštine.
FOTO: The Spectator
Više akademaca će izučavati teme koje su povezane na različite načine. Na primer, izučavaće predmet Evropska unija koji bi spojio elemente ekonomije, istoriju zemalja koje su uključene u određenu oblast, jezik i geografiju.
Ima i drugih promena, ne manje bitnih od reforme tradicionalnog, pasivnog sedenja u redovima ispred nastavnika, slušajući predavanja i iščekujući propitivanje. Umesto toga uvešće se pristup zasnovan na većoj saradnji, pri čemu će učenici raditi u manjim grupama kako bi rešili probleme, dok uporedo razvijaju komunikacijske veštine.
Mardžo Kilonen, rukovodilac obrazovanja u Helsinkiju, koja će predstaviti savetu svoj plan promene krajem ovog meseca, kaže: „Neće samo Helsinki prihvatiti promenu, već i cela Finska. Stvarno nam je neophodno da ponovo razmotrimo obrazovni sistem i da ga redizajniramo kako bi pripremao našu decu za budućnost, pružajući vešitne neophodne sutrašnjici. I dalje postoje škole koje koriste tradicionalan način predavanja koji je bio koristan početkom prošlog veka, ali danas nemamo iste potrebe i treba nam nešto što odgovara 21. veku“.
Ove reforme nailaze na protivljenje nekih nastavnika i direktora, jer su se mnogi tokom celog života koncentrisali samo na jedan predmet, a sada im traže da promene pristup.
Gospođa Kilonen se zalaže za pristup planiranja lekcija koji se zasniva na saradnji kolega, gde bi više stručnjaka pružalo potrebne podatke za taj predmet. Nastavnici koji bi prihvatili ovaj novi sistem dobijali bi bonus.
FOTO: NAASCredit Union
Oko 70% nastavnika, koji predaju u srednjim školama, prolazi obuku kako bi usvojili ovaj novi pristup, navodi g. Silander.
„Zaista smo promenili način razmišljanja“, kaže on. „Prilično je teško navesti nastavnike da se odluče da načine prvi korak, ali nastavnici koji su prihvatili novi pristup kažu da sada ne mogu da se povuku“.
Rani podaci pokazuju da i učenici imaju koristi. Nakon dve godine od prvog predstavljanja ovog nastavnog metoda, rezultati učenika su se poboljšali.
Finske škole su u obavezi da uvedu period „nastave zasnovane na predavanju fenomena“ bar jednom godišnje. Ovi projekti mogu da traju nekoliko nedelja.
U Helsinkiju ove reforme su pogurane i ubrzane, jer se škole podstiču da izdvoje dva intervala godišnje kada će usvajati ovaj novi pristup. Plan gospođe Kilonen, koji će biti objavljen kasnije ovog meseca, predviđa da će reforme biti implementirane u svim školama u Finskoj do 2020. godine.
U međuvremenu, sektor za predškolsko obrazovanje uvodi promene kroz inovativne projekte. Centar za učenje kroz igru (the Playful Learning Centre) je projekat uključen u razgovore sa industrijom kompjuterskih igara o načinu na koji oni mogu da doprinesu uvođenju učenja za mlađu decu koje bi se još više zasnivalo na igrama.
„Želeli bismo da od Finske napravimo vodeću zemlju u pogledu rešenja za obrazovanje dece kroz igru,“ navodi Olav Mentanen, direktor PLC projekta.
Oči iz sveta obrazovanja biće uperene na Finsku dok se ona odlučuje za promene: Da li će Finska uspeti da zadrži iste rezultate ili da ih poboljša na PISA testovima? Ako uspe, kako će ostatak sveta obrazovanja reagovati?
FOTO: The Telegraph
STUDIJA SLUČAJA: FINSKI PRISTUP
Na času engleskog smo, ali je na tabli okačena karta kontinentalne Evrope. Deca moraju da kombinuju vremenske uslove sa različitim zemljama koje su prikazane na tabli. Na primer, danas je sunčano u Finskoj i maglovito u Danskoj. To znači da učenici kombinuju učenje engleskog sa geografijom.
Dobro došli u osnovnu školu Siltamaki u Helsinkiju, u školu koja broji 240 učenika uzrasta između sedam i 12 godina i koja je prihvatila novi stil učenja.
Sreli smo učenike koji u hodnicima igraju šah i decu koja igraju igricu tokom koje trče po hodnicima kako bi sakupili informacije o različitim delovima Afrike.
Direktorka ove škole ovo opisuje kao „radosno učenje“. Ona želi veću saradnju i komunikaciju među učenicima kako bi im pomogla da razviju svoje veštine kreativnog razmišljanja.
IZVOR: The Independent
Radmila, zaljubljenik u književnost i umetnost i večiti borac protiv vetrenjača.
Pročitajte i:
Domaći zadaci: Kada mnogo postaje previše?
Kako negovati karakter dece u školama?
Koje su to karijerne greške mladih?
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
***
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE